امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
05/12 1394

ایران و جهان - بيمه مركزي در حالی اجراي برنامه زمانبندي افزايش حداقل سرمايه موضوع مصوبه هيات وزيران و عملكرد شركت هاي بيمه غير دولتي مستقر در سرزمين اصلي را به شوراي عالي بيمه ارائه كرده که نامی از تنها شرکت بیمه دولتی یعنی بیمه ایران که پیش از این عنوان شده بود 1500 میلیارد تومان زیان انباشته دارد در کنار این شرکت ها دیده نمی شود.


به گزارش ایران و جهان ،در حالی که برخی افزایش سرمایه شرکت های بیمه را عاملی برای رقابت های سخت و انحصار در صنعت بیمه می دانند اما شوراي عالي بيمه بار دیگر بر افزایش سرمایه شرکت های بیمه تاکید کرده و ضمن توصیه بر اجراي برنامه مصوب افزايش سرمايه، از شركت هاي بيمه‌اي كه افزايش سرمايه خود را طبق برنامه اجرا كرده‌اند تقدير و بر اجراي كامل برنامه زمانبندي مصوب تأكيد كرد. 

بر اساس اين گزارش، شوراي عالي بيمه همچنين مقرر كرد شركت‌هاي بيمه‌اي كه افزايش سرمايه خود را مطابق برنامه زمانبندي اجرا نكرده‌اند اگر تا پايان سال ۱۳۹۵ افزايش سرمايه خود را ثبت نكنند، مطابق با قوانين و مقررات با محدوديت فعاليت مواجه خواهند شد.البته این خط و نشان شورای عالی بیمه برای شرکت های غیردولتی است و تنها شرکت بیمه دولتی از این قانون استثنا است . در حالی که پیش از این رئیس کل بیمه مرکزی عنوان کرده بود که عملکرد بیمه ایران به لحاظ فنی و عملیات بیمه ای در اختیار بیمه مرکزی است و تنها انتخاب مدیریت این شرکت در اختیار وزیر اقتصاد است .
البته شنیده ها حاکی از آن است که افزایش سرمایه بیمه ایران به 30000میلیارد ریال که بخشی از آن از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بوده است به تصویب رسیده و به زودی اعلام می شود .

شوراي عالي بيمه همچنين از اقدام شركت هاي بيمه پارسيان، البرز، اتكائي ايرانيان، پاسارگاد، كارآفرين و كوثر در افزايش سرمايه قدرداني و اعلام كرده است كه اگر شركت هاي بيمه ميهن، نوين و سينا بر اساس سطح توانگري تا پايان سال ۱۳۹۴ اقدام به ثبت افزايش سرمايه مطابق با برنامه زمان‌بندي نكنند، بر اساس گزارش بيمه مركزي تصميم قانوني لازم اتخاذ خواهد شد. طبق اين گزارش، ساير شركت هاي بيمه مشمول مصوبه هيات وزيران موظف به اجراي كامل برنامه افزايش سرمايه تا پايان سال ۱۳۹۵ شده اند. بر اساس این ابلاغیه کریم خان زند که به تازگی مسئولیت بیمه نوین را بر عهده گرفته است روزهای سختی را در این شرکت در پیش دارد چرا که غلامی مدیرعامل پیشین این شرکت برنامه زمان بندی افزایش سرمایه را به درستی اجرا نکرده و حالا بیمه مرکزی تکلیف کرده سرمایه شرکت به 2500 میلیارد ریال افزایش پیدا کند که این رقم بیش از 5 برابر سرمایه فعلی است.

از سوی دیگر بیمه دی که نوید افزایش سرمایه خود را در اسفند ماه سال گذشته داده بود هنوز خبر رسمی از میزان این افزایش و ثبت آن منتشر نکرده و وضعیت این شرکت نیز در هاله ای از ابهام است چراکه هشدار ماده 141 قانون تجارت به این شرکت نیز داده شده است .
بیمه سینا نیز با سرمایه 905 میلیارد ریالی باید سرمایه اش را تا پایان سال به 2000 میلیارد ریال برساند .
بیمه میهن یکی دیگر از شرکت هایی است که به تازگی با تغییرات سهامداری مواجه است و سهام دار جدید هنوز شرکت را نخریده باید در کنار سایرین تا پایان سال کمک کند تاسرمایه شرکت از 400 میلیارد به 1830میلیارد ریال برسد و به نظر می رسد که روزهای سختی برای این شرکت نیز در پیش باشد.

اما نکته مهمی که در بحث جدید افزایش سرمایه شرکت های بیمه به گوش می رسد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها است که در شرکت های کوچک خیلی مفهوم ندارد و در شرکت های بزرگ بخشی از افزایش سرمایه را جبران می کند در حالی که نقدینگی جدیدی وارد شرکت نمی شود.

برخی کارشناسان بیمه معتقدند که افزایش سرمایه شرکت های بیمه از محل تجدید ارزیابی دارایی اشکالات عدیده ای دارد . به اعتقاد این عده عدم ورود نقدینگی جدید به شرکت سبب می شود که منابعی برای سرمایه گذاری وجود نداشته باشد بنابراین سودی عاید سهام داران نمی شود و ممکن است ارزش سهام شرکت در بورس به پایین تر از قیمت تمام شده برسد . در این بین شرکت ها برای تناسب قیمت فروش و قیمت تمام شده سود واهی نشان می دهند که این نکته معضل اصلی شرکت های امروزی است . بحث دیگر اینکه دارایی های شرکت ممکن است از منابع بیمه های عمر تامین شده باشد که با این تعریف منابع به حقوق صاحبان سهام تبدیل می شود و این نکته نیز از دیگر معضلات این بخش است .

شاید در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نباشد که غالب شرکت های بیمه با وجود سرمایه های میلیاردی سود قابل توجهی را به دست نیاورده اند و در بسیاری از شرکت ها سود به دست آمده کمتر از 20درصد سرمایه پایه است . امید که برنامه افزایش سرمایه بتواند به کارایی و اثر بخشی شرکت ها منتهی شود .
 جدول زير آخرين وضعيت و مقدار افزايش سرمايه شركت‌هاي بيمه در مقايسه با زمانبندي افزايش سرمايه مصوب شوراي عالي بيمه را نشان مي‌دهد: * توضيح: سرمايه فعلي شركت مندرج در ستون اول، سرمايه شركت هاي بيمه را كه تاكنون به ثبت رسيده است نشان مي‌دهد.
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود