امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
01/20 1395

گروه سایبان - در هفته گذشته دو تن از اعضای هیات مدیره بیمه ایران بدون دریافت مجوز از بیمه مرکزی بنابر آئین نامه تائیدیه صلاحیت حرفه ای اعضای کلیدی شرکت های بیمه ای (آئین نامه 90) معارفه شدنداما پرسش مهم و اساسی اینکه بدون دریافت تائیدیه های مربوطه از نهاد ناظر امضای وزیر چگونه ذیل این احکام نشسته است ؟

برخی شنیده های خبری در روزهای گذشته حاکی از آن است که انتصابات اخیر اعضای هیات مدیره بیمه ایران بدون دریافت تائیدیه صلاحیت بیمه مرکزی بر اساس موازین آئین نامه 90 و با هماهنگی معاونت بانک و بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده است . بر همین اساس خبرنگار راز پول(ایران و جهان) در حاشیه دیدارنوروزی با رحیم مصدق معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی این پرسش را مطرح كرد که آیا اعضای جدید هیات مدیره بیمه ایران تائیدیه صلاحیت بیمه مرکزی را دارا هستند، كه وي اذعان داشت که هیچ گونه تائیدیه صلاحیتی برای اعضای جدید هیات مدیره بیمه ایران صادر نشده است .
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه بر أساس آئين نامه ٩٠ انتصابات بیمه ایران نيز باید بر اساس موازین این آئین نامه باشد تاکید کرد که در این زمینه هیچ گونه مکاتبه ای با بیمه مرکزی برای دریافت تائیدیه صلاحیت از طرف این شرکت صورت نگرفته است .
البته مصدق در پاسخ به این پرسش که چگونه شرکتی که بیش از 40 درصد بازار بیمه کشور را در اختیار دارد در زمینه معرفی اعضای هیات مدیره خلاف موازین آئین نامه 90 حرکت می کند اذعان داشت که در این زمینه باید با مدیران بیمه ایران صحبت کرد .وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص اینکه آیا با وجود عدم دریافت صلاحیت امضای این افراد در مصوبات هیات مدیره معتبر است اذعان دارد که بیمه مرکزی صلاحیت حرفه ای را تائید می کند.

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که حکم این افراد به امضای وزیر اقتصاد بوده است و این افراد توسط چه نهادی برای تائید معرفی می شوند اذعان داشت که عموما مجمع افراد را معرفی می کند.به گفته وی پیشنهاد تعیین اعضا با مجامع است و بیمه مرکزی در مورد همه شرکت ها تنها صلاحیت حرفه ای را تصویب می کند و با توجه به اینکه مکاتبه ای صورت نگرفته ما هم مجوزی صادر نکردیم.
مصدق در ادامه این گفت و گوی کوتاه با اشاره به اینکه در 11 ماهه سال گذشته بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان حق بیمه تولید شده است که رشد 12 درصدی داشته است اذعان داشت که در این مدت 22 میلیون و 290 هزار فقره خسارت پرداخت شده است .
وی پیش بینی کرد که آمار حق بیمه تولیدی سال 94 با رقم 23 هزار میلیارد تومان بسته شود و صنعت بیمه در سال گذشته با نرخ رشد 12 درصدی پرونده های سال را ببندد.

از سه شركت جديد چه خبر؟
مصدق اذعان دارد که در سال 95 شاهد ورود سه شرکت بیمه ای به بازار بیمه کشور باشیم . وی در خصوص جزئیات این مطلب اذعان دارد که بیمه تجارت نو که با مجوز بیمه مرکزی به ثبت رسیده در مرحله تائید صلاحیت مدیران فنی قرار دارد چراکه مدیرعامل و اعضای هیات مدیره آن به تائید بیمه مرکزی رسیده اند .به گفته وی به زودی پروانه فعالیت این شرکت صادر خواهد شد .

بیمه خاورمیانه که تنها بیمه تخصصی کشور در زمینه عمر می باشد نیز پذیره نویسی را انجام داده و بعد از کنترل های مبارزه با پولشویی مجوز ثبت شرکت صادر خواهد شد.
بیمه حکمت صبا نیز پیش بینی می شود که در سال 95 پروانه فعالیت دریافت کند و این شرکت در مرحله پذیره نویسی است.


تمديد برنامه پنجم 
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان اینکه برنامه پنجم یک سال دیگر تمدید شده است اذعان دارد که برخی مواد این برنامه مرتبط با صنعت بیمه است .به گفته وی مسئله ای که باید در مورد آن برنامه ریزی صورت گیرد بحث سهم اتکایی اجباری بنابر مصوبه هیات دولت تا پایان سال 94 است که براساس این مصوبه در بیمه های زندگی 25درصدو در غیرزندگی 15 درصد بود. به گفته وی با توجه به تمدید برنامه پنجم و با عنایت بر اینکه براساس مصوبه هیات وزیران موضوع فقط تا پایان سال 94 تعیین تکلیف شده بود بیمه مرکزی موارد مربوط به اتکایی اجباری را در هیات عامل مطرح کردو مقرر شد فعلا برای سال 95 وضعیت طبق منوال سال 94 باشد و در صورت لازم مجوز های مربوطه از هیات وزیران اخذ شود.

افزايش سرمايه شركت هاي بيمه به كجا رسيد
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ما در خصوص وضعیت افزایش سرمایه شرکت های بیمه نیز گفت که سندیکای بیمه گران در سال گذشته نامه ای را به بیمه مرکزی در خصوص شرکت هایی که نتوانسته اند سرمایه خود را به نصاب هیات وزیران برسانند ارائه کرد و اذعان داشت که بیمه مرکزی مجوزی را از وزارت اقتصاد و دولت برای این شرکت ها با توجه به توانگری مالی و برنامه های آتی دریافت کند تا حداکثر این شرکت ها تا 4سال دیگر برای افزایش سرمایه مجوزها داشته باشند که این موضوع نیز در هیات عامل بیمه مرکزی به تصویب رسید و با مهلت 4 ساله مورد موافقت قرار گرفت و به زودی این پیشنهاد به دولت ارائه خواهد شد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود