امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
09/18 1392

ایران و جهان- یکی از اقدامات دولت جدید همچون دولت های گذشته، تغییر مدیران  ارشد نهادها و دستگاه های دولتی بوده است به طوری که روند تغییرات از چندی پیش به گمرک رسیده است. اما اقدام سوال برانگیز در گمرک این است که مسعود کرباسیان به طور فزاینده ای تغییرات مدیریتی را در سطوح مختلف آغاز کرده است و همچنین بکار گیری نیروهای بازنشسته با عناوین مشاور را در دستور کار قرار داد، این در حالی است که طرح ممنوعیت استفاده از نیروهای بازنشسته در قانون برنامه پنجم صراحت هایی دارد .
مسعود کرباسیان چندی پیش «مشاور عالی رییس کل گمرک ایران» را منصوب کرد، «مشاور عالی رییس کل گمرک ایران» پیش از بازنشستگی در گمرک معاونت امور گمرکی گمرک ایران را بر عهده داشت علاوه بر این حدود 15 مشاور دیگر نیز در بخش های مختلف با اختیارات خاص منصوب شدند.
از سوی دیگر با حکم کرباسیان «مدیرکل جدید گمرک تهران» نیز تغییر کرده است.
همچنین کرباسیان با صدور احکام جداگانه‌ای، «مدیرکل دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک»، «معاون برنامه ریزی و امور بین‌الملل گمرک»، «معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک »، «مشاور رییس کل و مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره)»، «مدیرکل دفتر آموزش و توانمندسازی گمرک ایران»، «مدیرکل دفتر همکار های بین الملل» و «چند عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی» منصوب کرده بود که این بخش کوچکی از تغییرات صورت گرفته در این سازمان است و لیست کامل آن در آینده نزدیک منتشر می شود.
اخبار انتصابات در حالی منتشر می شود که کرباسیان در تشریح جزئیات برنامه ۱۰۰ روزه گمرک سخنی از این مباحث و به کارگیری نیروهای جدید عنوان نکرده است . 
مسعود کرباسیان رئیس گمرک ایران در حاشیه نشست ، در جمع خبرنگاران به زمان ترخیص کالاهای اولویت دهم پرداخته و گفته است: اکنون زمان ترخیص کالاها از گمرک طبق خواسته و آنچه مدنظر است نبوده و برخی کالاها باید در حداقل زمان ترخیص شود به خصوص کالاهای اساسی در این موضوع صدق می‌کند.
وی افزود:‌ به لحاظ اخذ مجوزها و تسویه حساب برای ترخیص کالاها متأسفانه بیش از 10 روز است و حتماً با اظهار قبل از ترخیص و نیز الکترونیکی کردن این موضوع می‌توان زمان‌سنجی را در بحث ترخیص کالاها رعایت کرد و نظارت بهتری در این خصوص اعمال کرد.
رئیس گمرک ایران در خصوص تعداد گمرکات فعال در کشور تصریح کرد: اکنون نزدیک به 120 گمرک فعال در کشور وجود دارد و برخی نیز در مسیر فعال‌سازی قرار دارند و اکنون نیز حدود 15 گمرک نیمه‌فعال هستند.
به گفته کرباسیان، برخی گمرکات به لحاظ ضرورت باید ایجاد شوند که می‌توان از جمله آنها به گمرکات فرودگاه‌ها و پستی اشاره کرد و نیز حضور در بازارهای مرزی ضروری است.
رئیس گمرک ایران گفت: یکی از برنامه‌هایی که جزو کارهای 100 روزه بود ترخیص کالاهای اساسی و دارو است و روش ورود آنها به گونه‌ای بوده که کالا ترخیص و پس از آن مشکلات مجوز آن رفع شده است.
بر اساس اطلاعات منتشر شده تاکنون گمرک جمهوری اسلامی ایران رکورددار تغییرات مدیریتی در دولت به شمار می رود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود