امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
02/7 1394

گروه تالار- این خودروساز بورسی درحالی 5ریال سود برای هر سهم 94 پیش بینی کرده که در سال مالی قبل، فقط زیان برای هر سهم ساخته است.

به گزارش پایگاه خبری ایران و جهان، این خودروساز 17هزار و 443 میلیارد ریالی در نظر دارد که در سال مالی 94 مبلغ 5 ریال سود برای هر سهم بسازد این درحالی است که سایپا در 9 ماهه 93 مبلغ 51 ریال زیان برای هر سهم ساخته است.

سایپا با پیش بینی 9ریال سود برای هر سهم 93 و عدم تحقق حتی یک ریال از آن در آستانه مجمع قرار می گیرد. این خودروساز درحالی 5ریال سود برای هر سهم 94 پیش بینی کرده که در سال مالی گذشته فقط زیان برای هر سهم ساخته است.

به گفته کارشناسان عملکرد مالی این شرکت در سال مالی گذشته نشان دهنده فاصله آن تا تحقق پیش بینی هاست. به باور این گروه، تحقق سود 9ریالی این شرکت در پایان سال مالی 93 بعید به نظر میرسد. البته این شرکت هنوز عملکرد مالی 12ماهه 93 را به بازار ارائه نکرده، در واقع استراتژی سه ماهه پایانی این شرکت برای بازار مشخص نیست، باید دید که استراتژی سایپا در خصوص فروش محصولات در سه ماهه پایانی سال با چه تدبیری بوده و اینکه توانسته است علاوه بر پوشش زیان 9 ماهه، سود 9ریالی پیش بینی شده برای سال 93 را محقق کند؟!

برخی فعالان بازار براین باورند که این خودرو ساز بورسی در نتیجه عملکرد سه ماهه پایانی سال، می تواند زیان را پوشش و سود را محقق کند.

با این وصف این شرکت با زیان انباشته 8هزار و 927میلیارد و 926میلیون ریالی در پایان 9 ماهه 93 سهامداران را ناامید کرده است. 
روند قیمت و حجم معاملات این سهم در سال جدید نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته که در نمودار زیر دیده می شود. سایپای 17هزار و 443میلیارد ریالی که درنظر داشت برای سال مالی 93 به هر سهم 9ریال اختصاص دهد، علاوه براینکه موفق به پوشش حتی یک ریالی آن هم نشد، تا پایان آذرماه مبلغ 51ریال زیان به هر سهم اختصاص داد. 
با توجه به عملکرد واقعي 9 ماهه سال 93 شرکت، مرور ماده 141 قانون تجارت خالی از لطف نیست،

قانون تجارت در ماده 141 اذعان دارد که اگربراثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت ازمیان برود هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. درصورتی که هیئت مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید ویا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذی نفعی می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

اگرچه ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت هیات‌مدیره را مکلف به دعوت بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کند. اما طبق ماده 265 عدم رعایت ماده 141 حداکثر دو ماه پس از بین رفتن بیش از نیمی از سرمایه موجب مقررات جزایی می‌شود. با توضیحات فوق به نظر می‌رسد اگر هیات‌مدیره شرکت عدم رعایت مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت را مبنی بر دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده دو ماه پس از تصویب صورت‌های مالی در مجمع عمومی عادی رعایت نکند، بازرس باید عدم رعایت مفاد ماده فوق را به عنوان بخشی از وظیفه‌ای که طبق ماده 151 به عهده او قرار گرفته است، گزارش کند.

لازم به اشاره است که ساپیا در نظر دارد که در سال مالی 94 مبلغ 104 هزار و 187 میلیارد و 643 میلیون ریال از محل فروش محصولات کسب درآمد کند که این مبلغ نسبت به مدت مشابه قبل رشد 53 درصدی را نشان می دهد.
این شرکت سود خالص را 94 را مبلغ 93 میلیارد و555 میلیون ریال پیش بینی کرده که در قیاس با مدت مشابه قبل کاهش 39 درصدی دارد، نکته اینکه این شرکت با وجودیکه برای سال مالی 93 پیش بینی کرده بود که مبلغ 164 میلیارد و 355 میلیون ریال سود خالص به دست آورد در 9 ماهه سال مالی قبل مبلغ 882 میلیارد و 371 میلیون ریال زیان خالص داشت.
خودروساز 17هزار و 443 میلیارد ریالی در نظر دارد که در سال مالی 94 مبلغ 271 میلیارد و 235 میلیون ریال برای آگهی و تبلیغات هزینه کند این درحالی است که این رقم در سال مالی 93 مبلغ 229 میلیارد و 304 میلیون ریال بوده است.


با این وصف و در نظر گرفتن زیانی که عملکرد سایپا در 9ماهه داشته، گرچه تا قرارگرفتن در شمولیت ماده قانونی 141 فاصله دارد اما باید در نظر داشت که نکته مهمی برای تامل سهامداران محسوب می شود.

.

برای ارسال نظر، باید در سایت عضو شوید.