امروز: دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
11/28 1392

رییس کل گمرکات ایران به درخواست سایت ایران و جهان واکنش نشان داد.

روز گذشته (یکشنبه) ساعت 15 در این سایت از مسوولین گمرک کشور درخواست شد تا درصورت توانایی، اسناد مربوط به کسب رتبه پنجم گمرکات کشور در جهان را طی هشت سال گذشته به منظور تنویر افکار عمومی خصوصا احترام به بخش خصوصی منتشر سازد.

متعاقب این درخواست ساعت 19 همان شب شخص رییس کل گمرکات کشور با حضور در برنامه زنده رادیو ایران به در خواست سایت ایران و جهان لبیک گفت به صورت مستقیم با اختصاص بخشی از زمان مصاحبه به این موضوع درباره اسناد این رتبه بندی با مخاصبان این رادیو سخن گفت.

دکتر كرباسيان در اين گفتگوي زنده راديويي با مخاطبان راديو ايران از دلايل افت رتبه بندي گمرك در سطح جهاني گفت و مجوزها، معطلي كالا براي ترخيص و هزينه هاي نگهداري و انبار داري كالا را از عمده ترين دلايلي دانست كه موجب شده اند تا گمرك جمهوري اسلامي ايران رتبه خود را در ميان 5 گمرك برتر دنيا از دست بدهد و افت كند.

رئيس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به اين سئوال كه چگونه مي خواهيد اين افت را ارتقاء بدهيد، اظهار داشت: اعلام ارزش كالاهاي وارداتي به صاحبان كالا، اصلاح رديفهاي تعرفه اي و پياده سازي گمرك الكترونيك موجب خواهد شد تا رتبه گمرك در سطح جهاني دوباره ارتقاء يابد.

وی ادامه داد: قبلا آنکتاد بررسی کرده بود که با توجه به شاخص های فضای کسب وکار، شاخص های ثبت سفارش، ایران کد، گشایش اعتبار، مجوزهای مختلف قانونی و سلیقه ای و... رویه ها و... که در گمرکات مطرح است رتبه ایران آن زمان جزو 5 گمرک برتر بود و در سال های اخیر به دلیل افت همین شاخص ها، وضعیت کل گمرک نیز افت کرده بود.

سایت ایران و جهان ضمن قدردانی از این حس مسولیت نسبت به پاسخگویی به جامعه، این پرسش را مطرح می سازد که نتایج بررسی آنکتاد در چه سالی و در چه سایتی منتشر شده بود تا در صورت امکان اسناد این دستاورد ملی مجددا بازنشر شود چرا که در غیر این صورت همیشه این پرسش مطرح می ماند «در حالی که کشورهایی نظیر کانادا، استرالیا، سنگاپور، کره جنوبی، �?اپن، هنگ کنگ، امارات متحده عربی، مالزی و کشورهای اتحادیه اروپا در حوزه گمرکی داعیه پیشرو بودن دارند نتایج رتبه بندی گمرکات جهان در 8 سال گذشته در کدام خروجی رسانه ای منتشر شد که ایران در آن رتبه پنجم را بدست آورد؟»

و در نهایت چه تشابه عددی میان پنجم شدن گمرکات ایران در 8 سال گذشته در جهان با پنجم شدن ایران در میان کشور های تابع روش مدیریت نرم افزاری آسیکودا در 10 سال گذشته وجود دارد؟
برخی کشورهای استفاده کننده از روش آسیکودا عبارتند از ساموا، افغانستان، البانی، بوسنی و هرزگوین، گرجستان، کزوو، لیتوانی، مغولستان، مولداوی، بنگلادش، کلمبیا، ویتنام، ایران، یمن، اردن، لبنان، فلسطین، سوریه، بولیوی، السالوادور، نیکاراگویه و ونزیلا.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود