امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
11/27 1392

ایران و جهان- چندی پیش رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه هشت سال پیش وقتی گمرک را ترک کردم، جزو پنج گمرک برتر دنیا بودیم، گفت: امروز در رتبه 1033 قرار داریم و این برای من چیزی شبیه فاجعه است.
اما در وی�?ه نامه ای به مناسبت روز جهانی گمرک به نقل از کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل در سال 2004 آمده بود که به کارگیری آسیکودا در ایران یک موفقیت بزرگ است به گونه ای که ایران را در بین پنج کشور برتر از 80 کشوری قرار داده است که این شیوه برای مدیریت گمرک انتخاب کرده اند.
حال یک سوال مطرح است که آیا در هشت سال پیش ایران در میان کشورهای استفاده کننده از روش آسیکودا در پنج رتبه اول قرار داشته و یا در میان کل کشورهای جهان این رتبه را به خود اختصاص داده است؟
آسیكودا یا همان Automated System For Customs Data معادل عبارت فارسی سیستم خودكار یا اتوماتیك داده‌های گمركی است. آسیكودا یك سیستم نرم‌افزاری است.
سیستم آسیكودا از سال 1981 در 78 كشور جهان تطبیق و مورد استفاده قرار گرفته است.
آغاز به كارگیری آسیكودا در ایران به سال 1373 بازمی‌گردد. در آن زمان، فرآیند طولانی ترخیص كالا از گمرك، ضرورت بازنگری در امور گمركی را غیرقابل‌اجتناب ساخته و شرایط به‌گونه‌ای بود كه اظهارنامه‌های گمركی به صورت دستی و در گونی‌های مختلف به محلی برده شده و در آنجا اطلاعات و ارقام‌شان توسط اپراتور وارد دفاتر گمركی می‌شد.
کارشناسان می گویند یكی از عمده‌ترین ایراداتی كه به سیستم آسیكودا وارد است، امكان خطا در تعیین مسیر اظهارنامه توسط سیستم بوده كه ممكن است منجر به انتخاب مسیر سبز برای برخی اظهارنامه‌هایی كه دارای ایراد هستند شود.
به طوری كلی حذف عامل انسانی با وجود آنكه یكی از مزایای این سیستم محسوب می‌شود، جزء ایرادات آن نیز هست.
همچنین برخی منتقدین به این روش معتقدند که نرم‌افزار آسیكودا امكان كنترل ارقام و اعداد اسناد مانند اسناد خرید را با آنچه در اظهارنامه مشخص شده، ندارد.
کشورهای استفاده کننده از این روش عبارتند از ساموا، افغانستان، البانی، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، کزوو، لیتوانی، مغولستان، مولداوی، بنگلادش، کلمبیا، ویتنام، ایران، یمن، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه، بولیوی، السالوادور، نیکاراگویه، ونزیلا و ...
در نهایت این پرسش باقیست که آیا ایران در میان این قبیل کشورها رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است؟ و یا در کل کشور های جهان ...
سایت ایران و جهان از مسوولین سازمان گمرکات گشور خواهشمند است جهت تنویر افکار عمومی مستندات خود را در بخش رتبه پنجم در میان گمرکات جهان جهت انتشار، به دفتر این سایت ارسال کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود