امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
06/2 1394

ایران و جهان - مهدی سامری که هنوز مجمع بیمه تجارت نو را برگزار نکرده و اذعان شده که مدیرعامل شرکت است در گفت و گویی تعویق در برگزاری مجمع را این طور عنوان کرده که اداره مبارزه با پولشویی مجوز برگزاری مجمع شرکت بیمه تجارت را نداده است.

به گزارش ایران و جهان مهدی سامری، مدیر عامل تجارت نو در پاسخ به سوالات نسیم شرحی را از شرکت متبوعش آورده است .

*باتوجه به این که سهام بیمه تجارت درپذیره نویسی عرضه شده و 50 درصد آن هم در تعهد دوساله سهام داران است،در حال حاضر،سهامدار غالب شرکت بیمه تجارت فقط بانک تجارت بوده یا مجموعه های دیگری هم هستند؟

مجموعه های دیگر هم هستند، 70 درصدسهامداران ما سهامداران عام ازطریق پذیره نویسی،10 درصد آن متعلق به آستان قدس رضوی و 20 درصد دیگر متعلق به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان وابسته به بانک تجارت هستند.

* به غیرازسهامداران عمده ای که اشاره شد، سهامداران عمده دیگر هم از طریق پذیره نویسی در لیست خریداران وجود دارند؟

بله

*یعنی حقوقی اند؟

سه سهامدار حقوقی هم هستند.

*کدام ها حقوقی هستند؟

طبق قانون کسانی که بیش از یک درصد از سهم دارند باید از کانال پولشویی عبور کنند،بنابراین تا صلاحیت آنها اعلام نشود. اجازه انتشار اسامی آنها وجود ندارد

*ممکن است که خریدار 35 درصدی از طریق پذیره نویسی تایید صلاحیت نشوند؟

خیر، تایید خواهند شد، چون خریداران از جمله شرکتهای سرشناس هستندکه یکی از آنها نیز بانکی است. از دو شرکت یکی دیگر هم درحوزه نفت و صندوق های تامین آتیه فعال هستند ولی اگر تایید هم نشوند قانون برای امرراهکار دارد.

*راهکار قانونی آن چیست؟

اگر خریداران مورد اشاره تایید صلاحیت نشوند، سهم مذکور به سمت شرکت های تامین سرمایه که از قبل متعهد شده اند، فروخته خواهد شد.

*در خارج از ایران بیمه ها هستند که سهام بانک ها را می خرند،ولی در ایران برعکس هست چرا؟

دلیل آن قدمت صنعت بانکداری نسبت به بیمه در ایران به مراتب بیشتر است،پس قدرت عملیاتی بانک ها هم بیشتر بوده در حالیکه در خارج از کشور بیمه ها برحسب اینکه تاسیس شده و منابع زیادی از محل بیمه گری به دست می آورند به سمت خرید سهام یا تاسیس بانک ها می روند.

عامل دیگر،ترکیب سرمایه گذاری درایران با خارج ازکشور و در اروپا متفاوت بوده، زیرا ایجاد یک بیمه طبق قانون مصوبه دولت نیاز به حداقل 2 هزار و پانصد میلیارد ریال سرمایه دارد. اگر می خواهند به فضای اتکایی وارد شود به چهار هزار میلیارد ریال سرمایه احتیاج است.

*به دلیل افزایش توانگری مالی؟

-بله،واقعیت این است که صنعت بانکداری،نسبت به صنایع دیگر، کاملا سود آور نیست و اینطور نیست که به سرعت بازده داشته باشد،زیرا سهامدار خرد به ندرت از خود رغبت نشان می دهد.

به طور معمول در افزایش سرمایه ها شرکت های بیمه ای اقبال خوبی برخوردار نمی شوندزیراهنوز صنعت بیمه به ظرفیت های کامل سودآوری نرسیده است.

* با توجه به اقبال اندک ازصنعت بیمه ،آیا ضرورت تاسیس تعداد زیاد شرکت های بیمه ای وجود دارد؟

هنوز در ایران از ظرفیت های صنعت بیمه به طور کامل استفاده نمی شود. از300 تا400 رشته ای که در زمینه بیمه در خارج از کشورمتداول است در ایران فقط 30-35 رشته آن فعال است

*باتوجه به نوپا بودن بیمه تجارت،آیا خدمات جدگانه ای مازاد بر خدماتی که صنعت بیمه کشوروجود دارد ارائه خواهد کرد؟

متاسفانه درکشور روند انجام اموراداری کند پیش می رود. حدود دو ماه است که پذیره نویسی این شرکت انجام شده اماهنوز اداره مبارزه با پولشویی مجوز برگزاری مجمع شرکت بیمه تجارت را نداده است،سرعت کار بالا نیست.بیمه تجارت بعد از پنج سال دوندگی توانسته مجوز اولیه خود را اخذ کند.

با این حال، بیمه تجارت ایده های جدید و خوبی در حوزه بانک اینشورنس دارد.

*یعنی زنجیره خدمات بیمه ای؟

در حال حاضریکی از معضل های بزرگ صنعت بانکداری، اتکای صنعت به درآمد های حاصل از بانکداری صرف بوده در حالیکه دردنیا، زنجیره ای از خدمات مالی توسط بانکها ارائه میشود که ارزش افزوده آن هم به مراتب یشتر از سپرده گذاری و سپرده برداری است.

درواقع، یک بانک ارزش افزوده ای که با ارایه خدماتش ارایه می کند دهها برابر است. زیرا آنها بانکداری صرف انجام نمی دهند.بیشتر خدمات مالی یا مدیریت ثروت برای مشتریان خود انجام می دهند.

*در ایران چنین تجربه ای وجود دارد؟

درایران چنین تجربه ای وجود نداشته بنابراین در صنعت بیمه، بانک تجارت می تواند در آینده به عنوان سوپر مارکت مالی، به مشتریان خود در قالب مدیریت ثروت،بخشی از این زنجیره را کامل کردیم و از 35 یا 40 نوع خدماتی که که می توان به مشتری ارایه داد در بانک تجارت، چند نوع آن را از زنجیره خدمات بیمه را بیمه تجارت پشتیبانی شود.

*یعنی در بیمه تجارت به طور مشخص چه خدماتی ارایه می شود؟

در زمینه هایی چون مدیریت های بیمه عمر و پس انداز،مدیریت های ریسک مالی، مدیریت های ریسک مترصد بازرگانی خارجی، مدیریت ریسک معاملات داخلی و مدیریت ریسک دارایی.
مدیرعامل بیمه تجارت نو در گفتگو با «نسیم» اذعان داشته که صنعت بیمه در ایران به سودآوری کامل نرسیده است؛ این شرکت بیمه‌ای با تکمیل زنجیره خدمات دست بانک تجارت را می‌گیرد.
پیش از این ایران و جهان در خبری آورده بود به گزارش ایران و جهان، به تازگی شرکت بیمه تجارت نو درحال تاسیس در سایت خود اعلام کرده است که تكليف سه عضو اصلي هيات مديره بيمه تجارت توسط سهامداران حقوقي و حقيقي مشخص شده است .این در حالی است که هنوز نام این شرکت به در گروه شرکت های بیمه ای دارای مجوز در سایت بیمه مرکزی به ثبت نرسیده است ! و البته چنین رویه ای با برخی مواد قانونی در تعارض است. برخی منابع اعلام کرده اند که مراتب مراقبت از عدم پولشویی در پذیره نویسی اخیر این شرکت در حال طی مراحل قانونی است .

این شرکت اخیرا در سایت رسمی خوداذعان کرده است که تكليف سه عضو اصلي هيات مديره بيمه تجارت توسط سهامداران حقوقي و حقيقي مشخص شده واعلام کرده است که بر اساس پذيره نويسي انجام پذیرفته و مشخص شدن قدرالسهم موسسين حقيقي و حقوقي ، اولين جلسه هيات موسس پس از پذیره نویسی برگزار و شركت سرمايه گذاري ايرانيان به عنوان عضو اوليه و صاحب ٢٠ درصد سهام شرکت، مهدي سامري را به عنوان نماينده خود در هيات مديره بیمه تجارت انتخاب کرده است ، شایان ذکر است که وی تاکنون به عنوان نماینده هیات موسس مسئولیت تدوین برنامه جامع عملیاتی شرکت که مبنای بررسي شوراي عالي بيمه می بوده و نیز پیگیری های منجر به صدور مجوز موافقت با تاسيس را به عهده داشته اند.

همچنين در این جلسه، دكتر علي رستمي و مهندس فرزين كريمي هم توسط ديگر اعضاي موسس كه داراي ميزان سهم منجر به تملك حداقل دو صندلي ديگر هيات مديره هستند، انتخاب و معرفي گرديدند . بدين ترتيب تكليف سه عضو از پنج عضو اصلي هيات مديره بيمه تجارت نو در اولين جلسه هيات موسس قبل از مجمع موسسین مشخص گرديد.
این در حالی است که به نظر می رسد فرایندهای در نظر گرفته شده در قانون تجارت در بیمه تجارت نو جهت معرفی اشخاص حقیقی اعضای هیات مدیره و آئین نامه های 40 و90شورای عالی بیمه و اخذ تائیدیه های لازم از بیمه مرکزی طی نشده است .
ماده 16 قانون تجارت اذعان دارد پس ازگذشتن مهلتي كه براي پذيره نويسي معين شده است ويا درصورتي كه مدت تمديدشده باشدبعدازانقضاي مدت تمديده شده موسسين حداكثرتايكماه به تعهدات پذيره نويسان رسيدگي وپس ازاحرازاينكه تمام سرمايه شركت صحيحاتعهدگرديده واقلاسي وپنج درصدآن پرداخت شده است تعدادسهام هريك ازتعهدكنندگاني راتعيين واعلام و مجمع عمومي موسس را دعوت خواهندنمود.
همچنین در ماده 17 آمده است مجمع عمومي موسس بارعايت مقررات اين قانون تشكيل مي شود وپس ازرسيدگي احرازپذيره نويسي كليه سهام شركت وتاديه مبالغ لازم وشور درباره اساسنامه شركت وتصويب آن اولين مديران و بازرس يا بازرسان شركت راانتخاب مي كند.
البته توجه به مفاد 74 ،75 و 76 قانون تجارت نیز در این زمینه مفید است که به دلیل اطاله مطلب درج نمی شود.


این در حالی است که ماده 108 قانون تجارت اذعان دارد که مديران شركت توسط مجمع عمومي موسس و مجمع عمومي عادي انتخاب مي شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود