امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
02/26 1393

ایران و جهان- تلاش بورس تهران برای گذر از مدار 77هزار واحدی در هفته گذشته نیز بی ثمر ماند و در آخرین روز کاری این هفته نیز شاخص کل با عقب نشینی 3211واحدی نسبت به آغاز هفته، پرونده معاملات را بست. 

اگر بخواهیم اوضاع بازار سهام را در سال 92 به لحاظ بازدهی و ریسک نامگذاری کنیم شاید عنوان «سال تب تند بورس»، نام مناسبی باشد چراکه هم از لحاظ شدت رشد و هم بازه زمانی و شدت اصلاح قیمتی، کاملا بی سابقه بوده است. محسن عسگری کارشناس ارشد سرمایه گذاری در یک شرکت سرمایه گذاری و مدرس دانشگاه، با بیان این مطلب به ایران و جهان می‌گوید: البته سال 82 تا 84 را به دلیل وجود شاخص قیمتی نمی‌توان به درستی با شاخص فعلی مقایسه مستقیم کرد؛ و اگر باز هم بخواهیم در یک عبارت ساده از ابتدای سال 93 بورس را تاکنون نامگذاری کنیم، بی شک می‌توان «سال ملالت آور بورس» را بدان نسبت داد.

وی ادامه می دهد: شاخص بورس از ابتدای سال تاکنون 1.7 درصد افت داشته است و به جرات می‌توان گفت هنوز هیچ صنعتی توان و پتانسیل پیشرو و محرک بودن را ندارد. تنها صنعتی که از ابتدای سال تاکنون از آن به عنوان صنعتی جذاب و پر پتانسیل برای سرمایه‌گذاری صحبت می‌شود صنعت خودرو است که با نگاهی به وضعیت شرکت‌های این گروه می‌توان شاهد واکنش های هیجانی در آن بود. این کارشناس بازار به روند قیمت سهام ایران خودرو اشاره کرده و می گوید: ایران خودرو از ابتدای سال از کمترین قیمتی که به خود دیده یعنی 2259 ریال تا به امروز بازده 26درصد را رقم زده و نسبت به آخرین قیمت سهم در سال 92 تاکنون 7.8 درصد رشد داشته است و دیگر سهم بزرگ خودروسازی یعنی سایپا از ابتدای سال تاکنون 65درصد رشد را تجربه کرده که برآیند این دو شرکت و سایر شرکت‌های عضو صنعت خودرو و ساخت قطعات رشد 22درصد را نشان می دهد.

محسن عسگری بیان داشت: یکی از روش‌های رایج در ارزشیابی شرکت‌ها، تنزیل جریان‌های نقد یا درآمدی شرکت‌ها در سال‌های آتی به زمان حال است. نکته قابل توجه این که در بورس ایران به دلیل وجود دامنه نوسان محدود طی روز، بعضا تنزیل آنی تاثیر خبرهای مثبت و منفی در یک بازه زمانی بیشتری طول می‌کشد. این موضوع به خودی خود شاید از دید سرمایه‌گذاران نکته مثبتی باشد اما به دلیل اثرات روانی میل به ادامه روند در انسان، بعضا باعث پیش‌خور شدن اثرات سودآوری و درآمدی سهم‌ها در آینده‌های دورتر در قیمت فعلی سهم می‌شود. با نگاهی به شایعات، تحلیل‌ها و اخبار مرتبط با صنعت خودرو به نظر می‌رسد باید به سهامداران خرد فعال در این گروه توصیه کرد در هفته‌های آینده جانب احتیاط بیشتری را در معاملات خود به ‌کار برند. 

وی معتقد است: دو عامل منفی و مثبت را می‌توان در روند بازارهفته آینده تاثیرگذار دانست. یکی از دلایل عمده افت قیمت سهام شرکت‌ها یا عدم رشد آنها در تصمیمات دولتی و کلان کشور در بحث کنترل نقدینگی و عدم اجازه به شرکت‌های دولتی و نهادهای مالی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف است که این موضوع اصلی‌ترین دلیل افت قیمت سهام در ماه‌های اخیر بوده است و این مهم از طرق و ابزارهای مختلف ساماندهی شده و به نظر نمی‌رسد که تغییری در این برنامه در آینده‌ای نزدیک در دستور کار باشد. نکته بعدی بحث مذاکره هسته‌ای است که نتیجه‌ای آن، تاثیر مستقیم بر رفتار بازیگران بازار خواهد داشت. 

عسگری یادآور می شود: با نگاهی به وضعیت بازدهی بورس در یک‌هفته قبل و بعد آخرین روز مذاکرات در دوران ریاست جمهوری دکتر روحانی، می‌توان مشاهده کرد که در تاریخ 18 آبان رشد 4.3درصد قبل و 0.3درصد بعد پایان روز مذاکرات اتفاق افتاده همچنین در 3 آذر که توافق‌نامه مشترکی امضا شد، بازده یک هفته قبل 3.4درصد و یک هفته بعد از توافق 5.4درصد بوده است. دور بعدی مذاکرات در تاریخ 28 اسفند رشد 2.3درصد در قبل و افت 0.3درصد پس از آن، در تاریخ 20 فروردین افت 1.4درصد قبل و افت 4.2درصد بعد و بالاخره در تاریخ 24 اردیبهشت افت 0.1 درصد یک هفته قبل از مذاکرات مشاهده شده است. البته این نظر باتوجه به تعداد نمونه‌های کم، قابلیت تعمیم ندارد، اما به طور کلی باتوجه به ساختار کارایی اطلاعاتی در بازار ما و تجربه‌های مشابه دیگر می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار معمولا پیش‌بینی درستی از نتایج مذاکرات پیش‌رو و بعدی آن داشته است. 

عسگری در توصیه به سهامداران می گوید: اول اینکه در حال حاضر شرایط بازار سرمایه، مناسب سرمایه‌گذاران تازه وارد نیست و دوما پیشنهاد می‌شود از ابزارهای کم ریسک‌تر مانند اوراق‌های با درآمد ثابت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند. قطعا شش ماهه دوم سال وضعیت بورس بهتر خواهد شد و از ابهامات حاکم بر فضای سیاسی و اقتصادی کشور نیز کاسته خواهد شد. 

همچنین دهقانی پور کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند محتاطانه و تعادلی این هفته بازار، در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان می گوید: با در نظر گرفتن عوامل چندگانه ای که از متغیرهای تاثیرگذار بر بازار سرمایه محسوب می شود، می توان بازار هفته آتی را متعادل و صعودی پیش بینی کرد.

وی در تشریح این عوامل می گوید: از عوامل تاثیرگذار در بازار هفته آینده می توان به سایه مذاکرات وین که مثبت ارزیابی می شود، پیش بینی کاهش نرخ دلار، پیش بینی نرخ متعادل طلا در بازارهای جهانی همچنین تاثیر اخبار سیاسی مبنی بر حضور رییس جمهور در نشست سیکا (سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد سازی در آسیا ) که در اواخر اردیبهشت است و اخبار مثبت دیگری مبنی بر بهبود روابط ایران و عربستان و حمایت رهبری از مذاکرات اشاره کرد.

این کارشناس بازار ابراز داشت: با آغاز شدن فصل مجامع، انگیزه کسب سودهای نقدی در میان بازیگران بازار افزایش می یابد و افزایش تقاضا را به همراه خواهد داشت. دهقانی پور به صنایع جذاب هفته آتی پرداخته و می گوید: خودرویی ها، معدنی ها و صنعت فلزات را می توان در زمره صنایع جذاب هفته آتی قرار داد. خودرویی ها به دلیل علاقه مندی شرکت های خارجی برای همکاری با خودروسازان داخلی همچنین خبرهایی که از افزایش سرمایه آن ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها وجود دارد همچنین فعال شدن خریداران حقوقی و حقیقی نسبت به این سهام، همچنان در فهرست صنایع جذاب قرار می گیرند. اما افزایش قیمت روی در بازارهای جهانی عامل مهم و تاثیرگذاری برای جذاب شدن سهام شرکت های این گروه خواهد بود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود