امروز: دوشنبه، 31 اردیبهشت 1403
09/14 1393

ایران و جهان- تلاش یک هفته ای بازار سرمایه با ثبت حدود 400واحد کاهش شاخص به پایان رسید. این درحالی است که فشار عرضه ها در این هفته بیشتر در گروه های بانکی، خودرو، بیمه ای و...مشاهده شد.

امیرصادقی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به فشار فروش در اکثر گروه های بازار سرمایه به ایران و جهان می گوید: از روزهای ابتدایی هفته گذشته شاهد فشار فروش سنگین در برخی گروهها و صنایع بودیم که باعث ایجاد صف های سنگین فروش و بار روانی منفی در بازار و به طبع آن در معامله گران و سرمایه گذاران شد.

وی ادامه می دهد: گروه بانک و خودرو که در هفته های قبل بیشتر از سایرین در کانون توجه بازار قرار داشتند، در این هفته نیز به عنوان لیدر صف های فروش، فشار عرضه را در بازار تزریق و با رفتار هیجانی معامله گران، در گروههای دیگر نیزگسترش پیدا کرد و در نهایت شاهد بازاری با عملکرد منفی بودیم.

این کارشناس اذعان داشت: واقعیت این است و باید بپذیریم که بازار سرمایه ایران بیش از آنکه بر اساس تحلیل حرکت کند با اخبار و شایعات پیش می رود و اکثریت قریب به اتفاق معامله گران و سرمایه‌گذاران بیشتر از اینکه به تحلیل های خود پایبند باشند بر اساس شنیده ها و شایعات از نمادی به نماد دیگر تغییر مسیر می دهند .

صادقی به تاثیر حمایت صندوق توسعه بازار پرداخته و می گوید: طی هفته ای که گذشت زمزمه هایی مبنی بر حمایت صندوق توسعه بازار شنیده می شد که درعمل باعث به تعادل رسیدن نسبی بازر در روزهای پایانی هفته و ثبت روز سه شنبه به عنوان سبزترین روز هفته گذشته بود. وی گفت: در این هفته، گروههای خودرو ، بانک ، سرمایه گذاری ها ،کانه فلزی،فراورده های نفتی ، غذایی بجز قند و شکر، دارویی ، انبوه سازی ، بیمه ، مالی و سایر مالیبا عملکرد منفی به کار خود پایان دادند و شاهد عملکرد نسبی مثبت در گروههای قند و شکر، سیمان، محصولات فلزی ، ماشین آلات و حمل و نقل بودیم.

این تحلیلگر در پیش بینی هفته آینده بازار به ایران و جهان می گوید: برای هفته پیش رو بصورت کلی می توان انتظار بازار متعادل تری را داشت. وی تشریح کرد: اگرچه دور از ذهن نیست روزهای ابتدایی هفته را با رنگ قرمز بازار آغاز کنیم اما به دلیل رسیدن شاخص گروهها همچنین نمادهای مطرح به حمایت های مهم و کف‌های قیمتی انتظار صف های فروش سنگین را نداشته و احتمال برگشت و سبز پوش شدن بازار را در هفته آینده می توانیم داشته باشیم. 

صادقی به اشاره به رخدادهای مهم در هفته آتی می گوید: مهمترین خبربرای بازار در هفته آینده ارائه بودجه توسط دولت در 15 آذر به مجلس شورای اسلامی خواهد بود که می تواند به عنوان محرکی در جهت رشد و بازگشت تعادل به بازار عمل کند یا در جهت عکس هیجان فروش به یادگار مانده از این هفته را تشدید کند. 

وی افزود: باید منتظر ماند و دید که دولت تدبیر و امید در لایحه بودجه بر اساس چه معیارهایی قصد اداره کشور را درسال 94 پیش بینی کرده است گرچه از الان می دانیم که نفت در بودجه سال آینده بر اساس 70 دلار بسته شده است اما بهتر است صبر کنیم تا اطلاعات بیشتری از محتویات لایحه بودجه 94 و همینطور عکس العمل مجلس در این باره را مشاهده کنیم. این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز امیدواری کرد: به صورت کلی پیش بینی می شود هفته آینده با آمدن اخبار امیدوار کننده از بودجه بازار متعادلی را داشته باشیم.

امیرصادقی در معرفی صنایع پیشرو هفته آتی معتقد است: همانطور که اشاره شد افق و دید اقتصادی دولت برای اداره کشور در سال 94 هفته آینده برای عموم مشخص خواهد شد اما به دلیل اینکه معمولا اخبار قبل از عمومی شدن به بازار سرمایه بصورت رانت منتقل می شود و باتوجه به معاملات و رفتار سرمایه گذاران در هفته ای که گذشت می توانیم پیش بینی کنیم که دولت نگاه وی�?ه ای به بودجه عمرانی و بخش بهداشت و درمان در سال 94 خواهد داشت. اگر پیش بینی فوق درست باشد انتظار عکس العمل مثبت بازار نسبت به گروههای مرتبط همچون سیمان و دارو را داشته و احتمالا شاهد تحرکات مثبتی درپتروشیمی ها در صورت مشخص شدن نرخ خوراک را در هفته آینده داشته باشیم. وی افزود: گروههای قند و شکر، سیمان، محصولات فلزی ، ماشین آلات و حمل و نقل و احتمالا گروه شیمیایی با مشخص شدن نرخ خوراک می توانند جزو پیشرو های بازار در هفته آینده باشند.

وی در توصیه به سهامداران و سرمایه گذاران گفت: در شرایط کنونی بازار، بهترین راه تصمیم گیری، مبنا قراردادن تحلیل و نگاه بلند مدت به سهامداری است تا سرمایه گذاران ریسک کمتری را متحمل شوند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود