امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
11/14 1393

ایران و جهان- این خودروساز با وجودیکه در پیش بینی های امسال، زیان هر سهم  سال گذشته را، به سود تبدیل کرده بود، اما در واقعیت بازهم زیان را نصیب سهامداران کرد.

سایپای 17هزار و 443میلیارد ریالی که درنظر داشت برای سال مالی جاری به هر سهم 9ریال اختصاص دهد، علاوه براینکه موفق به پوشش حتی یک ریالی آن هم نشد، تا پایان آذرماه مبلغ 51ریال زیان به هر سهم اختصاص داد و سهامداران را ناامید کرد. این درحالی است که برخی فعالان بازار معتقدند که شاید سایپا استرات�?ی خاصی برای سه ماهه پایانی سال اندیشیده که از زیان خارج شود.

این شرکت تا پایان آذرماه مبلغ 45هزار و 623میلیارد و 635میلیون ریال از فروش محصولات به دست آورد و 67درصد پیش بینی ها را پوشش داد، جالب اینکه سود عملیاتی پیش بینی شده این غول خودروساز مبلغ 7هزار و 247میلیارد و 99میلیون ریال بود و در 9ماه توانست با پوشش 53درصدی 3هزار و 853میلیارد و 428میلیون ریال آن را محقق کند.

نکته رقم بالای هزینه های مالی این خودروساز است که تا پایان پاییز بالغ بر 5هزار و 976میلیارد ریال بوده است.
شرکت سایپا با وجودیکه که تا پایان آذرماه با تولید 267هزار و 306دستگاه، 69درصد پیش بینی ها را پوشش داد اما در این مدت 882میلیارد و 371میلیون ریال زیان خالص کنار گذاشت و از پیش بینی سود خالص بیش از 152 میلیارد ریالی دور ماند.

با توجه به آنچه گفته شد، مرور ماده 141 قانون تجارت خالی از لطف نیست،
قانون تجارت در ماده 141 اذعان دارد که اگربراثر زیانهای وارده حداقل نصف سرمایه شرکت ازمیان برود هیئت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقاء شرکت مورد شور و رای واقع شود. هرگاه مجمع مزبور رای به انحلال شرکت ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده 6 این قانون سرمایه شرکت را به مبلغ سرمایه موجود کاهش دهد. درصورتی که هیئت مدیره برخلاف این ماده به دعوت مجمع عمومی فوق العاده مبادرت ننماید ویا مجمعی که دعوت می شود نتواند مطابق مقررات قانونی منعقد گردد هر ذی نفعی می تواند انحلال شرکت را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند.

اگرچه ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت هیات‌مدیره را مکلف به دعوت بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده می‌کند. اما طبق ماده 265 عدم رعایت ماده 141 حداکثر دو ماه پس از بین رفتن بیش از نیمی از سرمایه موجب مقررات جزایی می‌شود. با توضیحات فوق به نظر می‌رسد اگر هیات‌مدیره شرکت عدم رعایت مفاد ماده 141 اصلاحیه قانون تجارت را مبنی بر دعوت مجمع عمومی فوق‌العاده دو ماه پس از تصویب صورت‌های مالی در مجمع عمومی عادی رعایت نکند، بازرس باید عدم رعایت مفاد ماده فوق را به عنوان بخشی از وظیفه‌ای که طبق ماده 151 به عهده او قرار گرفته است، گزارش کند.

با این وصف و در نظر گرفتن زیانی که عملکرد سایپا در 9ماهه داشته، گرچه تا قرارگرفتن در شمولیت این ماده قانونی فاصله دارد اما باید در نظر داشت که نکته مهمی برای تامل سهامداران محسوب می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود