امروز: یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
08/12 1394

مریم کائید - آمار شش ماهه از عملکرد صنعت بیمه کشور گویای عملکرد شرکتهایی است که در رقابت های بازار در برخی موارد جا مانده اند.
به گزارش ایران و جهان ، حق بیمه تولیدی همچنان دراختیار دو رشته بی رقیب صنعت یعنی درمان و ثالث قرار دارد . اما روند این رقابت در شش ماهه اخیر دچار تغییراتی بوده است .
آمارها نشان می دهد که 3 هزارو 903 میلیارد و 600 میلیون تومان از حق بیمه تولیدی کشور توسط فروش بیمه نامه به خودروها (شخص ثالث اجباری) ایجاد شده است اما گویا فروش این بیمه نامه به مزاق برخی شرکت ها بسیار خوش درآمده به گونه ای که بررسی های دقیق نشان از تخفیفات گسترده در این رشته دارد. به دیگر بیان در حالی که تعداد بیمه نامه های شخص ثالث با 2.6درصد رشد در این مدت مواجه است اما حق بیمه تولیدی این رشته 6درصد کاهش دارد .از سوی دیگرنسبت خسارت این رشته 57.36درصد گزارش شده که رشد 11.74درصدی داشته است .

بنابراین کنار هم گذاردن این اجرا نشان می دهد که شرکت های بیمه باشتاب فراوان نسبت به فروش بیمه با تخفیف پیش می روند .
از سوی دیگر رشته درمان با 3 هزارو 768 میلیاردو 967 میلیون تومان حق بیمه در رتبه دوم تولیدات بیمه ای ایستاده است . حق بیمه تولیدی این رشته نسبت به مدت مشابه سال قبل 50.78درصد رشد را نشان می دهد که این نرخ رشد مرهون تغییرات کتاب کالیفرنیا است . به عبارت دیگر شرکت های بیمه متناسب با تغییرات این کتاب نسبت به افزایش حق بیمه های تولیدی اقدام کرده اند، اما نسبت خسارت این رشته 53 است که با نرخ رشد منفی 9.7 درصدی همراه است .دقیقا روند عکس آنچه در بیمه شخص ثالث ساری و جاری است .

اما از سوی دیگر 91.9درصد تعداد موارد خسارت صنعت بیمه مربوط به رشته درمان است که گویا شرکت های انرژی فراوانی را برای پرونده های خسارت درمان مصرف می کنند .
نکته دیگر اینکه در حالی ارزش بازار رشته درمان در بیمه های تجاری به حدود 3.7 هزارو میلیارد تومان می رسد که بیمه آتیه سازان حافط به تنهایی با انعقاد سه قرارداد با صندوق بازنشستگی کشوری،صندوق ذخیره فرهنگیان و بازنشستگان تامین اجتماعی چنین پرتفویی را در دست دارد و مسلما الحاق چنین بازاری به بیمه مرکزی می تواند آماربیمه های تجاری را تکان دهد .
نسبت خسارت درمان و ثالث در آمارها به یکدیگر نزدیک شده اند و به نظر می رسد با چنین پرتفویی در بخش درمان و نسبت خسارت قابل تامل و تعداد پرونده های خسارت رشته درمان نیز می رود که به معضلی دیگر در صنعت تبدیل شود با این فرق اساسی که در این رشته عوارضی از کسی دریافت نمی شود !

شاید ذکر این مسئله نیز خالی از لطف نباشد که به لطف افزایش نرخ رشته درمان، صنعت بیمه رشد 13.21درصدی را در حق بیمه تولیدی در شش ماهه ابتدای سال تجربه کرده است ،چراکه رشد اکثر رشته ها منفی گزارش شده است و بیمه اعتبار،شخص ثالث، باربری ، هواپیما و مهندسی از پیشروان رشدهای منفی صنعت هستند.هرچند که سایر رشته ها از رشد حق بیمه تولیدی برخوردارند اما رقم پرتفوی گزارش شده نشان می دهد که صنعت بیمه رشد شش ماهه ابتدای 94 را مدیون بیمه های درمان است .
توجه به این نکته ضروری است که آمار اعلامی صنعت آمار صدور است که با آمار وصول متفاوت است و با توجه به اینکه رشته های ثالث و درمان و خصوصا درمان به صورت اقساطی به فروش می رسد و حدود 90درصد تعداد و خسارت ها را به خود اختصاص می دهند از نظر نقدینگی شرکت های بیمه را دچار معضل اساسی خواهند کرد چراکه حق بیمه تولیدی این رشته ها که بیانگر به صورت کامل به حیطه وصول درنیامده است . خصوصا بیمه درمان که با رشد50درصدی نیز همراه بوده است در نهایت نه تنها نقدینگی شرکت های بیمه متاثر از این موضوع است بلکه سرمایه گذاری ها نیز تحت تاثیر عامل وصول که بعضا تدریجی و به صورت ماهانه است، قرار می گیرد .


اما در این مدت شرکت ها چه کرده اند ؟
در بحث حق بیمه تولیدی از بیمه متقابل کیش با رشد منفی 98.15که بگذریم برخی شرکت ها در تولید حق بیمه روند معکوس داشته اند که میهن با 18.15درصد و تعاون با 14.97درصد سرگروه هستند .اما متاسفانه در میان برخی شرکت های کوچک که روند معکوس و منفی در حق بیمه داشته اند نام بیمه دانا به عنوان چهارمین شرکت بزرگ بیمه ای نیز دیده می شود . این شرکت با نرخ رشد منفی 5.15درصدی در حق بیمه تولیدی تنها 749 میلیارد و764 میلیون تومان حق بیمه تولید کرده است در حالی که تعداد بیمه نامه هایش 21درصد رشد دارد.خسارت پرداختی شرکت نیز 27درصد رشد دارد و نسبت خسارت آن 63درصد گزارش شده است .

غیبت معنادار توسعه 
اما بیمه مرکزی رسما نام توسعه را از بین شرکت های بیمه حذف کرده است . این در حالی است که پروانه این شرکت در دو رشته عمر و ثالث پیش از این لغو شد و در خصوص سایر رشته های این شرکت سکوت فراگیر است .
پرسش اساسی اینکه بخشی از خسارت های این شرکت کماکان به قوت خود باقی است و معلوم نیست که خسارت های این شرکت در کجای آمارهای صنعت بیمه قرار گرفته است ؟ بحث دیگر اینکه فعالیت سایر رشته ها در این شرکت به کجا رسیده است ؟تكليف حق بیمه های عمر بيمه گذاران این شرکت به کجا رسید ؟ و تکلیف بیمه گذاران عمر این شرکت به کجا می رسد؟



حق بيمه توليدي:
- حجم حق بيمه‌هاي توليدي بازار بيمه با ۱۳/۲ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۱۶/۹ هزارميليارد ريال رسيد .
- سهم بخش غيردولتي از اين مقدار به حدود ۵۵/۱ درصد رسيد و ۴۴/۹ درصد ديگر توسط بيمه ايران در نقش تنها شركت بيمه دولتي توليد شد.
- تنها ۸ شركت‌ بيمه: ايران، آسيا، البرز، دانا، پارسيان، معلم، كوثر و پاسارگاد (هر يك داراي سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع با ۸۲/۶ درصد از حق بيمه توليدي را به خود اختصاص داده اند.
- تعداد بيمه‌نامه‌هاي صادره در اين مدت نيز با ۶/۲ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به حدود ۲۲ ميليون فقره بود.
- ۳۳/۴ درصد حق‌بيمه‌هاي توليدي به رشته بيمه شخص‌ثالث و مازاد اختصاص داشت.
- ۳۳/۲ درصد از حق بيمه هاي توليدي مرتبط با بيمه درمان بود.
- سهم بيمه هاي زندگي و بدنه اتومبيل به ترتيب به ميزان ۱۰/۲ و ۵/۱ درصد از پورتفوي حق بيمه توليدي بازار رسيد.


خسارت پرداختي:
- شركت‌هاي بيمه حدود ۵۷/۷ هزارميليارد ريال خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت نمودند كه در مقايسه با شش ماهه اول سال قبل، ۲۳ درصد رشد نشان مي‌دهد.
- ۵۵/۲ درصد از خسارتهاي بازار بيمه توسط بخش غيردولتي جبران شد .
- شركت هاي بيمه نزديك به ۱۱/۸ميليون مورد خسارت به بيمه‌گذاران پرداخت ‌نمودند كه در مقايسه با سال قبل ۳۲/۹ درصد رشد داشته است.
- ۳۸/۸ درصد از خسارت‌هاي بازار بيمه در رشته بيمه شخص ثالث و مازاد پرداخت شده است.
- ۳۴/۶ درصد از خسارتهاي پرداختي به بيمه درمان اختصاص داشت.
- بيمه هاي بدنه اتومبيل و زندگي به ترتيب حدود ۶/۹ و ۶/۵ درصد از خسارتهاي پرداختي بازار بيمه سهم دارند.

ج) نسبت خسارت :
- طي اين مدت، نسبت خسارت بازار بيمه معادل ۴۹/۳ درصد بود و در مقايسه با سال قبل ۳/۹ واحد افزايش نشان ‌داد.
- نسبت خسارت ۹ شركت بيمه: متقايل كيش، نوين، سينا، ملت، دانا، ميهن، آسيا، پارسيان و البرز بالاتر از اين ميزان در بازار بيمه بوده است.
- سه رشته‌ بيمه اعتبار، بدنه اتومبيل، ثالث و مازاد و درمان نسبت خسارتي بالاتر از بازار بيمه داشتند.
- پس از رشته هاي نامبرده، نسبت خسارت رشته‌ هاي مسئوليت و حوادث راننده بالاتر از اين نسبت در ساير رشته هاي بيمه بوده اما پايين تر از نسبت خسارت بازار بيمه قرار دارند.  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود