امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
06/18 1394

ایران و جهان - از راهروهای صنعت بیمه زمزمه جایگزینی مدیرعامل بزرگترین شرکت  بیمه ای کشور به گوش می رسد.شنیده ها حاکی از آن است که مدیرعامل جدید امروز معارفه می شود .


به گزارش ایران و جهان،هنوز دو هفته از سخنان وزیر در جلسه مجمع بیمه ایران که از عملکرد مدیران این شرکت در زمینه پوشش زیان انباشته تقدیر کرد، نمی گذرد که زمزمه تغییر مدیریت این شرکت جان گرفته است .
به هر حال شنیده ها حاکی از آن است که وزیر اقتصاد در جلسه مجمع عمومی عادی سالانه بیمه مرکزی که در روز سه شنبه برگزار شد زمان زیادی حضور نداشته است اما ظاهرا در این جلسه عباس حسینی به عنوان نماینده وزارت کاردر حضور داشته و زمزمه جایگزینی وی در بیمه ایران در این جلسه قوت گرفته است .

پیش از این زمزمه کناره گیری امراللهی از بیمه ایران به گوش می رسید و پس از برگزاری مجمع این شرکت شنیدها در این خصوص جدیتر شد .
یک مقام آگاه در بیمه مرکزی ضمن تائید زمزمه ها در خصوص حضور وی به عنوان مدیرعامل بیمه ایران اعلام کرد که احتمال جایگزینی وی در بیمه ایران بسیار قوی است .
جدیدترین آمارها از گزارش عملکرد بیمه ایران در سال 1393 بر اساس صورت های مالی این شرکت حاکی از آن است که این شرکت بالغ بر 271 میلیارد ریال سود خالص و 16 هزارو 101 میلیارد ریال زیان انباشته داشته است . این در حالی است که امراللهی پیش از این اذعان داشت که زیان انباشته شرکت پوشش داده شده است.

اما بحث جایگزینی مدیریت بیمه ایران از چند منظر قابل بررسی است . نخست آنکه علی طیب نیا در جریان برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت سهامی بیمه ایران با اشاره به اینکه مدیریت جدید بیمه ایران درمدتی که مسوولیت این شرکت را برعهده داشته، تغییرو تحولات جدی را در این شرکت ایجاد کرده است ،افزود: با شفاف سازی که در این شرکت صورت گرفته بیمه ایران به سمت یک شرکت کارآمد سوق داده شده که یکی از نشانه های آن سود دهی این مجموعه است. وی با تقدیر دوباره از عملکرد مدیران این مجموعه افزود: درگذشته قراردادهایی دراین شرکت منعقد می شد که ضریب خسارت آن 240 درصد بود خوشبختانه هم اکنون تمامی این موارد جمع شده است و مخالفت هایی که با این مجموعه صورت می گیرد ناشی ازعملکرد مناسب مدیران این مجموعه دراین رابطه است.

بنابراین پرسش اصلی اینجا است که از بیمه ایران چه انتظاراتی مطرح است که مدیریت فعلی توان پاسخ گویی به آن را ندارد ؟و یا چه تخلفی صورت گرفته که بحث جایگزینی پیش آمده است ؟
بحث دیگر نامه اخیر سازمان حسابرسی به مراجع ناظر است که اعلام داشته که نحوه ذخیره گیری در چهار شرکت بزرگ بیمه به درستی پیش نمی رود که البته بیمه ایران در گروه این شرکت ها قرار دارد . پرسش اصلی دیگر اینکه با این تغییر مدیریت قرار است این شائبه سازمان دهی شود و آیا تغییرات در سایر شرکت های خصولتی که حکم مدیریت آنها همچنان از سوی وزیر صادر شده ودر اختیار دولت است در دستور کار قرار دارد؟

اما اخیرا رئیس سازمان حسابرسی ئر گفت و گو با خبرنگار ما نیز در خصوص وضعیت بیمه ایران با توجه به مجمع اخیر این شرکت اذعان دارد که در مورد بیمه ایران نیز فرآیند به همین ترتیب است و در صورت های مالی سال 1392 نیز اذعان شد که ذخایر شرکت به طور مناسب گرفته نشده است و در سال مورد اشاره کسری ذخایر به صورت یکجا اخد شد که منجر به زیان دهی شرکت شد .
البته وی در تکمیل سخنان خود در این بخش اضافه کرد که امسال هم با توجه به وضعیت عملکرداین شرکت ، سازمان حسابرسی این هشدار را به بیمه ایران اعلام کرده که ذخایر این شرکت کافی نیست و بند گزارش حسابرسی شده است .

سهیلی پور اذعان می کند زمانی که صورت های مالی شرکتی بر اساس استانداردهای حسابرسی بررسی می شود باید کاملا قانون رعایت شود و اینکه بخشی از ذخایر اخذ بشود و نشود تا شرکت سود آور به نظر برسد به سازمان حسابرسی مرتبط نیست .

البته بحث دیگر موضوع تحقیق و تفحص از صنعت بیمه است که به نظر می رسد مسکوت ماندن آن با جریانات اخیر بی ربط نیست .
و البته نکته پایانی آئین نامه 90 است که به تازگی در شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است و صلاحیت افراد کلیدی را در شرکت های بیمه مورد بررسی قرار می دهد. سید عباس حسینی در حال حاضر معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و سرپرست صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر نیز بوده است . البته ظاهرا وی سابقه کار در بانک تجارت و وزارت بازرگانی و شهرداری و ... را نیز دارد و تخصص بیمه ای در کارنامه کاری او دیده نمی شود . بنابراین چگونه قرار است که آیتم های کاری وی با آئین نامه انطباق پیدا کند و یا اینکه حکم وزارت اولی بر آئین نامه خواهد شد ؟ 
شنیده ها حاکی از آن است که وی در هفته های آتی رسما معارفه می شود .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود