امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
12/1 1393

ایران و جهان- درحالی پرونده معاملات بازار سرمایه در آخرین روز کاری بهمن، بسته  شد که در این روز به باور کارشناسان، بورس، رکوردار پایین ترین سطح قیمتی ظرف 15ماه گذشته بوده است.

بورس اوراق بهادار آخرین روزکاری بهمن ماه 1393 رکورد پایین ترین سطح قیمتی ظرف 15 ماه گذشته از قله 89800 واحدی را به ثبت رساند. محمد گرجی،کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به ایران و جهان می گوید: بازار سرمایه مدت زیادی است با امیدها و عملی نشدن وعده ها روزگار ناخوشایندی را سپری می‌کند ودر شرایط انتظار و رکود به رخوت دچار و در تفسیر خبرها دچار سردرگمی شده است، به نظر می رسد که بازار به این باور رسیده که تمام مسیرها به یک نقطه ختم می‌شود و آن هم توافق در مذاکرات هسته ای است البته انتظار میرفت با تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر تیم مذاکره کننده، مسولین اقتصادی هم با درنظر گرفتن هر دوجنبه، راهکارهای مناسب را جهت رونق بازار به صورت همه جانبه نگر ارایه دهند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه می دهد: در واپسین روز کاری بهمن، اعلام تغییر حجم مبنای سهام بیش از 200شرکت بورسی از اولین روز کاری اسفندماه، اتفاق جدیدی بود که مزایا و معایبی را همراه دارد. اعلام تغییر حجم مبنای سهام بیش از 200 شرکت بزرگ بورسی و تصویب ان توسط هیات مدیره سازمان بورس درآخرین روز کاری بهمن ماه رخ داد که بر مبنای این دستورالعمل حجم مبنای تمامی سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار به 4در ده هزاراز تعداد کل سهام آن شرکت محاسبه خواهد شد اما نکته کلیدی و مثبت این مصوبه، ارزش ریالی آن است که فرمول حجم مبنا با حداکثر سقف 10میلیارد ریالی و کف ارزشی 500میلیون ریالی در پایان هر هفته کاری تعیین و برای هفته کاری بعد قابل استناد خواهد بود.

این کارشناس در تشریح مصوبه جدید سازمان ابراز داشت: در این تغییر، حجم مبنا از تعداد سهام به مبلغ سهام تغییر می کند، به طوری که به هرمیزان قیمت سهم در بازه یک هفته کاری رشد کند باعث کاهش حجم مبنا شده و متقابلا در صورتی که در بازه یک هفته کاری سهم مورد نظر به لحاظ قیمتی کاهش داشته باشد حجم مبنای هفته بعد افزایش خواهد داشت.

گرجی تصریح کرد: در نتیجه، سهام در روند افزایشی سرعت بیشتر به خود خواهند گرفت و در روند کاهشی از سرعت کاهش قیمت کمتر خواهد شد؛ ولی تاثیری که بر شاخص کل خواهند داشت به طور مسلم در هر دوسمت یعنی روند کاهشی و افزایشی، سریعتر و بیشتر خواهد بود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح مزایا و معایب تغییر حجم مبنا به ایران و جهان گفت: متاسفانه در بورس قانون نا نوشته ای به نام" لیدر بازار" مدتهاست علاوه بر ریسک های موجود، باعث حرکت های دسته جمعی کلیه نمادها، با توجه به حرکت یک نماد یا یک صنعت خاص، زیان ده شده اند، به نظر میرسد پس از اجرایی شدن این مصوبه، بازار راه خود را از اینگونه لیدرها جدا کرده و جریان نقدینگی به راحتی به نمادهای بزرگتر ورود و خروج کند.

وی افزود: همچنین با اجرایی شدن دستورالعمل فوق مدیریت سازمان بورس با ایجاد آپشن "کروز کنترل"( ثبات در روند رو به رشد قیمتی سهام )و آتوهلد( ثبات در روند کاهشی قیمت سهام)، عملا پیام حمایت اولیه خود رابه اهالی بازار سرمایه رسانده است. .

گرجی در بیان تاثیرپذیری شاخص در شرایط جدید حجم مبنا معتقد است: طرف دیگر ماجرا تاثیرپذیری و نوسانات شدید شاخص کل خواهد بود که از سال گذشته باتوجه به ابهامات فراوان در این دماسنج اقتصادی و پس از ریزش از قله 89 هزار واحدی مورد توجه سرمایه گذاران برای ورود و یا خروج سرمایه قرار می‌گرفته است، حال باید دید با توجه به نوسانات شدیدی که حاصل معاملات در نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل خواهد بود سازمان آنرا چگونه مدیریت خواهد کرد و اعلام شاخص واقعی قیمت به چه زمانی موکول خواهد شد.

این کارشناس در پیش بینی بازار هفته آینده به ایران و جهان گفت: با توجه به تغییراتی که در حجم مبنای شرکت های بزرگ در هفته آتی رخ خواهد داد و فراخوان تیم مذاکره کننده به �?نو، به نظر می رسد که بازار در هفته آینده شروع متعادل و مثبتی را در پیش داشته باشد.

این تحلیلگر در پاسخ به ایران و جهان در خصوص صنایع پیشرو در هفته آینده می گوید: صنایع بورس را باتوجه به سیاست های پیش رو میتوان به 3 دسته تقسیم کرد دسته اول، شرکت هایی که بدون توجه به ریسک‌های توافق هسته ای عملکرد مثبتی داشته و پیش بینی هایی همراه با تعدیل مثبت روانه بازار کرده اند که می توان شرکتهای دارو سازی، غذایی، لیزینگ ها و بیمه ای ها را در این گروه جای داد.

وی در خصوص گروه دوم گفت: گروه دوم شامل شرکتهایی است که با تغییر در دستورالعمل های اقتصادی مانند: افزایش تعرفه واردات، تسهیل و تشویق در امر صادرات وکاهش مالیات فروش و حذف مالیات بر ارزش افزوده ادامه روند رونق در آنها بهتر خواهد شد که فلزی ها، سیمانی ها، کاشی ها، معدنی ها وپتروشیمی ها در این زمره اند و گروه سوم به شرکت هایی که با پذیرش توافق هسته ای با وجود زیان انباشته فراوان قابل ادامه حیات و رشد خواهند بود مانند:خودروسازان – تجهیزاتی ها و شرکت هایی که از محل تحریم ها آسیب دیده اند اختصاص دارد.

محمد گرجی خاطرنشان کرد: با این وصف می توان صنایع پیشرو و جذاب در هفته آینده و شاید سال آینده را صنایع دارویی و غذایی با توجه به نیاز همسایگان به محصولات شرکتهای ایرانی همچنین شرکتهای لیزینگی به عنوان تامین کننده قدرت مالی خریداران خودرو و مسکن و نیز قطعه سازان و در نهایت شرکت‌های بیمه ای به دلیل افزایش سرمایه و گروه ساختمان با توجه به تقسیم سود و دارایی ها معرفی کرد گرچه باید در نظر داشت در صورتی که هرگونه خبر مثبتی مبنی بر توافق هسته ای به بازار منعکس شود، بورس پتانسیل رشد در تمامی نمادها و در راس آنها تجیهزاتی و خودرویی ها را دارد، نکته مهم اینکه صنایع مورد اشاره فوق به لحاظ بنیادی از ریسک کمتری برای سرمایه گذاری در هفته پیش روبرخوردار خواهند بود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست چنانچه در رسانه ها اشاره شده، شبکه بانکی با معوقات 200هزار میلیاردی ریالی و سررسید اوراق بهادر خود به مبلغ حداقل 14هزارمیلیارد ریالی دست و پنجه نرم می‌کند که این مورد باعث شده بانک ها نسبت به دستورالعمل های بانک مرکزی بی توجه باشند یا بانک مرکزی نسبت به مصوبات خود پافشاری نکند که این امر شرکت های این گروه را در بازار سرمایه تحت تاثیر قرار داده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود