امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
08/2 1393

گروه تالار- سایپا فاصله تحقق بودجه را افزایش داده این شرکت 10 برابر سود پیش بینی شده برای هرسهم، زیان محقق کرده است.

فاصله سایپا از پیش بینی های بودجه در گزارش های سه ماهه این شرکت قابل مشاهده بود. به باور کارشناسان پیش بینی 9ریالی سود برای هر سهم شرکتی که در سه ماهه، مبلغ 84ریال، زیان برای هر سهم خود محقق کرده مبین افزایش این زیان و عدم تحقق پیش بینی ها در گزارش های شش ماهه و در نهایت تحقق 90 ریال زیان برای هر سهم بود.

به گزارش ایران و جهان، عملکرد شش ماهه سایپا نشان داد که این شرکت برای دستیابی به پیش بینی ها، راه طولانی در پیش دارد.

به گفته کارشناسان سایپا در سه ماهه دوم سال، 6ریال به زیان هر سهم در سه ماهه اول افزوده و دستیابی به پیش بینی ها را بعیدتر کرده است. این شرکت در نیمه نخست سال مبلغ 90 ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرده است. لازم به اشاره است موسسه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد، سازمان گسترش و نوسازی ایران، شرکت سرماهمی گذاری گروه رنا و شرکت سرمایه گذاری ملی ایران برخی از سهامداران عمده این شرکت هستند.

این شرکت پیش بینی کرده که در سال مالی جاری تعداد 420هزار دستگاه پراید، تیبا، سراتو،SKD، S300، H230 و V5 تولید کند و در سه ماهه تعداد 73هزار و 790دستگاه تیبا، پراید و SKD داشت. این شرکت در شش ماهه این به این تعداد افزود و 172هزار و 547دستگاه سراتو، تیبا، پراید و SKD تولید کرد. براساس پیش بینی این شرکت، محاسبات نشان می دهد که سایپا با تولید پیش بینی شده نیز فاصله زیادی دارد.

سایپا با سرمایه 17هزار و 443میلیارد ریال، سود خالص را برای سال مالی جاری مبلغ 164میلیارد و 355میلیون ریال پیش بینی کرده که عملکرد شش ماهه عدم تحقق آن را نشان می دهد. سود عملیاتی این شرکت در نیمه اول سال، مبلغ یک هزار و 778میلیارد و 840میلیون ریال بوده اما مبلغ قابل توجه هزینه های مالی اداری این شرکت سود عملیاتی را تحت الشعاع قرار داده و در نهایت زیان خالصی بالغ بر یک هزار و 564میلیارد ریال را عاید سایپا کرده است.

لازم به اشاره است که جمع دارایی های جاری این شرکت در شش ماهه نخست سال مبلغ 23هزار و 936میلیارد و 859میلیون ریال بوده و جمع بدهی های جاری آن مبلغ 58هزار و 395میلیارد و 594میلیون ریال در مدت مذکور بوده است، محاسبات نشان می دهد که این شرکت دچار فزونی بدهی های جاری بر دارایی های جاری به مبلغ 34هزار و 458میلیارد و 735 میلیون ریال است. اما این شرایط به گفته یک حسابرس بدان معناست که اگر شرکت دچار فزونی بدهی جاری بر دارایی جاری شود، می تواند به تنهایی یا در مجموع تدوام فعالیت آن شرکت را دچار تردید کند.

وی در توضیح ادامه می دهد: شرایط مذکور نشان می دهد که فعالیت شرکت به گونه ای نبوده که منجر به سودآوری شود در نتیجه بدهی ها افزایش قابل توجهی یافته است. این حسابرس می گوید: این شرایط نشان از مشکلات مالی شرکت دارد که با توجه به کمبود نقدینگی نتوانسته به تعهدات در موعد مقرر عمل کند. در نتیجه بدهی های جاری به مبلغ قابل توجهی بر دارایی های جاری فزونی یافته است.

این حسابرس یادآور می شود: مدیریت شرکت می بایست در این شرایط برنامه خود برای اقدام آتی شرکت، نظیر نقد کردن دارایی، استقراض یا تجدید ساختار بدهی ها، کاهش یا به تاخیر انداختن مخارج یا افزایش سرمایه مشخص و آشکارسازی لازم را انجام دهد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود