امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
05/17 1394

گروه سایبان - بیمه تجارت نو که به عنوان شرکتی خصوصی که هنوز فرآیند رسمی آغاز به کار در صنعت بیمه را آغاز نکرده است عملکردش در مواردی دارای ابهام است .


به گزارش ایران و جهان، به تازگی شرکت بیمه تجارت نو درحال تاسیس در سایت خود اعلام کرده است که تكليف سه عضو اصلي هيات مديره بيمه تجارت توسط سهامداران حقوقي و حقيقي مشخص شده است .این در حالی است که هنوز نام این شرکت به در گروه شرکت های بیمه ای دارای مجوز در سایت بیمه مرکزی به ثبت نرسیده است ! و البته چنین رویه ای با برخی مواد قانونی در تعارض است. برخی منابع اعلام کرده اند که مراتب مراقبت از عدم پولشویی در پذیره نویسی اخیر این شرکت در حال طی مراحل قانونی است .


تاریخچه
تصمیم گیری در خصوص تاسیس بیمه تجارت نو به بیش از پنج سال پیش باز می گردد، موسسان شرکت بیمه تجارت در دی ماه سال 1388 بنا به ضرورتی که احساس کرده اند درخواست تاسیس بیمه تجارت را به بیمه مرکزی ارائه کردند. البته اقدامات زیادی همچون تدوین برنامه کسب و کار با سرمایه مصوب آن زمان که بین 400 تا 600 میلیارد ریال بود و نیز معرفی مدیران فنی و دیگر موارد الزامی را تا اسفندماه سال 1390 به انجام رسانیده، اما تمامی این اقدامات به لحاظ تغییر سیاست‌ها و آیین‌نامه‌ها بلا اثر شد .بدین جهت موسسان بیمه تجارت مجبور گردیدند تا تمامی مراحلی که تا این تاریخ به انجام رسیده بود را مجددا از مرداد ماه سال 1391 مطابق با شرایط جدید به روز نمایند.
پس از به روز رسانی اقدامات با شرائط جدید، شورای عالی بیمه در جلسه مورخ 18 اردیبهشت 1392 براساس مصوبه مدیریت‌ها و کمیته های تخصصی، طرح تاسیس بیمه تجارت را مورد بررسی قرار داده و با توجه به تطبیق شرایط و برنامه های جامع عملیاتی پیشنهادی بیمه تجارت با مفاد آیین‌نامه و ضوابط تاسیس موسسات بیمه غیر دولتی(آیین‌نامه 40 مصوب شورای عالی بیمه) و رعایت سایر قوانین و مقررات ذی‌ربط، تاسیس شرکت بیمه تجارت را تاییدنمود .
البته معاون امور بانک و بیمه وقت وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان نماینده این وزارتخانه و عضو شورای عالی بیمه در پاسخ به استعلام مورخ 22 اردیبهشت همان سال بیمه مرکزی ، موافقت خود را با تاسیس بیمه تجارت با آخرین ترکیب موسسان در تاریخ 10 مرداد 1392 اعلام کرده است.

حسب تصمیم هیأت موسس سرمایه ثبتی شرکت بیمه تجارت (2500 میلیارد ریال ) درنظرگرفته شد و موسسان پس از یک فرصت 45 روزه، قدرالسهم خود را مستقیماً در حسابی که بدین منظور بصورت مسدودی و غیرقابل برداشت افتتاح گردیده، واریز کردند و در تاریخ 23 دی 1392 دبیرخانه تاسیس با ارایه گواهی بانکی، تاییدیه واریز وجوه به حساب مربوطه را به بیمه مرکزی اعلام نمودند.
پس از گذشت حدود یکسال از واریز سهم آورده موسسین در حساب بانکی مربوط به ثبت شرکت و طی  مراحل اخذ مجوز مدیریت مبارزه با پولشویی وزارت امور اقتصادی و دارایی و نیز بانک مرکزی ج.ا.ا، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رئیس مجمع بیمه مرکزی ج.ا.ا موافقت خود را با تاسیس شرکت بیمه تجارت اعلام کرد و متعاقب آن بیمه مرکزی ج.ا.ا طی نامه ای در 8 مهر 1393پروانه موافقت اصولی با تاسیس شرکت بیمه تجارت را صادر و ابلاغ کردو بدین ترتیب دبیرخانه تاسیس بلافاصله موارد مترصد به ثبت قانونی و انجام عملیات پذیره نویسی را آغاز کرد.

ترکیب و تعداد سهام داران 
ترکیب سهامداران بیمه تجارت نو در دو بخش سهامداران حقوقی موسس 30 درصد به ترتیب سرمایه گذاری ایرانیان (متعلق به بانک تجارت) 20درصد و شرکت بین المللی عمران رضوی (متعلق به آستان قدس رضوی) 10درصد و 70 درصد مابقی عرضه سهام از طریق پذیره نویسی در نظر گرفته شد.
پس از پذیره نویسی و بر اساس ليست ارايه شده از سوي سپرده گذاري مركزي بورس اكثر سهام شركت بیمه تجارت در كنار دو عضو اوليه كه از قبل ٣٠درصد سهام را خريداري کرده بودند، سه عضو جديد حقوقي دیگر در حوزه نفت،انرژي و پولی و اقتصاد نيز با خريد ٣٦درصد سهام به عنوان اعضاي حقوقي موسس كه داراي سهام بيش از يك درصد هستند به جمع موسسين این شرکت پيوستند و٣٤درصد ديگر سهام هم توسط بيش از ٢٢٠٠٠ سهامدار حقيقي از سراسر كشور خريداري شده كه البته هيچ يك از اين سهامداران حقيقي و چند سهامدار حقوقي خرد به تنهايي صاحب بيش از يك درصد سهام نیست.
واز نكات  قابل توجه اين است كه دو شركت بيمه فعال نيز با خريد مقداری( چند دهم يك درصد) از سهام تا سقف مجاز اعلام شده در اعلامیه در پذيره نويسي بيمه تجارت مشاركت کرده اند .

معرفی اعضای هیات مدیره 
این شرکت اخیرا در سایت رسمی خوداذعان کرده است که تكليف سه عضو اصلي هيات مديره بيمه تجارت توسط سهامداران حقوقي و حقيقي مشخص شده واعلام کرده است که بر اساس پذيره نويسي انجام پذیرفته و مشخص شدن قدرالسهم موسسين حقيقي و حقوقي ، اولين جلسه هيات موسس پس از پذیره نویسی برگزار و شركت سرمايه گذاري ايرانيان به عنوان عضو اوليه و صاحب ٢٠ درصد سهام شرکت، مهدي سامري را به عنوان نماينده خود در هيات مديره بیمه تجارت انتخاب کرده است ، شایان ذکر است که وی تاکنون به عنوان نماینده هیات موسس مسئولیت تدوین برنامه جامع عملیاتی شرکت که مبنای بررسي شوراي عالي بيمه می بوده و نیز پیگیری های منجر به صدور مجوز موافقت با تاسيس را به عهده داشته اند.

همچنين در این جلسه، دكتر علي رستمي و مهندس فرزين كريمي هم توسط ديگر اعضاي موسس كه داراي ميزان سهم منجر به تملك حداقل دو صندلي ديگر هيات مديره هستند، انتخاب و معرفي گرديدند . بدين ترتيب تكليف سه عضو از پنج عضو اصلي هيات مديره بيمه تجارت نو در اولين جلسه هيات موسس قبل از مجمع موسسین مشخص گرديد. 
این در حالی است که به نظر می رسد فرایندهای در نظر گرفته شده در قانون تجارت در بیمه تجارت نو جهت معرفی اشخاص حقیقی اعضای هیات مدیره و آئین نامه های 40 و90شورای عالی بیمه و اخذ تائیدیه های لازم از بیمه مرکزی طی نشده است .
ماده 16 قانون تجارت اذعان دارد پس ازگذشتن مهلتي كه براي پذيره نويسي معين شده است ويا درصورتي كه مدت تمديدشده باشدبعدازانقضاي مدت تمديده شده موسسين حداكثرتايكماه به تعهدات پذيره نويسان رسيدگي وپس ازاحرازاينكه تمام سرمايه شركت صحيحاتعهدگرديده واقلاسي وپنج درصدآن پرداخت شده است تعدادسهام هريك ازتعهدكنندگاني راتعيين واعلام و مجمع عمومي موسس را دعوت خواهندنمود. 
همچنین در ماده 17 آمده است مجمع عمومي موسس بارعايت مقررات اين قانون تشكيل مي شود وپس ازرسيدگي احرازپذيره نويسي كليه سهام شركت وتاديه مبالغ لازم وشور درباره اساسنامه شركت وتصويب آن اولين مديران و بازرس يا بازرسان شركت راانتخاب مي كند. 
البته توجه به مفاد 74 ،75 و 76 قانون تجارت نیز در این زمینه مفید است که به دلیل اطاله مطلب درج نمی شود.


این در حالی است که ماده 108 قانون تجرات اذعان دارد که مديران شركت توسط مجمع عمومي موسس و مجمع عمومي عادي انتخاب مي شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود