امروز: پنج شنبه، 20 اردیبهشت 1403
12/9 1393

ایران و جهان - بازار سرمایه در شرایطی با ابهامات صنایع پالایشی و معدنی مواجه است که مذاکرات بین المللی ایران با 1+55 همچنان به عنوان یک عامل بیرونی در رصد کامل سرمایه گذاران داخلی وخارجی خودنمایی می کند، از سوی دیگر با آغاز بررسی لایحه بودجه سال 94 در صحن علنی مجلس، فصل جدید رکود و به اصلاح انتظاری بازار به نمایش در آمده است.

بازار سرمایه در شرایطی با ابهامات صنایع پالایشی و معدنی مواجه است که مذاکرات بین المللی ایران با 1+5 همچنان به عنوان یک عامل بیرونی در رصد کامل سرمایه گذاران داخلی وخارجی خودنمایی می کند، از سوی دیگر با آغاز بررسی لایحه بودجه سال 94 در صحن علنی مجلس، فصل جدید رکود و به اصلاح انتظاری بازار به نمایش در آمده است.



سرمایه گذاران در این روزها با توجه به بررسی لایحه بودجه سال 94 در شرایط انتظار به سرمی برند و در کنار آن نتیجه مذاکرات را عامل مهمی برای حرکت صنایع بورسی قلمداد می کنند.

به گزارش ایران و جهان، علی رحمانی مدیرعامل سابق بورس که هم اکنون در دانشگاه الزهرا تهران در هیات علمی عضویت دارد، روند این روزهای بازار سرمایه را متاثر از تصمیمات بودجه ای مجلسی ها در بهارستان دانسته و می گوید: وضع قوانین تسهیل‌گر، می تواند جریان بازار را روان کرده و نتایج مثبت مذاکرات بین المللی رویکرد بازار را مثبت خواهد کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار در هفته گذشته روند منفی را طی کرده و روز آخر هفته با کاهش 474 واحدی به مرز کانال 63 هزار واحد رسید، تصریح کرد: سرمایه‌گذاران در شرایط فعلی توجه خاصی به مصوبات مجلس درباره بودجه سال آینده دارند.

وی یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر تصمیمات سرمایه گذاران را مذاکرات عنوان کرد و گفت: درصورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات شاهد روند نزولی نخواهیم بود چراکه پیش از این اثرات خود را بر بازار گذاشته است و در صورت توافق نهایی تاثیر مثبت زیادی بر بازار خواهد داشت.

رحمانی افزود: مشکل اساسی بازار کمبود نقدینگی است، چراکه با وجود سهام ارزنده در بازار نقدینگی کافی برای خرید آن وجود ندارد. بنابراین سرمایه گذاران حقوقی در بسیاری از موارد به صورت تهاتری اقدام به خرید و فروش سهام می کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا که پیش از مدیر عاملی شرکت بورس اوراق بهادار تهران را عهده دار بود، کاهش نقدینگی در بازار را ناشی از سیاست های انقباضی دولت عنوان کرده و گفت: در این شرایط دولت مطالبات پیمانکاران و تولیدکنندکان و بسیاری از صنایع کوچک و بزرگ بورسی(پالایشکاه ها و نیروگاه ها) را نپرداخته است.

وی افزود: شرکت های پالایشی با وجود سررسید پرداخت سود سهام، به دلیل عدم دریافت مطالبات از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، امکان واریز سود ندارند.

وی همچنین صنعت سنگ آهن و معادن را مورد اشاره قرار داد و گفت: باید دید مجلس چطور درباره این صنعت تصمیم گیری خواهد کرد اما من معتقدم باید به سالهای پیش از 92 بازگشته و عوارض زیادی نسبت به آن سال به این صنایع تحمیل نشده تا روند فعالیت ها با خللی مواجه نشود.

علی رحمانی با اشاره به روند پیشرو در هفته آتی تاکید کرد: پیش بینی می شود هفته آینده ادامه روند این هفته بوده و تغییر خاصی اتفاق نیفتد البته امکان افزایش حجم و ارزش معاملات به صورت تهاتری وجود دارد.

وی با بیان اینکه ریسک مقررات گزاری در بازار سهام بسیار جدی است تاکید کرد: در این شرایط سرمایه گذاران در انتظار تصویب لایحه بودجه سال آینده هستند.

مدیر عامل سابق بورس اوراق بهادار در پاسخ به ایران و جهان، مبنی براینکه اعلام پیش بینی های عمد ه شرکت های بورس از صنایع بورسی چطور ارزیابی می شود، تصریح کرد: برخی شرکت ها تعدیل مثبت و برخی تعدیل منفی داده اند در بازار سهام، برخی شرکت ها هم بدون تغییر پیش بینی سال آتی را اعلام کرده اند اما بازار با شرکت هایی که تعدیل مثبت داده اند واکنش خوبی به دلیل کاهش حجم نقدینگی نشان نداده است.

وی در خصوص تاثیر مذاکرات بربازار سهام خاطر نشان کرد: بسیاری از گروه های خارجی برای حضور در ایران ابراز تمایل کرده و پیش از انتشار نتیجه نهایی برای حضور در ایران خود را آماده می کنند.

رحمانی همچنین درباره تاثیر قیمت جهانی نفت و چشم انداز آن افزود: با توجه به شرایط پیش رو قیمت نفت چشم انداز مثبتی ندارد و بین 50 تا 60 دلار در نوسان خواهد بود. اما در صورت تغییر چشمگیر قیمت نفت، بودجه اعلامی دولت با تغییرات همراه خواهد بود.

وی در پایان تاکید کرد: به نظر نمی رسد که دولت برای کسری بودجه برنامه ای داشته باشد و به طور قطع با صرفه جویی و کاهش مخارج جاری، برنامه های آتی خود را پیش خواهد برد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود