امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
11/3 1393

گروه تالار- درست زمانی که شاخص در کانال 68هزار در نوسان بود، وزیر در حاشیه همایشی از به کف رسیدن  قیمت ها در بازار سرمایه خبر داد. این درحالی بود که تکنیکالیست ها نیز براین باور بودند که با حمایت از بازار شاخص پتانسیل و ظرفیت رشد و بازگشت به کانال 71هزار واحدی را دارد. اکنون شاخص در کانال 65هزار واحدی قرار دارد و به نظر می رسد تمایلی هم برای بازگشت ندارد. از نقطه ای که وزیر اقتصاد آن را کف قیمتی عنوان کرده تا امروز، شاخص بیش از 3هزار واحد سقوط کرده و هنوز هم گویا قصد بازگشت ندارد.

یک کارشناس تکنیکالیست بازار سرمایه به عدم حمایت های وعده داده شده اشاره کرده و به ایران و جهان می گوید: از نظر تکنیکال وقتی حمایت مهمی شکسته می شود معامله گران به صورت هیجانی و از ترس ناشی از ضرر بیشتر اقدام به فروش سهام خود می کنند. بدون آنکه به ارزش ذاتی سهم مورد نظر فکر کنند. بعد از شکسته شدن حمایت روانی 70 هزار واحدی شاخص کل ، بصورت عملی می توان تشدید فروش هیجانی را در بازار مشاهده کرد.

وی ادامه می دهد: کلید ریزش بازار از 28 آبان و چند روز قبل از اتمام آخرین دور مذاکرات هسته ای ایران و گروه 5+1 زده شد، در طی ریزش اخیر که نزدیک 2 ماه بطول انجامیده چندین حمایت مهم شاخص کل بصورت سریالی شکسته شد تا در وضعیت فعلی و در کانال 65 هزار واحدی شاهد سقوط شاخص باشیم.

امیر صادقی کارشناس تکنیکالیست بازار سرمایه می گوید: زمانی که شاخص کل قصد داشت حمایت 70 هزار واحد را حفظ کند و در حال حرکت آرام به سمت بالا بود، بازگشایی نماد معاملاتی شاخص ساز معروف ( فارس)، از راه رسید و مثبت شدن گروه‌های مختلف بازار برای حفظ و تثبیت بالای کانال 70 هزار واحد را که طی یک هفته جمع شده بود را در یک روز به باد داد و مسیر شاخص را عملا بسمت کانال 69 هزار واحد تغییر داد پس از آن، با معاملات عجیب و غریب این نماد، شوک منفی به بازار تزریق شد، گرچه بعدا هدف از اینکار شوک مثبت به بازار عنوان شد!

وی ابراز داشت: بنظر می رسد اگر مسئولان سازمان بورس قصد حمایت از بازار را داشتند نباید در آن مقطع ریسک می کردند و براحتی می توانستند بازگشایی نماد مورد نظر را به تعویق بیاندازند.
صادقی به اظهار نظرهای وزیر اشاره کرده و می گوید: وزیر اقتصاد طی روزها و هفته های اخیر صحبت هایی را در حاشیه مجالس و محافل اقتصادی مبنی بر عزم جدی دولت مبنی بر حمایت از بازار ایراد کرده اند و با عبارات تکنیکال همچون تاکید بر کف بودن قیمت ها در بازار و جذابیت قیمت اکثر نمادهای بازار، در سخن حمایت نسبی خود را از بازار سرمایه ابراز داشته اند اما نکاتی تکنیکال، اقتصادی و احتمالا سیاسی درمورد صحبت های وزیر اقتصاد و بازار سرمایه قابل تامل است.

این کارشناس گفت: از نظر تکنیکال کف ها و سقف ها وقتی مشخص می شوند که خط روند نزولی و یا صعودی شکسته شود ، به عبارتی تا اطلاع ثانوی و شکسته شدن خط روند نزولی اخیر بر روی نمودار شاخص کل هیچ کس نمی تواند نقطه مشخصی را به عنوان کف بازار تعیین کند مگر اینکه با نقدینگی کافی آماده خرید و حمایت از بازار و شاخص کل باشد.

وی افزود: مهمترین سوالی که پاسخ آن را باید از وزیر پرسید این است که جناب وزیر چه راهکار منطقی و عملی برای اثبات کف بودن قیمت ها و ارزنده بودن سهام شرکت ها به جز خرید و تزریق نقدینگی و حمایت از بازار دارید که می خواهید انجام بدهید؟ به نظر می رسد اینکه حرف حمایت از بازار را بزنیم و انتظار داشته باشیم بدون حذف و برطرف کردن موانع رشد و شکوفایی بازار سرمایه، شاهد برگشت بازار باشیم، کمی دور از ذهن باشد.

این کارشناس بازار اظهار داشت: بهتر است مسئولان اقتصادی و سیاسی در جهت برطرف کردن ریسک های سیستماتیک اقتصاد وبازار حرکت کنند و مسلما با برخی شفاف سازی ها در این زمینه می توانیم انتظار بازگشت رونق را به قلب تپنده اقتصاد داشته باشیم.

صادقی در خصوص تاثیر مذاکرات هسته ای که مهمتری عامل تاثیرگذار بر بازار است، گفت: روند فعلی مذاکرات هسته ای ، نامشخص بودن تکلیف بودجه سال 94 و شایعات پیرامون پرونده هسته ای و اقتصاد جزو موضوعاتی هستند که اثرات منفی بر اقتصاد و بازار سرمایه وارد می کند و تا حل و فصل شدن آن، بازار به همین منوال کج دار و مریز رفتار خواهد کرد چرا که آینده را مبهم و غیرقابل پیش بینی تصور می کند.

وی ادامه داد: دو احتمال قوی پیش روی مذاکرات هسته ای وجود دارد، یا توافق صورت می گیرد و یا به شرایط قبل از توافق �?نو برمی گردیم، اما نکته قابل تامل اینکه با این سرعت و شتابی که بازار در حال پایین رفتن است تا مشخص شدن نتیجه مذاکرات هسته ای اثر عدم توافق هسته ای در بازار به حداقل ممکن و به نزدیک صفر خواهد رسید و در صورت حصول توافق، بازار به صورت خودکار وارد فاز صعودی خواهد شد.

وی تصریح کرد: از نظر تکنیکال و با بررسی نمودار شاخص کل، کف و مهمترین حمایت آن در محدوده 57 هزار واحد قرار گرفته است (که حدود 15 تا 30 درصددر قیمت نمادها با نقطه ای که وزیر محترم از آن به عنوان کف بودن قیمت ها از آن یاد کردند، فاصله دارد) که بازگشایی و رفع ابهامات نمادهای بسته شده، احتمال رسیدن به کف بازار را افزایش خواهد داد گرچه همانطور که بیان شد اگر هر شخصی تشخیص دهد و عدد مشخصی را بعنوان کف بازار تعیین کند و نقدینگی و انگیزه کافی مبنی بر حمایت را داشته باشد مسلما شاهد همراهی بازار در جهت بازگشت به مدار رشد خواهیم بود.

وی در بیان راهکار عملی برای حمایت بازار می گوید: برای اینکه دولت از قوانین تعدی نکند و دست به تصدی گری و افزایش سرمایه خود در بازار سرمایه نزند، و هم راهکاری عملی برای حمایت از بازار و کف های قیمتی مورد نظر وزیر محترم پیش رو باشد یک راه حل ساده وجود دارد و آن اینکه با تصویب هیئت دولت و به پیشنهاد وزیر محترم اقتصاد می توان وام های بلند مدتی را برای سرمایه گذاران در نظر گرفت تا از نمادهایی که در کف قیمتی قرار دارند خریداری کرده و حق فروش را می توان مشروط به نگهداری بلند مدت سهام و پرداخت اقساط وام ها کرد تا شاهد نوسان گیری احتمالی در آینده نیز نباشیم . ضمانت وام ها هم خود سهام شرکت هایی می توانند باشند که از دیدگاه وزیر محترم ارزنده و جذاب و در کف قیمت قرار دارند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود