امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
01/24 1395

گروه سایبان - زمزمه تولد بیمه تجارت نو در سال 1395 از دور و نزدیک شنیده می شود اما این شرکت پیش از تولد ملزم به رعایت پیش نیازهایی برای دریافت مجوز نهایی بود که خبری از تحقق آن پیش شرط ها نیست !

به گزارش پایگاه خبری راز پول (ایران و جهان) بیمه تجارت نو که احتمالا نوزاد صنعت بیمه در سال 95خواهد بود به تازگی تائیدیه صلاحیت اعضای هیات مدیره و برخی از مدیران فنی را از بیمه مرکزی دریافت کرده است .

این در حالی است که رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی نیز به خبرنگار ما اذعان داشت که این شرکت به ثبت رسیده است و پس از دریافت تائیدیه صلاحیت مدیران و تهیه نرم افزار های لازم و مناسب پروانه فعالیت خود را از بیمه مرکزی دریافت می کند.

اما بيمه تجارت نو كه ٧٠ درصد سهامش را سهامداران حقيقي و حقوقي ازطریق پذیره نویسی عام خریداری کرده اند، 10 درصد سهامش متعلق به آستان قدس رضوی و 20 درصد دیگر متعلق به شرکت سرمایه گذاری ایرانیان وابسته به بانک تجارت است. در این میان پست بانک نیز موفق شد در تيرماه سال گذشته 16درصد سهام این شرکت را در پذيره نويسي عام خریداری کند.

این در حالی است که آئین نامه 40 شورای عالی بیمه در ماده ۴ اذعان دارد که وزارتخانه ها ، مؤسسه هاي دولتي ، مؤسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي و شركتهاي موضوع ماده ۲ ‹‹قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت›› نمي توانند جزء مؤسسين مؤسسه بيمه باشند و درتبصره ۱ آمده است؛ وزارتخانه ها ، مؤسسات ، نهادها و شركت هاي موضوع اين ماده در مجموع نمي توانند بيش از ده درصد در مؤسسه بيمه سهم داشته باشند .

طبق قانون کسانی که بیش از یک درصد از سهم یک شرکت را دارا هستند باید ازکانال های مربوط به مبارزه با پولشویی عبور کنند، بنابراین در سال گذشته کمیته مبارزه با پولشویی بحث خرید سهام توسط افراد حقوقی این شرکت را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که پست بانک به عنوان یکی از شرکت های حقوقی سهام دار بدليل دولتي بودن مجاز به نگه داری 16درصد سهام این شرکت نیست .

این در حالی است که این بانک 10درصد سهام را به نام شرکت دولتي پست بانك و 6درصد را به نام تعاونی اعتباري كه حدود2800 تن از کارمندانش در آن عضو هستند، خریداری کرده بود اما طبق بررسي واحد مبارزه با پولشويي وزارت اقتصاد ماخذ تمام وجوه واريزي ١٦ درصد توسط پست بانك و از منابع اين بانك بوده است كه این مسئله مورد اشكال أساسي کمیته مبارزه با پولشويي بانك مركزي واقع شد و در همان زمان اين مورد در واحد مبارزه با پولشویی بيمه مركزي مورد بحث قرار گرفت كه در نهایت موافقت بیمه مرکزی برای ارائه تائیدیه نهایی و صدور پروانه فعالیت مشروط بر واگذاری 6 درصد سهام به تك تك کارکنان شده بود .

بر اين اساس بيمه مركزي اعطاي پروانه فعاليت بيمه تجارت نو را موكول به رفع اين ابهام در جهت تامين حقوق معنوي سهامداران حقيقي مذكور کرد و در آن زمان مسئولين بيمه تجارت نو و مديرعامل پست بانك نيز به بيمه مركزي متعهد شدند تا با ارسال اسامي و مشخصات پرسنل به فرابورس تمهيد لازم جهت انتقال اين ميزان سهم به کارکنان پست بانک قبل از آغاز به كار شركت را فراهم کنند.

اما اکنون که بحث تولد قریب الوقوع بیمه تجارت نو زمزمه می شود خبري از واگذاری اين سهام به اعضاي تعاونی کارکنان پست بانك و تعهدی که مدیران وقت جهت واگذاری سهام داده اند، نیست و عملا پست بانك به عنوان يك شركت تحت مالكيت دولت در اصل صاحب ١٦ درصد از سهام بيمه تجارت نو است.

شنیده های خبری حاکی از آن است که ظاهرا آقایان کریمی، رستمی، فرحی، کنعانی و عباس زادگان تائید صلاحیت شده و مجوز عضویت خود در هیات مدیره بیمه تجارت نو را نيز از بیمه مرکزی دریافت کرده اند.
باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده آیا وعده واگذاری سهام به پرسنل پست بانك محقق خواهد شد و يا همانند موارد مشابه از اجراي قوانين چشم پوشي شده و پروانه فعاليت اين شركت صادر خواهد شد؟!!
لازم به اشاره است که پیگیری های خبرنگار ما برای گفت و گو با مدیرعامل فعلی این شرکت در این خصوص بی نتیجه ماند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود