امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
01/19 1394

گروه تالار- دومین عرضه اولیه امسال در حالی رقم خورد که اولین عرضه اولیه، تنها پس از یک روز، با تقاضای چشم گیری برای خرید مواجه نشد.

به گزارش ایران و جهان، فرابورسی ها نیز در سال جدید اولین عرضه را انجام داده و فولاد هرمزگان را به اهالی بازار سرمایه معرفی کردند. تعداد 750 میلیون سهام این شرکت معادل 5 درصد در بازار دوم فرابورس رونمایی شد که با عقیده برخی کارشناسان بازار با استقبال مناسبی هم روبه رو نشد. این درحالی است که عرضه اولیه سیمان خوزستان، تنها پس از یک روز معاملاتی، تقاضایی قابل توجهی نداشت و بیشتر خریداران روز نخست، در روز جاری فروشنده بودند.

احسان بدیعی کارشناس ارشد بازار سرمایه با ناامیدکننده خواندن دومین عرضه اولیه سال جاری به ایران و جهان گفت: ارزش گذاری بازار برای تعیین قیمت یک سهم، برمبنای تنزیل جریان های نقدی آتی شرکت است، زمانی که یک شرکت چشم انداز سودآوری مناسبی ندارد، از سوی دیگر به زمان برگزاری مجمع نیز در راستای دستیابی به سود سالانه هم نزدیک نیست، سرمایه گذار باید با چه امید و چشم اندازی در این سهم سرمایه گذاری کند؟!
لازم به اشاره است این شرکت سود هر سهم امسال را یک ریال در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: استقبال چندانی از دومین عرضه اولیه صورت نگرفت تاجاییکه گفته شد بسیاری از استیشن ها به این سهم ورود نکردند و این سهم به صورت حمایتی از روی میز فروش جمع شد. باید در نظر داشت که کشف قیمت بیشتر از برآوردها بود و عرضه کننده جایی برای رشد سهم باقی نگذاشته بود، به نظر می رسد مناسب تر بود اگر عرضه کننده جذابیت خرید ایجاد می کرد و جا برای رشد سهم درنظر می گرفت.

این کارشناس بازار با اشاره به عرضه اولیه سیمان خوزستان ابراز داشت: ناموفق بودن عرضه سیمان خوزستان در عرضه امروز بی تاثیر نبود، اگر عرضه فولاد هرمزگان قبل از سیمان خوزستان صورت می گرفت، با استقبال بهتری مواجه می شد اما عرضه اولیه سیمان خوزستان از معدود عرضه هایی بود که صف خریدش دوامی نیافت و بسیاری از سرمایه گذاران پس ورود، اقدام به خروج از این سهم کردند.

وی سیاست سازمان را برای عرضه اولیه های پیاپی نامناسب عنوان کرد و افزود: عرضه های پشت سرهم به بازار آسیب می زند، باتوجه به اینکه نقدینگی تازه به بازار وارد شده، عرضه های سنگین کلیت بازار را به مخاطره می‌اندازد. لازم به اشاره است، سرمایه شرکت فولاد هرمزگان جنوب، 15 هزار میلیارد ریال و 100 درصد سهام این شرکت متعلق به فولاد مبارکه اصفهان است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود