امروز: چهارشنبه، 26 اردیبهشت 1403
05/17 1393

ایران و جهان- از سرگیری مذاکرات آنهم در شرایطی که تمدید 4ماهه حاصل تمام  انتظار بازیگران بازار سهام بود، بارقه امیدی برای فعالان این حوزه محسوب می شود و عطش بازار برای دریافت خبرهای مثبت را فروخواهد نشاند. گرچه بازار سهام این هفته را در کش و قوس رسیدن به مقاومت 75هزار واحدی و عبور از آن بود و در آخرین روز با کاهش 83 واحدی در مدار 74هزار واحدی درجا زد.

نتایج این گفتگوها بازار هفته آینده را متاثر خواهد ساخت. در این هفته طبق تصمیم اعضای جدید هیأت مدیره بورس اوراق بهادار تهران، حسن قالیباف‌اصل برای ۲ سال دیگر برای چهارمین دوره به عنوان مدیر‌عامل ابقا شد.

در این هفته وزیر اقتصاد نیز در رسانه ملی حاضر شد و بسته خروج غیرتورمی از رکود را تشریح کرد. به گفته کارشناسان، اجرایی شدن این بسته رخداد مهمی برای بازار سرمایه محسوب می شود. چنانچه حسین خزلی خرازی تحلیلگر ارشد بازار سرمایه نیز تکالیف این سبد را حائز اهمیت عنوان کرده و می گوید: با توجه به تکالیفی که در این بسته دیده شده، به جرات می توان گفت در اقتصاد ایران برای اولین بار است که بازار سرمایه دیده همچنین به نقش مهم و پررنگ بازار سرمایه در راستای تامین نقدینگی بنگاه ها، پرداخته شده است.

وی ادامه می دهد: اجرایی شدن این بسته نوید مثبت و تاثیرگذاری برای بازار سرمایه محسوب می شود.

این تحلیلگر، معاملات این هفته را کم رونق با حجم کم توصیف کرده و می گوید: حجم معاملات نشان دهنده شادابی و عمق بازار است، در این هفته گرچه شاخص در برخی از روزها مثبت بود اما نکته منفی، حجم کم معاملات است. به طور متوسط بورس تهران و فرابورس، روزانه باید حداقل 500میلیارد تومان معامله خرد و بلوک داشته باشند.

وی می گوید: شاخص می تواند منفی باشد حتی روند نزولی داشته باشد اما معاملات در حجم بالا انجام شود که نشان گر عمق بازار خواهد بود.

خزلی خرازی در پیش بینی هفته آینده بازار به ایران و جهان می گوید: با توجه به پایان یافتن مجامع همچنین ماه رمضان و البته رسیدن اطلاعات سه ماهه شرکت ها، امید می رود که هفته پررونق و پرگردشی را پیش رو باشد.

وی در خصوص اینکه آیا بازگشت پالایشی ها می تواند شاخص را در عبور از مقاومت فعلی کمک کند معتقد است: شرکت های پالایشی وضعیت بدی ندارند و مجامع خوبی برگزار کرده و اخبار خوبی از این مجامع به بازار ارائه شده، با این وصف به نظر می رسد بازگشایی نمادهای این گروه به عمق و مثبت شدن بازار کمک کند.

بهروز شهدایی دیگر کارشناس بازار این هفته را منفی متعادل عنوان کرده و می گوید: در این هفته نوسان های مثبت و منفی قدر زیادی نداشته و نتوانستند به طور کامل بردیگری غلبه کنند. در نتیجه بازار با تعادل هفته را به پایان برد.

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد که برخی بازیگران به شدت از این بازار خسته شده اند اما برخی دیگر بارقهء امیدی یافته اند که ایجاد نوسان های مثبت نشان دهنده این مورد است.

شهدایی به بسته خروج غیر تورمی از رکود اشاره کرده و می گوید: قبلا دولت ها سخت باور می کردند که بازار سرمایه شاید مشکلاتی داشته باشد در حال حاضر تدوین این بسته نشان از باور دولتمردان برای درمان مشکل بازار سرمایه است. باید در نظر داشت که اجرایی شدن و نتیجه گرفتن از این بسته، کار سهل و آسانی نیست چراکه در سطح اقتصاد کلان، مباحث پیچیده تر از علوم پایه است.

این کارشناس در پیش بینی هفته آینده بازار سهام می گوید: در هفته آینده در انتظار تغییر محیرالعقولی نیستیم گرچه این تغییر به زودی البته به تدرج رخ خواهد داد. اما به نظر می رسد که ادامه روند ضعیف و خنثی این هفته را در هفته آتی نیز شاهد باشیم که سوی روند ضعیف مثبت سوق خواهد یافت. البته باید یادآور شد که نتایج سفر ظریف وزیر امور خارجه به عمان نیز در هفته آینده بازار بی تاثیر نیست.

وی در معرفی صنایع جذاب هفته آینده به ایران وجهان می گوید: بیمه ای ها و سرمایه گذاری ها را در هفته آتی می توان در زمره صنایع پیشرو بازار معرفی کرد.

وی در خصوص خودرویی ها می گوید: مباحثی که درخصوص قیمت محصولات خودروسازان مطرح است،این صنعت را در صدر اخبار قرار داده است، برآیند پرداخته شدن به آن، افزایش سرعت نقدشوندگی شرکت های این صنعت را به همراه خواهد داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود