امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
06/16 1394

ایران و جهان - مجمع بیمه مرکزی در حالی فردا (سه شنبه)برگزار می شود که وضعیت ذخیره گیری چهار شرکت بزرگ بیمه کشور معلوم نیست .
به گزارش ایران و جهان، بیمه مرکزی در حالی قرار است که روز سه شنبه همین هفته مجمع عمومی عادی سال 1393 خودر را برگزار کند که مسلما صورت های مالی اش متاثر از عملکرد بیمه ایران و سه شرکت بزرگ خصوصی شده خواهد بود .
اخیرا رئیس سازمان حسابرسی اعلام کرده که نامه ای به دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ارسال کرده و در خصوص نحوه ذخیره گیری شرکت های بیمه مذکور شفاف سازی کرده است . بر این اساس به نظر می رسد که سازمان حسابرسی براساس ماده 148 قانون تجارت که اذعان دارد بازرس وبازرسان علاوه بر وظایفی که درسایر مواد این قانون برای آنان مقرر شده است مکلفند در باره صحت ودرستی صورت دارائی وصورتحساب دوره عملکرد وحساب سود وزیان وترازنامه ای که مدیران برای تسلیم به مجمع عمومی تهیه می کنند وهمچنین در باره صحت مطالب واطلاعاتی که مدیران در اختیار مجامع عمومی گذاشته اند اظهار نظر کنند ، چنین نامه ای را ارسال کرده است .
همچنین به موجب ماده 151قانون تجارت که اذعان دارد بازرس يا بازرسان بايدهرگونه تخلف ياتقصيري درامور شركت ازناحيه مديران ومديرعامل مشاهده كنندبه اولين مجمع عمومي اطلاع دهندودرصورتي كه ضمن انجام ماموريت خودازوقوع جرمي مطلع شوندبايدبه مرجع قضائي صلاحيت داراعلام نموده ونيزجريان رابه اولين مجمع عمومي گزارش دهند نامه های مذکور را ارسال کرده است چراکه ماده 154 همین قانون نیز اذعان دارد که بازرس يا بازرسان درمقابل شركت واشخاص ثالث نسبت به تخلفاتي كه درانجام وظايف خودمرتكب مي شوندطبق قواعدعمومي مربوط به مسئوليت مدني مسئول جبران خسارت وارده خواهندبود.

اما از بحث سازمان حسابرسی که حاکی از فاصله گرفتن وعدم رعایت قانون و آیین نامه 58 مصوب شورای عالی بیمه در مورد ذخایر فنی تنهاشرکت بیمه دولتی وسه شرکت بیمه خصولتی که بگذریم ، مجمع بیمه مرکزی خود داستان دیگری است و هنوز معلوم نیست که با توجه به نامه ارسالی سازمان حسابرسی وضعیت بیمه مرکزی به عنوان بیمه گر اتکایی درخصوص نحوه ومیزان ذخایر فنی بالاخص ذخایر خسارت معوق این شرکت ها در عملکرد سال 1393 چه خواهد بود؟چرا که تاکنون علت زیان ده شدن بیمه ایران در عملکرد سال 1392 به دلیل عدم اخذ ذخایر فنی توضیح داده نشده است؟!
به عبارت دیگر صورت های مالی بیمه مرکزی تحت تاثیر عملکرد این چهار شرکت و ذخیره گیری این شرکت ها و البته عدم برگزاری مجامع برخی از شرکت های دیگر قرار خواهد گرفت ،در حالی که ذخایر این شرکت ها باید مورد بازنگری قرار گیرد .

بنابراین پرسش اساسی اینکه عملکرد چهار شرکت بزرگ بیمه که لااقل 60 درصد بازار بیمه کشور را در اختیار دارند در صورت های مالی سال 1393بیمه مرکزی به چه میزان تاثیرگذار است و چگونه قرار است که بیمه مرکزی مجمع خود را با این مغایرت ها برگزار کند ؟
پرسش اساسی دیگر اینکه چه زمانی قرار است که ذخایر ریاضی و فنی شرکت های بیمه تفکیک وبه درستی نشان داده شوند ؟ و در نهایت اینکه مسئولیت و نقش سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی بیمه مرکزی واین چهار شرکت بیمه در این زمینه چیست و چگونه باید به صاحبان سهام پاسخ گو باشد ؟
به نظر می رسد که تحقیق و تفحص از صنعت بیمه که در یکی از محورها این بحث را دنبال می کند به درستی کلید خورده است .
 یادآور می شود که مجمع بیمه مرکزی در سال گذشته نیز پیش از برگزاری مجمع بیمه ایران برگزار شد .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود