امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
08/5 1393

ایران و جهان - هنوز چندی از ارسال اطلاعیه اس ام اسی بانک مرکزی در خصوص  نگذشته بود که حمید تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی به برنامه تلویزیونی پایش می‌آید و اعلام می‌کند هدف از اعلام مجازها، هشدار به غیرمجازها بوده و تاکید می‌کند به تعدادی از غایبان لیست مجازها به زودی مجوز داده خواهد شد. 

به گزارش ایران و جهان ، داستان از آنجا شروع شد که بانک مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای از طریق اس ام اس به شهروندان نام بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مجاز را منتشر کرده است . این در حالی است که از سال گذشته حذف نام برخی از موسسات و بانک ها از وب سایت بانک مرکزی و این نکته که مردم برای سپرده گذاری در موسسات از سایت بانک مرکزی اسامی مجوز دارها را استعلام بگیرند جنجال خبری بسیاری را به همراه داشت . اما اکنون پس از حدود 9 ماه است که این بانک با انتشار پیامک وهمچنین با توضیحاتی در وب سایت خود اعلام کرده است که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری یا سایر نهادهایی که نام آنها در فهرست قرار ندارد، دارای مجوز از این بانک نبوده و مسئولیت ناشی از عملکرد ناصحیح آنها مستقیماً متوجه کسانی می‌شود که به این مؤسسات مراجعه داشته‌اند. بانک مرکزی در شرایطی این اطلاعیه را منتشر کرده که پیشتر فعالیت بدون مجوز برخی از مؤسسات مالی و اعتباری برای سپرده گذاران و مشتریان این بانک‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده بود.


اما با وجود این اس ام اس سراسری که از سوی نهاد ناظر ارسال شده تهرانفر معاون نظارتی بانک مرکزی در برنامه تلویزیونی حاضر می شود و تاکید می‌کند که بانک آینده غیرمجاز نیست و دیدگاه ما این نیست که هرشخصی در موسسات بی‌مجوز سپرده دارد اطمینانی به امنیت سپرده‌اش نیست. بازار بانکی آرام است و مردم سپرده‌گذاری‌های خود را انجام داده‌اند.

ضدونقیض های گفتاری و رفتاری بانک مرکزی در نحوه برخورد با موسسات و بانک ها شائبه ای را در ذهن ایجاد می کند که چرا نهاد ناظر در تسویه حساب های قانونی با نهاد های فاقد مجوز موج سواری می کند و تسویه حساب های قانونی با این موسسات را به بدترین شیوه ممکن پیش می برد.
پرسش اساسی این نکته است که آیا پیام های ارسالی از سوی بانک مرکزی بدون سنجش عواقب و پیامدها انتشار می یابد؟!چطور ممکن است که ابزارهای اطلاع رسانی در اختیار نهاد ناظر پیام را آنگونه که مد نظر معاون نظارتی بانک مرکزی است منتشر نمی کند که وی مجبور می شود برای توضیحات بانک مرکزی یک برنامه تلویزیونی نیز اجرا کند.

نکته آخر اینکه پشت پرده رفت و آمدهای خبری این چنین و در این خصوص چیست؟

رفتار بخش نظارت بانک مرکزی در سال های نه چندان دور همواره انتقاداتی را پی داشت و چگونه است که امروز تجربه روزهای قبل تکرار می شود ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود