امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
12/1 1394

گروه سایبان - آمارهای 10 ماهه از عملکرد صنعت بیمه وضعیت برخی شرکت های را در مرز هشدار گزارش می کند .
به گزارش پایگاه خبری رازپول(ایران و جهان)، در عملکرد ده ماهه شرکت های بیمه وضعیت بیمه تعاون مناسب به نظر نمی رسد .
این شرکت بیمه ای که در ماه های اخیر در کش و قوس های اختلافات سهام داران مدیرعامل خود را از دست داد و در حال حاضر با سرپرست اداره می شود آمار عملکرد خود را با کاهشی قابل تامل اعلام کرده است . آمارهای اذعان دارد که حق بیمه تولیدی این شرکت به کمی بیشتر از 45 میلیارد و 800 میلیون تومان رسیده و با رشد منفی 26 درصدی همراه است . از سوی دیگر با چنین کاهش قابل تاملی در حق بیمه تولیدی خسارت های پرداختی شرکت نیز با 427درصد رشد گزارش شده است و این نکته یکی از نشانه های عدم مدیریت صحیح ریسک در این شرکت است .

بیمه میهن نیز در تولید حق بیمه 10 ماهه دارای روند نزولی 28.22 درصدی است و این در حالی است که رشد خسارت های شرکت 422 درصد گزارش شده است .هرچند که سطح توانگری شرکت سبب کاهش سهم بازار و حق بیمه تولیدی شده است اما روند خسارت ها همچنان صعودی است. 

در میان شرکت های کوچک بیمه ای ، بیمه ملت نیز با عملکردی تعجب برانگیز گزارشات خود را منتشر کرده است . نسبت خسارت بیمه ملت در 10 ماهه امسال 90درصد گزارش شده که مسلما با چنین نسبتی ضریب خسارت این شرکت بیشتر از این مقدار خواهد بود !
گزارشات رسمی اذعان دارد که با 15 درصد کاهش این شرکت در مدت مذکور 2444 میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده و بالغ بر 220 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده و در مقابل نرخ رشد خسارت ها در این شرکت به 60درصد رسیده است یعنی 4 برابر رشدحق بیمه تولیدی ! از سوی دیگر با کاهش 15درصدی حق بیمه تولیدی تعداد بیمه نامه های صادره این شرکت با رشد 35درصدی روبه روست و به نظر می رسد که میزان تخفیفات در این شرکت رو به افزایش است . چون با فروش تعداد بیشتری بیمه نامه حق بیمه کمتری به دست آمده است.

وضع عملکرد برخی شرکت های بزرگ نیز مشابه است . بیمه ایران که در این مدت با تولید بیش از 7 هزار میلیارد تومان همچنان بیشترین سهم بازار بیمه کشور را در اختیار دارد با نرخ رشد 10 درصدی در حق بیمه رشد 14.66 درصدی در پرداخت خسارت ها را نیز تجربه کرده و بالغ بر 77درصد تعداد موارد خسارت بازار بیمه کشور مربوط به این شرکت است . 

بیمه حافظ نیز با وجود رشد 52درصدی در تولید حق بیمه با رشد 123درصدی در تعداد بیمه نامه های صادره مواجه است و این گونه به نظر می رسد که بازار تخفیفات در این شرکت نیز داغ شده است .
آمارها اذعان دارد که بیمه ایران معین به عنوان شرکتی فعال در مناطق آزاد که 1000 درصد سهام آن متعلق به بیمه ایران است دارای عملکرد جالبی است . این شرکت با وجودرشد1566 درصدی حق بیمه تولیدی تعداد بیمه نامه های صادره اش با527 درصد رشد گزارش شده است.خسارت های پرداختی شرکت نیز رشد 46درصدی دارد.
اینکه ایران معین چگونه موفق به فروش بیمه های مان یعنی بیمه های عمر و سرمایه گذاری بیمه ایران در سرزمین اصلی است جای سوال دارد؟آیا فروش بیمه های مان توسط بیمه ایران معین به خاطر زیانی که بیمه ایران دارد دارای توجیه است ؟
 
 
 
 
وضعیت رشته های بیمه ای 
اما درمان و ثالث همچنان پرفروش ترین رشته های بیمه ای حتی پس از خصوصی سازی صنعت بیمه اند. آمارها نشان می دهد که با وجود حدود 4 درصدی حق بیمه تولیدی در رشته ثالث و کاهش حدودا 2درصدی در رشته بدنه اتومبیل تعداد بیمه نامه های صادره شرکت های بیمه با رشد مواجه است و این بدان معنی است که شرکت ها در این بخش ها همچنان تخفیف می دهند . به عبارت دیگر با فروش بیمه نامه های بیشتر تعداد میزان حق بیمه نصیب شرکت ها شده است . از سوی دیگر تعداد موارد خسارت رشته درمان بیش از 91درصد گزارش شده و این موضوع نشان می دهد که شبکه بیمه ای کشور با حجم وسیعی از پرونده های خسارت در رشته درمان مواجه است و البته نسبت خسارت 73 درصدی این رشته همچنان بالاتر از متوسط صنعت است .پس از ثالث و درمان بیمه های عمر توانسته اند پرتفوی صنعت بیمه را متاثر کنند. هرچند که وضعیت این رشته رو به رشد گزارش شده است اما با توجه به مدت دار بودن این بیمه نامه قضاوت در مورد آنها در کنار سایر رشته هایی که قرار دادهای یک ساله یا بعضا سه یا چهار ساله دارند مشکل است .
سهم 36درصدی ثالث و 26درصدی درمان نشان می دهد که پس از ثالث فروشی،درمان فروشی چالش دیگری برای صنعت بیمه بشمار می رود .
باتوجه به عدم تفکیک حساب های زندگی از غیر زندگی بررسی وضعیت روشن و شفاف بیمه ها در بخش های مختلف دارای ابهاماتی است و آمارها به صورت تفکیک شده ارائه نشده است .پیشنهاد می شود برای ارزیابی دقیق تر وضعیت شرکت ها آمار شرکت ها به تفکیک زندگی و غیر زندگی ارائه شود .  

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود