امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
11/27 1392

ایران و جهان- ثبت 612واحد مثبت حاصل معاملات امروز بازار سرمایه بود، خبر ایرادات  شورای نگهبان به بودجه و بازگشت آن به مجلس، فعالان بازار سرمایه را امیدوار کرد. از سوی دیگر سیاست جدید سازمان بورس مبنی بر محدودیت در سفارش سمت فروش، مانع عرضه با حجم بالای سهامداران حقوقی شد. در خبرها آمده بود که عضو کمیسیون تلفیق مجلس با تشریح مصوبات جلسه صبح امروز کمیسیون تلفیق گفت: شرط مجلس برای تعیین نرخ خوراک گاز پتروشیمیها برداشته شد.
قاسم عزیزی ، با بیان اینکه عبارت "به شرط ‌آنکه از 15 سنت در هر مترمکعب کمتر نشود " از انتهای بخش درآمدی بند ج تبصره 21 حذف شد، گفت: براساس تغییرات صورت گرفته در این بند قیمت پایه خوراک گاز واحدهای پتروشیمی در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به گونه‌ای تعیین می‌گردد که نرخ بازدهی داخلی ارزی سرمایه گذاری این واحدها تا بیست و پنج درصد باشد. با محاسبه نرخ بازده داخلی 25 درصد نرخ خوراک واحد های پتروشیمی چیزی نزدیک به 8 سنت برآورد می‌شود. اما این خبر، بازار سرمایه سرخ پوش را که در روزهای اخیر تنها زیان نصیب سهامداران کرده بود، سبز کرد. 
جعفر جولا مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه کرامت در گفتگو با ایران و جهان می گوید: بازار سرمایه در شرایط کنونی بیشتر از اخبار و شایعات تاثیرپذیر می گیرد، اگر خبر و حاشیه های بد به بازار تزریق نشود، بازار سرمایه گام های مثبت را ادامه می دهد. وی معتقد است: نقدینگی بسیاری وارد بازار شده بود که قسمتی از آن با روند منفی شاخص از بازار خارج شد. این نقدینگی به طور کامل از بازار سرمایه خارج نشده و پتانسیل بازگشت را دارد. 
جولا ابراز داشت: در شرایط کنونی نقش متولیان بازار سرمایه مهم و اساسی تر از گذشته است چراکه بازار سرمایه رشد زیادی کرده و این رشد طیف گسترده ای از مردم را در برمی گیرد. سازمان باید با حساسیت و توجه بیشتری بازار را رصد کند. بورس باید پیش از آنکه اخبار مهم سرعت کاهش شاخص را افزایش دهد، رایزنی های لازم را صورت دهد.
 وی در خصوص تصمیم اخیر سازمان مبنی بر محدودیت در سفارش فروش می گوید: این سیاست سازمان در جهت حمایت از سهامداران خرد اتخاذ شد، اما متناسب با عرضه بوده و نقشی در تقاضا ندارد. تغییرات جدید در ثبت سفارش های سمت فروش، از صف های فروش کاست و سهامداران خرد را امیدوار کرد. وی ادامه داد: حجم معاملات امروز با درنظر گرفتن غیبت نمادهای پتروشیمی و هلدینگ های وابسته با توجه به درصد بالایی که در بازار سرمایه دارند، امیدوارکننده بود. 
مدیر عامل مدیریت سرمایه کرامت خاطر نشان کرد: بازار سرمایه همانطور که وزیر اقتصاد هم اذعان کرد، بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. سهامداران باید در نظر داشته باشند در حال حاضر قیمت سهام بسیاری از شرکت ها در کف قرار داشته و بسیار جذاب و خریدنی محسوب می شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود