امروز: سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
12/10 1394

گروه سایبان - در روزهای پایانی سال بازار پیامک های تبلیغاتی برای صدور انواع بیمه نامه با تخفیف های خاص داغ شده است، که در این میان گزارشی از شرکتی که دارای ضریب خسارت 105درصد در رشته ثالث است را با تخفیفات 20درصدی در این رشته خواهید خواند .


به گزارش پایگاه خبری راز پول (ایران و جهان)، علی رغم تاکیدات بیمه مرکزی با مضمون زیان در رشته شخص ثالث و لزوم توجه شرکت ها به عدم ارائه تخفیف در این رشته برخی از شرکت های بیمه بدون توجه به تذکرات مقام ناظر در این زمینه و با عنایت به اینکه قانون فعلی سقف نرخ را اعلام کرده است سعی در جمع آوری پرتفوی هرچه بیشتر در روزهای پایانی سال در این رشته دارند. 
به عنوان نمونه حسین یاوری مشاور مدیرعامل ومعاونت بازاریابی، شعب و شبکه فروش بیمه دانا چندی پیش در نامه ای رسمی به شبکه فروش اذعان کرده است که با نظر مساعد معاون فنی بیمه های اموال و مدیر بیمه های اتومبیل، تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث تا پایان سال جاری در بیمه دانا تمدید شده است .

البته گویا این اطلاعیه بنا به درخواست شبکه فروش مبنی بر نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و زمان تمدید بیمه نامه ها صادر شده است و بیمه دانا برای جذب منابع و نقدینگی به ارائه تخفیفات به صورت رسمی تن در داده است .
این تخفیفات از سوی یکی از بزرگترین شرکت های بیمه ای در حالی اعمال می شود که معاون نظارت بیمه مرکزی اعلام کرده که شرکت های بیمه مجاز به ارائه تخفیف به رشته ثالث نیستند .بر این اساس معاون نظارت اعلام کرده است که در سال جاری بیمه مرکزی تقریبا از کلیه شرکت های بیمه که اقدام به ارائه تخفیف در این رشته کرده اند درخواست کرد که گزارش فنی و توجیهی خود برای این اقدام را ارسال کنند و گزارش همه شرکت ها در این زمینه واصل شد و معاونت نظارت همه این گزارشات را بررسی کرد .

از بین شرکت هایی که تخفیف ارائه می کنندفقط در یک شرکت بیمه تخفیف های فنی از دسته بندی منطقی برای ارزیابی ریسک برخوردار بود که با این وجود بخش عملیات بیمه شخص ثالث آن شرکت به سود موجهی نمی رسید .بر این اساس به شرکت هایی که تخفیف ارائه می کنند اعلام شد که از نظر بیمه مرکزی تخفیف ثالث فاقد توجیه فنی است .

در واقع برای بررسی جامع تر سود شرکت هایی را که مدعی بودند عملیات بیمه گری شخص ثالث در شرکت متبوعشان سودده است از این منظر نیز مورد بررسی قرار گرفت و با بررسی تراز وسود و زیان آنها برای چند سال گذشته مشخص شد که نمی توان تخفیفی را اعمال کرد .به عبارت دیگر بررسی ها ذیل این ماده قانونی مشخص کرد که شرکت ها زیان می دهند.
معاون نظارت اذعان دارد که در فاز بعدی اگر شرکت های بیمه به تذکرات بیمه مرکزی در زمینه ارائه تخفیف رشته ثالث توجه نکنند برنامه های جدیتری را علاوه بر اطلاع رسانی دنبال می کنیم . در این زمینه بحث سلب صلاحیت مدیران شرکت و تعلیق پروانه فعالیت رشته شخص ثالث از جمله مواردی است که در دستور کار قرار خواهد گرفت . با تذکراتی که دادیم برخی متوقف کردند و در حال رصد هستیم که کدام یک از شرکت ها این مباحث را جدی نگرفته اند که برخورد جدی تری رابا آنها خواهیم داشت .
تخفیفات بیمه ای بیمه دانا در حالی اعمال می شود که مدیر بیمه های اتومبیل این شرکت معتقد است متأسفانه در قوانین جاری تمایز کافی بین رانندگان با دقت و سهل‌انگار قائل نشده و هزینه و تبعات عدم توجه به مقررات و آیین‌نامه‌های راهنمایی و رانندگی و ایجاد حادثه و خطر برای خود و دیگران بسیار ناچیز در نظر گرفته‌شده و از بازدارندگی کافی برخوردار نیست و سوابق همین اندک مقررات نیز در دسترس و مشخص نیست تا بر پایه آن بتوان افراد را از نظر این ریسک‌ها طبقه‌بندی نمود لذا نمی‌توان راننده خوب و بد را از یکدیگر تشخیص داد و این مقررات به اندازه کافی نمی‌تواند در افزایش دقت و توجه رانندگان در استفاده از خودرو و افزایش مهارت آنان تأثیرگذار باشد .لذا اصلاح مقررات به‌نحوی‌که بتوان حق بیمه این بیمه اجباری را از بیمه‌گذاران مطابق میزان ریسک ایشان دریافت کرد مهم‌ترین تغییر مورد انتظار است.
اما بیمه دانا در حالی در زمینه بیمه های ثالث این اطلاعیه را برای شبکه فروش خود منتشر کرده که مطالبات این شرکت از بیمه گذاران بیمه های اتومبیل در شش ماهه ابتدای 993 هزارو 781 میلیون ریال گزارش شده است .این در حالی است که شرکت در همین مدت بابت 10درصد عوارض وزارت بهداشت بیش از 416 هزار میلیون ریال بدهی دارد.اما حق بیمه تولیدی بیمه دانا در ده ماهه ابتدای سال به 11 هزارو 444 میلیارد و 959 میلیون ریال رسیده است . از سوی دیگر با پرداخت بیش از 8 هزار میلیارد ریال خسارت و رشد 21.64 درصدی خسارت ها در همین مدت و نسبت خسارت 70.82 درصدبه نظر می رسد که بیمه دانا باید با احتیاط بیشتری در این زمینه حرکت کند. خصوصا اینکه نرخ رشد خسارت ها از حق بیمه ها پیشی گرفته است .

آمارهای دقیق سالنامه آماری بیمه مرکزی نشان می دهد که حق بیمه تولیدی شخص ثالث در این شرکت در سال 1393 به 4 هزارو 354 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به سال ماقبل 32درصد رشد نشان می دهد و 29درصد پرتفوی شرکت را در این بخش تشکیل می دهد .اما خسارت پرداختی این رشته در سال 1393 بالغ بر 3 هزارو 246 میلیارد ریال بوده است که نسبت به سال ماقبل 53درصد رشد دارد.نکته مهم مقایسه رشد خسارت های پرداختی با حق بیمه دریافتی است.

بر این اساس ضریب خسارت این رشته در بیمه دانا از 89.72درصد در سال 1392 به 105.5درصد در سال 1393 رسیده است .همچنن (زیان) عملیات بیمه ای رشته شخص ثالث این شرکت نیز در سال 1393 به 308 هزارو 618 میلیارد ریال رسیده است و سهم بیمه ثالث این شرکت از پرتفوی کل صنعت در این رشته در سال گذشته به 5 درصد گزارش شده است .
گزارش حسابرسی شده سال 1393 این شرکت مطالبات از بیمه گذاران شخص ثالث را بالغ بر 642 هزارو 710 میلیون ریال گزارش می کند .

اما نکته جالب اس ام اس های تبلیغاتی برخی نمایندگان این شرکت است که از تخفیفات شخص ثالث در کنار بیمه بدنه اتومبیل خبر می دهد . در پیامک های تبلیغاتی اخیر یکی از نمایندگان مطلع شدیم که از 16 تا 20درصد تخفیف برای بیمه های شخص ثالث در نظر گرفته شده است . این نماینده بیمه دانا به خبرنگار ما گفت که برای خودروهای صفر تا 20 درصد تخفیف ثالث نیز ارائه می شود و برای سایر مدل ها تخفیف ها 16درصد خواهد بود .

هرچند که بیمه دانا تنها شرکتی که در این زمینه به ارائه تخفیف اقدام می کند نیست اما به اصطلاح مشتی است نمونه خروار.
 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود