امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
09/30 1392

ایران و جهان - شاخص در پایان معاملات امروز با کاهش 770واحدی به مدار 86هزار واحدی بازگشت. ابهامات در گروه های بزرگ بورس، سرمایه گذاران را مردد ساخت که افزایش حجم عرضه ها را درپی داشت.

ناصر فتوره‌چیان،کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با ایران و جهان، در خصوص بازار 30 آذر می گوید: امروز بازار سرمایه، افت 770 واحدی شاخص را تجربه کرد. افتی که نشان از توجه سهامداران به اخبار پیرامون صنایعی همچون پتروشیمی داشت.

وی ادامه می دهد: برای چندمین بار طی چند ماه اخیر، چهارشنبه هفته گذشته خبری مبنی بر ارسال لایحه افزایش 5 برابری نرخ خوراک گاز مصرفی پتروشیمی‌ها به مجلس به گوش رسید که در همان ساعات پایانی بازار تاثیرگذار بود و اکثر سهام گروه پتروشیمی را منفی کرد. این خبر به دلیل تائید و تکذیب نشدن از سوی مقامات رسمی کشور هاله‌ای از ابهام را بر گروه پتروشیمی ایجاد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: سهامدارانی که هفته گذشته شاهد رشد جالب توجه گروه‌های خودرویی و بانکی بودند با توجه به این اخبار بی پایه و اساس، در معاملات امروز تصمیم به خروج از صنعت پتروشیمی گرفتند و صف‌های فروش را شکل دادند. صف‌هایی که گاه در نماد تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) به 50 میلیون سهم هم رسید. با توجه به صحبت‌هایی که از سوی فعالان بازار به گوش می‌رسد، واکنش نشان دادن به خبر افزایش نرخ گاز پتروشیمی بدون توجه به اینکه هنوز تائید نشده و یا از سوی مقام رسمی عنوان نشده است، درست نبوده ونمی تواند مبنای دقیقی برای خروج از بازار تلقی شود.

وی در خصوص دو صنعت خودرو و بانک یادآور شد: اخباری پیرامون صنایع خودروسازی و بانکی به گوش می‌رسد که از رشد این صنایع خبر می دهد. چنانچه در معاملات امروز مشاهده شد، حجم معاملات در این دو گروه بسیار بالا بود و تقاضا در سقف قیمتی این سهام وجود داشت.

فتوره‌چیان اذعان داشت: بسیاری از سهامداران ترجیح دادند که با خروج از گروه پتروشیمی هم از افت قیمتی سهام خود جلوگیری کنند و هم از بازدهی دو گروه پیشرو بازار جا نمانند تا در یک فرصت مناسب با تائید یا تکذیب خبر افزایش نرخ در مورد صنعت پتروشیمی نیز تصمیم‌گیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه که مشخص است حساسیت بالای بازار نسبت به اخبار پیرامون صنایع است. به نظر می‌رسد طی هفته اخیر معاملات در گروه‌های بانکی و خودرویی با اقبال بیشتری همراه باشد و گروه پتروشیمی نیز تا مشخص شدن صحت و سقم خبر افزایش نرخ به روند منفی خود ادامه دهد.

وی یادآور شد: سهام گروه قندی، در معاملات امروز با اقبال فعالان بازار مواجه شد که به نظر می رسد رشدهای آهسته این گروه در روزهای اخیر، فضا را برای روند صعودی آن ها مهیا ساخته است.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود