امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
05/13 1393

مریم کائید - موسسه های بدون مجوز در شهرستان ها می تازند و هیچ نهاد ناظری به فکر تعطیلی و پایانی برای این تخلفات نیست .در حالی که در سایت بانک مرکزی فقط نام موسسه اعتباری توسعه،عسکریه و کوثر به عنوان موسسات دارای مجوز قرار دارد اما موسسات فاقد مجوز در شهرستان ها برای خود می تازند،تبلیغات می کنندو در مناطق پررفت و آمد شهر شعبه دایر می کنند بدون آنکه مورد بازخواست واقع شوند .
به گزارش ایران و جهان این در حالی است که بانک مرکزی در روزهای گذشته نظارت خود را در برخی شهرستان هامحدود کرده است و تعداد بازرسان و ناظران استانی خود را کاهش داده است .

بانک مرکزی اعلام کرده که در صورت بروز مشکلات در این موسسات عواقب آن را نمی پذیرد . این در حالی است که مقامات این بانک با این رفتار تلویحا اعلام می کنند که قادر به سامان دهی این موسسات نیستند . هرچند که این مسئله یکی از مشکلات بنیادی بازار پولی کشور است که همواره در اقتصاد نهادینه شده است . موسساتی که سایه به سایه سایر بانک ها فعالیت می کنند بدون آنکه تابع قوانین رسمی بانک مرکزی باشند!به راستی چه 
کسانی در پشت پرده این بازی ها قرار دارند که بانک مرکزی قادر به همراه کردن آنها با نظام رسمی پولی کشور نیست ؟
اگر فعالیت آن ها نیز فعالیت رایج بانکی کشور است چرا تحت کنترل در نمی آیند و از مقررات پیروی نمی کنند ؟
در چنین بازاری ایجاد مقررات سخت گیرانه برای کسانی که تحت فرامین بانک مرکزی حرکت می کنند عادلانه است ؟
وحدت فرمان دهی بازار پولی در چنین شرایطی چگونه ممکن است ؟
مرور خاطرات یادآور این نکته است که روزی بهمنی در جمع کوچکی از خبرنگاران عنوان کرد که اگر بخواهم داستان سامان دهی تعاونی ها و موسسات را بازگو کنم خود کتابی خواهد شد که مصائب بسیاری دارد!
این گونه است که نظارت استانی کمرنگ می شود تا در سایه کمبود این نظارت موسسات در شهرستان ها آنچه می خواهند انجام دهند.
در ادامه با این گزارش تصویری گوشه کوچکی از موسسات فاقد مجوز را که به راحتی در مناطق پررفت و آمد شمال کشور شعبه داشته و به فعالیت بانکی می پردازند خواهد آمد.






لازم به ذکر است که تابلوی این موسسات در پایتخت و سایر شهر ها نیز قابل رویت است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود