امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
08/13 1392

در گفتگوی اختصاصی ایران و جهان با مدیر پذیرش شرکت بورس/ شرکت بورس هم ETFدار شد
صندوق های قابل معامله در بورس یکی از پرطرفدارترین ابزارهای مالی است که پس از پیداش، موفقیت چشم گیری در بازارهای مالی جهان داشته است. این صندوق ها امکان پیروی از بازده یک شاخص معین را فراهم می کنند. پیچیدگی فرایند تصمیم گیری برای سرمایه گذاری در اوراق بهادار با رشد قابل توجه حجم و سرعت گردش اطلاعات همچنین تخصصی شدن اطلاعات، سرمایه گذاران را به سوی سرمایه گذاری های جمعی سوق داده است. چندی پیش فرابورس مجوز ETF را از سازمان بورس گرفته بود با خبر شدیم که شرکت بورس نیز موفق به اخذ این مجوز شده است. در این خصوص با اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش شرکت بورس گفتگوی اختصاصی انجام شده است.
وی در پاسخ به اینکه چرا اول فرابورسی ها مجوز گرفته اند سپس شرکت بورس به خبرنگار ایران و جهان می گوید: با توجه به جدیدتر بودن، دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در فرابورس، با آمدن ابزارهای جدید، این نهاد زودتر اقدام می کند. 
سه درخواست برای ETF در بورس
درگاهی در خصوص درخواست های مطرح شده در شرکت بورس می گوید: با سه نهاد مالی در حال مذاکره بوده و در مرحله تشکیل پرونده هستیم. وی ابراز امیدواری کرد که طی دو ماه آینده، اولین صندوق قابل معامله در بورس، به بازار سرمایه وارد شود.
مزیت های هفت گانه و معایب چهارگانه صندوق های قابل معامله در بورس
مدیر پذیرش شرکت بورس به مزایا و معایب این صندوق ها اشاره کرده و می گوید: مزایای متعددی برای صندوق های معامله وجود دارد که می توان به کارایی مالیاتی، هزینه کمتر، شفافیت، انعطاف پذیری خرید و فروش، متنوع سازی، امکان پیروی از یک شاخص در نتیجه سادگی پیگیری عملکرد سهام صندوق و تنوع محصولات اشاره کرد. وی در تشریح این مطلب افزود: شفافیت یکی از مهمترین مزیت های این صندوق‌ها محسوب می شود که به منظور تسهیل فرآیند منحصربه فرد ایجاد و بازخرید واحدهای صندوق، ترکیب سبد اوراق بهادار به ازای هر واحد ایجاد، به طور روزانه منتشر می شود اما از آنجایی که هدف صندوق، پیروی از یک شاخص هدف است، سرمایه گذاران از اوراق بهادار نگهداری شده توسط صندوق همچنین وزن هرکدام در سبد سرمایه گذاری آن مطلع می شوند. 
درگاهی ادامه داد: صندوق های قابل معامله در بورس، سبد اوراق بهاداری هستند که از طریق پیروی از یک شاخص، متنوع شده اند در نتیجه مزایای متنوع سازی سبد سرمایه گذاری را دارا هستند. 

هزینه های معاملاتی برای سرمایه گذاران، نقطه ضعف صندوق ها
وی اذعان داشت: البته معایبی هم برای این صندوق ها قابل بررسی است از جمله وجود هزینه های معاملاتی برای سرمایه گذاران، اختلاف احتمالی قیمت معاملاتی سهام صندوق نسبت به ارزش خالص دارایی های آن به ازای هر واحد همچنین محدود شدن به بازده شاخص و نحوه پرداخت سود سهام صندوق.
وی یادآور شد: بزرگترین و مهمترین نقطه ضعف صندوق های قابل معامله در بورس، وجود هزینه های معاملاتی برای سرمایه گذاران است. برخلاف سهام صندوق های مشترک که می توان آن را بدون واسطه و هزینه از صندوق تهیه کرد، خرید سهام این صندوق تنها از طریق کارگزاری و پرداخت کارمزد مقدور است. اما باید اذعان داشت، باوجودیکه هزینه های سرمایه گذاران در این صندوق ها در مقایسه با صندوق های سرمایه گذاری مشترک بیشتر است، اما صندوق های سرمایه گذاری مشترک هزینه های پنهان دیگری را نیز به سرمایه گذاران تحمیل می کنند که "اثر بازار" از این جمله است. 
نحوه قیمت گذاری سهام صندوق
این مقام در خصوص نحوه قیمت گذاری سهام صندوق می گوید: قیمت گذاری واحدهای ایجاد، براساس ضریبی از ارزش شاخص مورد نظر صورت می گیرد، باید در نظر داشت که قیمت گذاری سهام صندوق قابل معامله در بورس با قیمت گذاری سهام صندوق های مشترک متفاوت است. در مورد صندوق سرمایه گذاری مشترک، قیمت خرید و فروش سهام معادل ارزش خالص دارایی صندوق به کسر از کارمزدها است و ارزش خالص دارایی های هر واحد به صورت روزانه و در زمان بسته شدن بازار محاسبه می شود. 
سیتکو تا آخر پاییز به بازار می آید
مدیر پذیرش شرکت بورس در خصوص عرضه اولیه به ایران و جهان گفت: شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان(سیتکو) در حال آماده سازی برای عرضه است که تا آخر پاییز به بازار خواهد آمد. وی در خصوص هلدینگ دارویی تامین که مهلت تکمیل پرونده پذیرشش رو به اتمام است، گفت: این شرکت تا پایان آبان ماه برای تکمیل پرونده پذیرش و درج نام زمان دارد و باید در این مدت باقی مانده پرونده را تکمیل کند. 
تاریخ انتشار:92.8.13 ساعت:14:555 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود