امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
04/16 1394

گروه تالار- بانک صادرات در هفته های اخیر تاثیرات مثبتی را از گروه بانک ها در شاخص به ثبت رساند.

به گزارش ایران و جهان ، بورس اوراق بهادار که انتظار نتیجه مذاکرات به حالت آماده باش به سر می برد در هفته های اخیر متاثر از روند مثبت گروه بانکی ها بوده است .


هفته منتهی به اول تیر 
بورس اوراق بهادار در هفته منتهی به اول تیرماه با نزدیک شدن به برگزاری مذاکرات هسته ای 300 ژوئن و افزایش خوشبینی ها به توافق با تشدید نسبی تقاضا و رشد شاخص ها همراه شد که این مهم از نیمه دوم این هفته روند مثبتی به خود گرفت و بازدهی بورس را به 2درصد در این هفته افزایش داد. نکته مهم اینکه در تاریخ مورد گزارش کماکان ارزش خالص معاملات تغییر چندانی نداشت و بالغ بر330 میلیارد تومان گزارش شد در این هفته گروه هایی نظیر بانک ، پتروشیمی ، خودرو و خدمات فنی مهندسی بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.
اما در گروه بانکی ها بانک صادرات در روزهای اخیر در صدر اخبار قرار داشت. در هفته های اخیر شنیده شد که این بانک همانند بانک تجارت در صدد عرضه دارایی ها و تحقق سود است. بنابراین بانک صادرات با آغاز فروش دارایی های خود می تواند مورد توحه بازار قرار گیرد .بررسی ها نشان داد که این بانک قصد دارد بخش قابل توجهی از دارایی های مازاد خود را در صورت تقاضا در سال جاری به فروش برساند .


هفته منتهی به 7تیر
اما در هفته منتهي به 7 تير شاخص کل به عدد 64812 واحد رسيد. کارشناسان معتقدند در این هفته موج خوشبیني ها با نزدیک شدن به مهلت نهایي توافق جامع عامل رشد شاخص ها وافزایش ارزش معاملات شد . در این بين بررسي ها نشان داد که یک موج ورود نقدینگي جدید وارد شده از جنس پول های پارک شده سهامداران فعال و یا ورود نقدینگي از سایر بازارهای مالي نبوده بلکه عمده این بخش از محل اعتبار تامين و تزریق شد این بخش از نقدینگي تنها با انتفاع کوتاه مدت وارد بازار شده است و در صورت برآورده نشدن انتظار ها بر موج عرضه سهام ميافزاید. ازسوی دیگر مقایسه رفتار معامله گران پيش از این مهلت توافق نهایي با تفاهم لوزان از کاهش قابل توجه هيجانات بازار و تصميم گيری فعالان حکایت دارد .

در این هفته نیز در گروه بانک رشد قيمتي اکثر نمادها کام سهامداران را تا حدودی شيرین کرد . بر این اساس شاخص گروه با لمس مرز 691 واحد ؛بازدهي ميانگين 2.7 درصدی را برای سهامدار به ارمغان آورد .دنبال کردن روند بازار سهام بانک صادرات نشان می دهد که معاملات بانک صادرات در این هفته پرحجم بود و حقيقي ها خریدار سهام حقوقيها بودند.
تحقیقات نشان می دهد که بانک صادرات در عملکرد 12 ماهه موفق به تحقق 143 ریال سود خالص شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته سود شرکت 24 درصد افزایش یافته است . از نکات بانک ميتوان به افزایش 33 درصدی در آمد های مشاع ،رشد 42 درصدی درآمدهای غير مشاع و افزایش 22 درصدی جمع درآمدها اشاره کرد .

همچنين در بخش سود علي الحساب پرداختي به سپرده گذاران این سرفصل 103 درصد از درامد مشاع را به خود اختصاص داد این در حالي است که دردوره مشابه این نسبت 92 درصد بود که نشان ميدهد منابع بيشتری را درسال 93در راستای جذب سپرده های بيشتر به پرداخت سودهای با درصد بالاتر ازميانگين ميان سپرده گذاران اختصاص داده است .
بررسی ها نشان می دهد که 100 درصد درامد بانک طي دوره مالي 1393 مدیون درآمد های غيرمشاع علي الخصوص سودتسهيلات اعطایي غير مشاع،مبادلات ارزی وکارمزدی است. 

اما در بخش ترازنامه بدهي بانک به بانک مرکزی 101106 ميليارد ریال ، بدهي بانک به سایر بانک ها و موسسات اعتباری 49282 ميليارد ریال مجموعا معادل 2601 ریال به ازای هر سهم است و در مقابل بانک صادرات 142610 ميليارد ریال طلب از بانک مرکزی و 48142 ميليارد ریال طلب از سایر بانک ها و 82895 ميليارد ریال طلب از دولت دارد که مجموع مطالبات بانک به رقم 4734 ریال به ازای هر سهم می رسد .

ارزش ویژه بانک صادرات نيز به ازای هر سهم 1660 ریال است که 389 ریال آن به اندوخته تسعير ارز دارایي ها و بدهي های شرکت های دولتي و 159 ریال به سود انباشته اختصاص دارد که نسبت قيمت سهم به ارزش ویژه برابر 57 درصد است. در این نماد نيز با توجه به شرایط بانک بهترین استراتژی نگهداری سود محقق شده در بانک و تبدیل آن به افزایش سرمایه جهت افزایش توان اعتبار دهي است .به هر حال خبرها از تقسيم سود 60 ریالي در این نماد بانکي حکایت دارد .

هفته منتهی به 13 تیر
اما وضعیت بازار در هفته منتهي به 13 تير نشان داد که تقاضاي مناسبي در اکثر نمادها وجود دارد وفضاي معاملاتي بازار رونق پيدا کرد.خوشبيني به اتمام مراحل مذاکرات هسته اي و رسيدن به توافق با کشورهاي 1+5 تا اواسط هفته جاري و برطرف شدن تحريم ها بعد از اين توافق مي تواند چشم انداز اقتصاد کشور و فضاي توليد را بهبود ببخشد. در عين حال تقارن اين موضوع با فصل مجامع باعث شده است تا سهامداران حقيقي بر خلاف سهامداران حقوقي که عمدتا فروشنده اين روزها بودند در نقش خريداران قوي ظاهر شده و به خريد سهام صنايع بانکي وخودرويي و ... بپردازند.از رخداد هاي مهم مي توان به رشد متوالي ارزش و حجم معاملات اشاره کرد . اما اين سوال مهم نيز مطرح مي شود که منشا پول هاي جديد از کجاست؟

به نظر مي رسد با توجه به آنکه هنوز نتيجه و در نهايت نحوه و مفاد توافق احتمالي مشخص نيست از اين رو نبايد انتظار داشت در اين فضاي مبهم و پرريسک نقدينگي از ساير بازارها به بورس سرازير شده باشد از اين رو با رد اين ادعا عمده اين پول مي تواند به نقدينگي ايجاد شده از محل اعتبار و بخشي از پول فعالان حرفه اي اختصاص داشته باشد که در صورتي که نتيجه مذاکرات به مذاق بازار خوش نيايد اين نقدينگي به سرعت از بازار سهام خارج خواهد شد و احتمال دارد که وضعیت عرضه بر بازار مستولي مي شود.

شاخص گروه بانک ها در این دوره با بازدهي 3.9 درصدي به 718 واحد در هفته اخير دست يافت .نمادهاي صادرات تجارت بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص گروه ايفا کردندتا جایی که حجم سهام مورد معامله بانک صادرات در هفته منتهی به 7 تیر به 419 هزارو 946 میلیون سهم رسید و حجم معاملات منتهی به 13 تیر نیزبیش از 857 هزارمیلیون سهم و ارزش ریالی این معاملات نیز 844.67 میلیارد ریال گزارش شد .
به هر حال بانک صادرات در هفته مورد گزارش بالاي 100 تومان معامله شد و بعيد نيست با اين وضعيت به ماکزيمم 105 تومان هم نفوذ کند. در آنصورت حتي رشد تا 112 تومان هم محتمل است.قیمت سهام امروز سه شنبه بانک صادرات 102 گزارش شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود