امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
07/28 1392

ایران و جهان- سایپا و ایران خودرو دو قطب بزرگ خودروسازی کشور که در بازار سرمایه نیز وزنه های مهمی محسوب می شوند زمان بسیاری است که سهامداران حقیقی خود را دست خالی بدرقه می کنند. بررسی گزارش های مالی این شرکت و روند قیمت سهام آن ها موضوع این گزارش است. این بررسی نشان می دهد که روند قیمتی سهام سایپا از سال 89 نزولی شده و این روند کاهشی تحت تاثیر عوامل مختلفی گزارش شده است. بررسی گزارش های مالی این شرکت نشان می دهد که افزایش قیمت مواد اولیه ، کمبود نقدینگی ، تحریم‌های بین المللی و افزایش نرخ ارز عمده ترین این دلایل است اما نکته مهم این است که جمیع این عوامل سایپا را از دست یابی به پیش بینی های بودجه بازمی دارد.
سایپا سود هرسهم را برای سال مالی پایان اسفند92 مبلغ 11ریال پیش بینی کرده است که در گزارش سه ماهه منتهی به پایان خرداد، زیان هر سهم را مبلغ 130ریال (حسابرسی نشده) اعلام کرده است. این درحالی است که سایپا فروش را برای سه ماهه اول سال 92 مبلغ 7968276میلیون ریال (حسابرسی نشده) برآورد کرده و کسر بهای تمام شده از آن سود ناخالص شرکت را برای سه ماهه اول سال 92 به میزان 319672میلیون ریال رسانده است.
بدین گونه سایپا برای سه ماهه نخست 92 زیان عملیاتی را مبلغ 433575میلیون ریال اعلام می کند و در نهایت در سه ماهه مذکور زیان هر سهم را مبلغ 130 ریال به ازای هر سهم به بازار سهام اعلام داشته است.
سایپا زیان هر سهم را برای سال مالی پایان اسفند91 مبلغ 693ریال اعلام کرده بود این شرکت زیان ده که یکی از قطب های خودرو سازی کشور محسوب می شود بندهای بسیاری در گزارش حسابرسی سال مالی 91 داشت در یکی از بندها آمده بود بالغ بر 254 ر 2 میلیاردر از مانده طلب شرکت اصلي(سایپا) از شرکت سرمایه گذاري سایپا (شرکت فرعي) در رابطه با علي الحساب پرداختي در سال 1389 بابت خرید سهام بانک پارسیان و سود سهام سال90 است که تا تاریخ این گزارش وصول نشده است. مضافا مطالبات شرکت(سرمایه گذاري سایپا از شرکت‌هاي وابسته گروه صنعتي رنا، پیشگامان بازرگاني ستاره تابان، تجارت الکترونیک خودروتابان و توسعه سرمایه رادین) در تاریخ ترازنامه جمعا مبلغ 596 ر 8 میلیاردر )سال مالي قبل 287 ر 3 میلیاردر ) بوده که عمدتا در رابطه با قراردادهاي تامین مالي منعقده با شرکت‌هاي مزبور ایجاد شده است. مبلغ مزبور شامل اصل تسهیلات پرداختي و سود قراردادهاي تأمین مالي با نرخ 24 درصد در سال بوده که نحوه و چگونگي وصول مطالبات مزبور، براي این سازمان مشخص نشده است. 
چنانچه در خبرها آمده بود در 4 ماهه اول امسال، جمع تولید سایپا به 65 هزار و 879 دستگاه خودرو رسید که نشان‌دهنده کاهش 8.9 درصدی نسبت به 4 ماهه اول سال 91 است.در تیرماه نیز جمع تولید سایپا 22 هزار و 477 دستگاه خودرو بود که با افزایش 31.7 درصدی تولید نسبت به تیر 91 همراه است. 
اما ایران خودرو دیگر خودروساز بزرگ کشور که شرایط بهتری نسبت به همگروهی خود در بازار سهام ندارد 
ایران خودرو مبلغ 53ریال سود به ازای هر سهم در سال مالی پایان اسفند 92پیش بینی کرده است و در سه ماهه اول سال با 94ریال زیان به ازای هر سهم(حسابرسی نشده) از تحقق پیش بینی بازمانده است. این در حالی است که این غول خودروساز در سه ماهه اول سال جاری تنها 15 درصد از پیش بینی فروش را پوشش داده و زیان انباشته هنگفتی را از سال های قبل به همراه دارد که سهامداران این شرکت را از تقسیم سود در مجمع 92نیز بی نصیب خواهد ساخت.
گفته می شود که در 4 ماهه اول امسال جمع تولید ایران خودرو 57 هزار و 958 دستگاه خودرو بود که 59.5 درصد افت را نسبت به 4 ماهه اول سال 91 نشان می‌دهد. همچنین تولیدات این شرکت در تیرماه امسال 19 هزار و 929 دستگاه خودرو بود که این رقم نشان دهنده کاهش 48.2 درصدی تولیدات ایران خودرو نسبت به تیر سال قبل است. 
در نهایت اینکه خودرویی ها که در حال حاضر با پی بر ای 19 در بازار سرمایه فعالیت می کنند صنعت جذابی محسوب نشده و از ریسک بالایی برای سرمایه گذاری برخوردار هستند در این میان افت شدید تولید و به تبع آن فروش بزرگان خودرویی، همچنین مشخص نشدن افزایش نرخ محصولات آن ها از سوی دیگر، دست یابی به بودجه پیش بینی شده 92 را برای ایران خودرو و سایپا بعید می سازد و بازار به گزارش های شش ماهه آن ها نیز امید چندانی ندارد. اما در روزهای اخیر خبرهای مثبتی در این گروه توجه بازاریان را معطوف ساخت این اخبار به تصمیم های حمایتی دولت از این صنعت مربوط می شود چنانچه در تالار شیشه ای شنیده شد که دولت وام ارزی به ایران خودرو و سایپا خواهد داد تا بتوانند هزینه بالای تامین قطعات را که در شرایط کنونی با توجه به تحریم ها،سخت تر شده است را جبران کند. این خبر امیدی دوباره به گروه داد و نگاه بازیگران بازار را به خود جلب کرد. صرف نظر از نوسان های ذاتی بازار در حال حاضر، فعالان بازار با عنایت به اخبار مثبت گروه خودرو، تلاش می کنند از خرید سهام خودرویی ها جانمانند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود