امروز: شنبه، 15 اردیبهشت 1403
07/9 1393

ایران و جهان - سرانجام بیمه دی پس از9 ماه غیبت به بازار سرمایه بازمی گردد،اما مهمترین نکته در خصوص این شرکت رعایت ماده 141 قانون تجارت است .
سرانجام بیمه دی پس از9 ماه غیبت به بازار سرمایه بازمی گردد. نماد معاملاتی این شرکت به دلیل ابهام در اطلاعات در پایان آذرماه سال گذشته متوقف شده بود، 9ماه طول کشید و این شرکت در این زمان ابهامات زیادی را شفاف کرد تا بتواند مجوز بازگشت به گردونه معاملات را پس بگیرد.

به گزارش ایران و جهان ، در حالی که بازگشایی نماد معاملاتی بیمه دی روز چهارشنبه صورت می گیرد و این شرکت در توضیحات و ارائه برخی موارد عملکرد دوره میانی 6 ماهه سال مالی 92 خود متذکر به مواردی اعم از حق بیمه ،پرداخت خسارت و سود هر سهم شده است اما سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرده مطابق با عملکرد واقعی سال مالی 92، زیان انباشته شرکت مبلغ (452ر2) میلیارد ریال معادل با 4 برابر سرمایه اسمی شرکت است و لذا، شرکت مشمول مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت است و سودآوری پیش بینی شده برای سال مالی 93 نیز تغییر در این وضعیت ایجاد نخواهد نکرد.
این در حالی است که بیمه دی مهم ترین دستور کار خود یعنی برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص ماده 141 قانون تجارت را برگزار نکرده و تنها به برگزاری مجمع عمومی عادی بسنده کرده است .

اگرچه ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت هیات‌مدیره را مکلف به دعوت بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کند. اما طبق ماده 265 عدم رعایت ماده 141 حداکثر دو ماه پس از بین رفتن بیش از نیمی از سرمایه موجب مقررات جزایی می‌شود. با توضیحات فوق به نظر می‌رسد اگر هیات‌مدیره شرکت عدم رعایت مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت را مبنی بر دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده دو ماه پس از تصویب صورت‌های مالی در مجمع عمومی عادی رعایت نکند، بازرس باید عدم رعایت مفاد ماده فوق را به عنوان بخشی از وظیفه‌ای که طبق ماده 151 به عهده او قرار گرفته است، گزارش کند.

اما علی بیگ زاده در گفتگو با ایران و جهان به نکته دیگری در خصوص این شرکت اشاره می کند و می گوید: این شرکت جزئیات مهم عملکرد دوره میانی 6ماهه را ارائه کرده است و نماد معاملاتی آن در معاملات امروز بازگشایی می شود.

شرکت پیش‌بینی سود هر سهم امسال را مبلغ 505ریال پیش بینی کرده و در نیمه اول سال، توانست مبلغ 150ریال معادل 30درصد سود خالص برای هر سهم درنظر بگیرد.

این در حالی است که در دوره میانی 6 ماهه نخست سال مالی 93 مبلغ 62 میلیارد ریال سود فروش ساختمان ایرانشهر به شرکت بانک دی (سهامدار عمده) مورد شناسایی قرار گرفته که مدارکی درخصوص واگذاری قطعی این ملک و تحقق سود آن به این سازمان ارائه نگردیده است. شایان ذکر است، پیش بینی عملکرد سال مالی 93 شرکت شامل شناسایی مبلغ 283 میلیارد ریال (معادل 92% سودخالص پیش بینی شده) سود فروش املاک شرکت واقع در تهران و برخی شهرستان ها عمدتاً به مجموعه بانک دی (معاملات درون گروهی) است .

همچنین حق بیمه صادره به مبلغ 950 میلیارد ریال معادل 38درصد پوشش، خسارت پرداختی به مبلغ 595 میلیارد ریال معادل 47درصدپوشش و هزینه‌های عمومی و اداری به مبلغ 155 میلیارد ریال معادل 60درصد پوشش محقق شده است.

بیمه دی در پیش بینی بودجه سال مالی 93 در مقایسه با عملکرد واقعی 92 حق بیمه صادره را 90 درصد افزایش، خسارت پرداختی را 74 درصد کاهش، هزینه کارمزد منافع سهم نگهداری را 212 درصد افزایش، خالص سایر هزینه های بیمه ای را 53درصد کاهش، درآمد سرمایه گذاری ها را 24درصد افزایش، سود عملیاتی را 327میلیارد ریال افزایش و سود خالص را 588میلیارد ریال افزایش داده است.

لازم به اشاره است که بیمه دی افزایش سرمایه را در دستو کار دارد و می خواهد سرمایه 611 میلیارد ریالی را به 2هزار و 500 میلیارد ریال از محل آورده نقدی برساند.

همچنین درآمد سرمایه گذاری های 6 ماهه نخست سال مالی 93 به مبلغ 18 میلیارد ریال (معادل 12% درآمدهای پیش بینی شده در این سرفصل) محقق شده است. شایان ذکر است، شرکت عنوان کرده که طی تفاهم نامه مورخ 27/02/93، تعداد 79 میلیون سهم بانک دی را با سود خالص 71 میلیارد ریال به مجموعه کارکنان دی فروخته که بعلت توقف نماد معاملاتی شرکت سرمایه پذیر، سود ذکر شده را در عملکرد واقعی 6 ماهه شناسایی نکرده است. در اینخصوص، قابل ذکر است که طبق مفاد قانون برنامه پنجساله پنجم، هرگونه نقل و انتقال سهام بانک دی باید صرفاً از طریق بازار فرابورس ایران با رعایت حقوق و منافع کلیه سهامداران شرکت صورت پذیرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود