امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
01/21 1394

گروه تالار- بازار سرمایه سومین هفته کاری خود را با رکوردشکنی‌های پی در پی طی کرد و با رشد 4هزار و 956واحدی در این هفته، رشدی معادل 7.5 درصدی را نشان داد که حاکی از انتظارات مثبت سرمایه گذاران نسبت به توافق جامع هسته ای بعد از مذاکرات لوزان است. 

به گزارش ایران و جهان، طی هفته جاری رکورد ارزش معاملات بورس و فرابورس با 964 میلیارد تومان در روز دوشنبه شکسته شد. محسن عباسی، مدیرعامل شرکت مشاورسرمایه گذاری ابن سینا مدبر با تاکید بر فروکش کردن هیجان اخبار هسته ای به ایران و جهان گفت: هیجان اخبار هسته ای فروکش کرده و سهام بنیادین و غیربنیادین تا حد زیادی از هم تفکیک شده اند. گروه ها و نمادهایی که وضعیت بنیادین بهتری نسبت به بقیه داشته و از رفع تحریم ها به صورت مستقیم و به میزان زیادی تاثیر مثبت پذیرفته اند راه خود را از بازار جدا کرده اند و همچنان تقاضا برای خرید این نمادها بالاست. اکثر نمادهای خودرویی و بانکی و شرکت های سرمایه گذاری مرتبط با این صنایع - که سهامداران آنها به صورت غیرمستقیم از رشد و بهبود خودروییی ها و بانکی ها منتفع می شوند – از جمله مهم ترین این گروه ها هستند.

وی ادامه داد: کاشی ها، سیمانی ها، کانی غیرفلزی ها و بسیاری تک نمادهای دیگر از قطار رشد شاخص پیاده شدند و نشان دادند که رشد مقطعی آنها هیجانی بوده و صرفا به واسطه همسویی با جریان کلی بازار بوده است.

عباسی ابراز داشت: همچنین در جلسه کمیسیون صنایع مجلس با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا مقرر شد قیمت خودرو امسال افزایش نیابد و بحث تولید سه محصول جدید پژو در ایران با همکاری ایران خودرو و شرکت پژو نیز مورد بررسی قرار گرفت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه رشد شاخص را با شیب ملایم پیش بینی کرد و گفت: پیش بینی می شود روند رشد بازار به کانال 80 هزار واحدی به تدریج و با شیب ملایم ادامه یابد و در این میان، قطعا حتی در گروه های غیربنیادین و آنهایی که به سقف رشد خود رسیده اند نیز فرصت های نوسان گیری و کسب سودهای مقطعی به وفور یافت خواهد شد با فروکش کردن موج هسته ای و از بین رفتن گرد و خاک ایجاد شده در بازار سرمایه، چهره جدیدی از بازار رونمایی شد، روند منفی در نمادهای غیر بنیادین و بی ارتباط با تحریمها و با p/e بالا خیلی زود نمایان شد و راه بسیاری از نمادها و گروه های بنیادین از بقیه بازار در حال جدا شدن است، به گفته وی، طبیعی بود که از این به بعد شاهد دو قطبی شدن بازار باشیم، زیرا نمادهای غیر بنیادین دیگر کشش افزایش قیمت ندارند و در بهترین حالت ممکن است اندکی از جو بازار تاثیر پذیرفته و به صورت نوسانی معامله شوند. 
حجم معاملات بالا در نمادهای بانکی و خودرویی نشان دهنده اصرار شدید خریداران به حضور در این دو گروهی است که نام آنها در رده نخست لیست رفع تحریمها قرار گرفته است. به نظر می رسد دیگر شاهد رشد یکی دو هزار واحدی شاخص ( لااقل تا پایان ضرب الاجل) نباشیم اما رشد گروه ها با شیب ملایم تر و حجم بالاتر دنبال شود.

دکتر عباسی به بلوغ فکری بازیگران بازار اشاره کرده و ابراز داشت: وقتی نگاهی به تابلوی معاملات می اندازید به راحتی می توانید متوجه بلوغ فکری بازار در خصوص وضعیت گروه ها و حتی نمادها شوید. اگرچه که هنوز هم هیجانات کاذب در برخی گروه ها وجود دارد اما باید قبول کنیم که نگاه ها به بازار سرمایه بسیار تیزبین تر از قبل شده است. تعداد بازیگران بازار بسیار بیشتر از قبل و تعدد دیدگاه ها باعث حجم معاملات بالا شده است. برای مثال دقت نگاه معامله گران در گروه بانکی را بازبینی کنید. در حالیکه حجم بسیار بالایی از تقاضا برای اکثر نمادهای بانکی شکل گرفته است معاملات بانک پارسیان و ایران زمین و خاورمیانه چنگی به دل نمی زند. گروه ساختمانی بعد از رشد موقتی منفی شده اند و احتمالا وارد فاز نوسانی خواهند شد.

وی با اشاره به کاهش تاثیر هیجان در بازار گفت: به نظر می رسد زمان بروز هیجان و از بین رفتن آن که زمانی یک یا چند ماه بود، به یک هفته و یا چند روز کاهش پیدا کرده است، معامله گران به سرعت اطلاعات خود را بروز می کنند و همواره آماده واکنش هستند. شاید دیگر نیازی نباشد به طور دائم نسبت به شکل گیری حباب در بازار هشدار داده شود و در میان‌مدت همه منتظر اطلاعات واقعی شرکتها هستند.


سعید وردی پناه تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با ایران و جهان با اشاره به عملکرد بازار سهام در این هفته گفت: بازار سهام در روزهای گذشته عرضه های قابل توجهی را در اکثر سهام های شاخص ساز شاهد بود که از دلایل آن می توان به سیاست های دولت مبنی بر کنترل بازار از طریق مکانیزم هایی نظیر عرضه های اولیه بیش از 20 شرکت و علاوه بر آن شناسایی سود سهامدارانی که قبل از تفاهم سیاسی اقدام به خرید کرده بودند، اشاره کرد. 

وی در خصوص صنعت بانکداری بازار سرمایه گفت: در روزهای گذشته ، بحث کاهش نرخ سود بانکی مطرح شده است که به نظر می رسد این کاهش، پله ای و از 3 درصد ،تجاوز نکند. اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی مبنی بر حل شدن سوئیفت موجب شده است که متقاضیان سهام به شکل قابل توجهی، به سمت صنعت بانک رو بیاورند. در این گروه ، بانکهای انصار، صادرات و ملت، پتانسیل بالایی را دارا هستند.

این تحلیلگر با ترسیم چشم انداز روشنی برای بیمه ای ها، افزود: در صنعت بیمه با توجه به گشایش روابط بین المللی و رشد سودآوری شرکتهای فعال این صنعت ، پس از برداشته شدن تحریم ها چشم انداز روشنی، در انتظار این صنعت خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه با برداشته شدن تحریم ها، چشم انداز صنعت خودرو، چشم انداز مثبتی است، ابراز داشت: در صنعت خودرو و لیزینگ، با توجه به برداشته شدن تحریم ها و تسهیل در روابط چشم انداز مثبتی پیش بینی می شود. ایران خودرو در صورتهای پیش بینی 94 ، افزایش نرخ 12 درصدی را در گروه پژو و افزایش نرخ 17 درصدی در گروه سمند درنظر گرفته همچنین صحبتها و تلاش های روزهای گذشته خودروسازان، مبنی بر افزایش 5 تا 10 درصدی نرخ خودرو ، دور از ذهن نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص صنعت حمل و نقل گفت: در صنعت حمل و نقل، انتظار رشد سودآوری از طریق استفاده از تمام ظرفیت حمل و نقلی خود و نیز افزایش تبادلات بین المللی ایران با جامعه جهانی، وجود دارد. بررسی‌ گزارش حجم تجارت خارجی نشان می‌دهد که صادرات در سال 93 نسبت به 92 ، افزایش 8 میلیارد دلاری را تجربه کرده است. وی ادامه داد: در این صنعت، كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، به عنوان یک هلدینگ، آمادگی خود را برای عرضه 3 شرکت کشتیرانی جنوب خط ایران ، کشتیرانی والفجر و شرکت خدمات دریایی و مهندسی کشتیرانی اعلام کرده است. 

وردی پناه افزود: در صنعت دارو ، با حل شدن سوئیفت و نیز خبر مناقصه فروش در عراق ، روند مثبت ، پیش بینی می شود.

وی در خصوص عرضه اولیه های این هفته بورس معتقد است: بازار سرمایه این هفته ، شاهد عرضه سخوز و هرمز بود که با توجه به رکود حاکم در صنعت سیمانی و فولادی، عدم استقبال آنها در روزهای آتی پیش بینی می شود. 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به استراتژی بانک مرکزی مبنی بر تک نرخی کردن ارز گفت: در بازار ارز، استراتژی بانک مرکزی، بر تک نرخی کردن ارز پیش می رود به گونه ای که نرخ رسمی دلار این هفته نیز رشد داشت و از 28085 ریال به 28150 ریال رسید.

وی به تاثیرات کاهش تحریم ها به صنایع بورسی اشاره کرد و گفت: تحریم های بین المللی سبب محدودیت و کاهش سودآوری بسیاری از صنایع بورسی همچون خودرویی، لیزینگی، حمل و نقل دریایی، بانکی، بیمه و دارویی در چند سال گذشته شده است که رسیدن به چارچوب مشترک در مذاکرات هسته ای و احتمالا با برداشته شدن تدریجی تحریم ها، چشم انداز روشنی را برای سرمایه گذاران ترسیم می کند. منابع پولی تزریق شده به بازار و رشد چشمگیر معاملات پس از رفع گره مذاکرات بین ایران و 1+5 حکایت از روند مثبت بازار در ماه های آتی خبر می‌دهد. 

این تحلیلگر در پیش بینی بازار هفته آینده معتقد است: به نظر می رسد بازار در هفته آینده، پس از معاملات سنگین در هفته جاری، روندی متعادل و رو به رشد را پیش خواهد گرفت. در هفته آینده، انتظار می رود با توجه به رشد قیمت سهام و نیز رشد متوسط نسبت قیمت بر درآمد بازار، سرمایه گذاران محتاط تر عمل کنند.

به گفته وی صنایعی که در چند سال گذشته آسیب جدی را متحمل شدند، پس از توافق جامع، پتانسیل رشد قابل توجهی خواهند داشت. با اینکه پس از 15 ماه یاس و نامیدی، امید و انتظار رشد در بازار سرمایه متبلور شده است اما پیش بینی می شود 2 ماه آینده بازار رشد مقبولی را تجربه و چند هفته مانده به مذاکرات نهایی، کمی استراحت در انتظار بازار خواهد بود. سرمایه گذاران باید در نظر داشته باشند فارغ از هیجانات با تحلیل و با افق میان مدت و بلند مدت اقدام به خرید سهام کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود