امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
07/24 1394

ایران و جهان – افزایش سرمایه شرکت های بیمه به گره کوری در روزهای اخیر تبدیل شده است . از سوی بازار سرمایه جذابیت سرمایه گذاری در شرکت های بیمه از دست رفته زیرا بازدهی لازم را ندارد و از سوی دیگر سهام داران فعلی شرکت ها توانایی وانگیزه افزایش سرمایه را ندارد .
به گزارش ایران و جهان در حالی که پیش از این و در آگهی منتشره شده از سوی بیمه میهن قرار بود که در جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده 28 مهر ماه در خصوص افزایش سرمایه بیمه میهن تصمیم گیری شود این شرکت در اطلاعیه ای اعلام کرده که مجمع عمومی فوق العاده در تاریخ مذکور برگزار نمی گردد و تصمیم گیری در خصوص دستور جلسات ذیل به مجامع بعدی که تاریخ آن متعاقباً اعلام میگردد موکول می شود .

این در حالی است که بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران در اجراي مصوبه هيات وزيران ،برنامه زمان بندي افزايش حداقل سرمايه شركت هاي بيمه غير دولتي مستقر در سرزمين اصلي را به شوراي عالي بيمه ارائه كرده و ضمن تاكيد بر اجراي برنامه مصوب افزايش سرمايه، از شركت هاي بيمه‌اي كه افزايش سرمايه خود را طبق برنامه اجرا كرده‌اند تقدير و بر اجراي كامل برنامه زمانبندي مصوب در خصوص سایر شرکت های بیمه تأكيد كرده است
بر اساس اين گزارش، شوراي عالي بيمه همچنين مقرر كرد شركت‌هاي بيمه‌اي كه افزايش سرمايه خود را مطابق برنامه زمانبندي اجرا نكرده‌اند اگر تا پايان سال ۱۳۹۵ افزايش سرمايه خود را ثبت نكنند، مطابق با قوانين و مقررات با محدوديت فعاليت مواجه خواهند شد.

شوراي عالي بيمه اعلام كرده است كه اگر شركت هاي بيمه ميهن، نوين و سينا بر اساس سطح توانگري تا پايان سال ۱۳۹۴ اقدام به ثبت افزايش سرمايه مطابق با برنامه زمان‌بندي نكنند، بر اساس گزارش بيمه مركزي تصميم قانوني لازم اتخاذ خواهد شد. طبق اين گزارش، ساير شركت هاي بيمه مشمول مصوبه هيات وزيران موظف به اجراي كامل برنامه افزايش سرمايه تا پايان سال ۱۳۹۵ شده اند.
سرمایه فعلی این شرکت باید تا پایان سال جاری به 1820 میلیارد ریال برسد .پیش از این در مجمع 23 تیر ماه سال جاری این شرکت از محل تجدید ارزیابی دارایی ها سرمایه خود را به 402 هزارو 922 میلیون ریال رساند لذا افزایش سرمایه جدید باید از محل آورده نقدی سهام داران و یا پذیره نویسی صورت گیرد .با این حساب بیمه میهن تنها پنج ماه فرصت دارد تا افزایش سرمایه 4.5 برابری را تا پایان سال محقق کند.

نکته دیگر بحث انتخاب اعضای هیات مدیره است که از دیگر دستورات این جلسه بود و مقرر بود که در ساعت 9 صبح روز 28 مهر ماه در این خصوص نیز تصمیم گیری شود که برگزاری یا عدم برگزاری این جلسه مشخص نشده است .آئین نامه شماره 90 شرکت های بیمه را در خصوص صلاحیت مدیران واعضای هئیت مدیره به چالش در آورده است و پس از بیمه سینا ، بیمه میهن دومین شرکتی است که جلسه مجمع عمومی فوق العاده خود در خصوص انتخاب هئیت مدیره لغو می کند .
الزامات آئین نامه 90 تاکید دارد که صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره و افراد کلیدی شرکت های بیمه به تائید بیمه مرکزی برسد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود