امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
10/27 1392

ایران و جهان-بازار سرمایه هفته‌ای پرنوسان را به پایان برد و با ثبت 1408واحد کاهش  به استقبال هفته آینده رفت. شاخص کل در این هفته، بیشتر کاهشی حرکت کرد و روزهای کمتری همراهی نمادهای سبز را شاهد بود. ابهام در صنایع بزرگ بورسی همچنان سرمایه گذاران را مردد ساخته است از سوی دیگر فشار عرضه از سوی سهامداران حقوقی و سازمان خصوصی سازی گروه‌های بزرگ را با نمادهای قرمز مواجه کرد البته در این هفته تاثیر شایعاتی مبنی بر تغییر رییس سازمان بورس، جو روانی بازار را متشنج کرده بود، شایعاتی که از هفته‌ی قبل در تالار حافظ شنیده شد و رییس سازمان بورس در روزهای ابتدایی این هفته، به تکذیب آن پرداخت. 
زینت مرادی نیا عضو هیات مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین بازار این هفته را اصلاح قیمت عنوان کرده و به ایران و جهان می گوید: بازار در این هفته، بسیاری از سهامی که رشد زیادی کرده بودند را اصلاح کرد. وی ادامه می دهد: سهامداران نگران نباشند چراکه بازار سرمایه همچنان بهترین گزینه برای سرمایه گذاری است. اما این نکته نافی سفته بازی در بسیاری از سهام نیست. مرادی نیا در پیش بینی بازار هفته آینده می گوید: از آنجاییکه بسیاری از کاهش قیمت ها در این هفته، دلیل بنیادی نداشت و در جو روانی بازار صورت گرفت به نظر می رسد که هفته آینده شاخص در مدار رشد قرارگیرد. 
وی در خصوص صنایع پیشتاز در هفته آینده خاطرنشان می کند: سیمانی ها برای سرمایه گذاری بلندمدت گزینه مناسبی نسبت به سایرین محسوب می شود. وی افزود: این صنعت با مدیریت صحیح صادرات که منجر به جلوگیری از ارزان فروشی می شود همچنین یکپارچه شدن شرکت های تولید کننده این گروه برای رسیدن به قیمت مناسب و کسب سود بیشتر، چشم انداز روشنی پیش رو دارند. 
کمال خانزاده مدیر عامل کارگزاری رضوی در خصوص بازار این هفته به ایران و جهان می گوید: بازار این هفته را شاید بتوان خاص تر از هفته قبل در طول امسال دانست. وی ادامه می دهد: به نظر می رسد که بازار درحال تغییر جهت از سهام غیربنیادی به سهام بنیادی است. روزهای اخیر سهام بنیادی رشد قابل توجهی نداشتند و بیشتر سهامی که به لحاظ بنیادی چندان قوی نبودند، با رشد قیمت های زیادی مواجه بودند، این درحالی است که با انتشار گزارش های 9ماهه، مشخص شد که شرکت های مذکور گزارش قابل قبولی حاکی از عملکرد 9ماهه مناسب برای ارائه به بازار نداشتند. در نتیجه این سهام با فشار فروش مواجه شده و بازیگران بازار به سمت سهام بنیادی تغییر جهت دادند.
خانزاده در خصوص شایعاتی که این هفته بازار را متاثر کرد به ایران و جهان می گوید: گرچه این شایعات تاثیرگذار بود اما بیشتر بهانه ای بود که بازار را اصلاح کرد.
وی ابراز داشت: در این هفته گروه پتروشیمی بیشتر تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض در خصوص نرخ خوراک بود. بازار در انتظار تفاوت قیمتی که پیش بینی می کند با ارقامی که در مجلس شنیده می شود، مردد است، به نظرمی رسد که بسیاری از سرمایه گذاران ترجیح می دهند که تا مشخص شدن ابهامات این صنعت، به آن ورود نکنند. وی در خصوص بانکی ها در معاملات این هفته می گوید: بانکی ها کم ریسک تر از سایر صنایع در بازار هستند، گرچه عرضه های خصوصی سازی و سهامداران عمده قیمت سهام این گروه را منفی کرد اما این شرکت‌های این گروه بنیاد قوی دارند. 
وی در پیش بینی بازار هفته آینده معتقد است: بازار در هفته آینده باتوجه به خرید و فروش های انجام شده، به نظر می رسد که ثبات پیدا کند و نوسانات شدید این هفته مشاهده نخواهد شد. رشد شاخص را می توان از این پس منطقی دانست. به طور کلی نمی توان رشد آنچنانی را در یک ماه آینده برای شاخص متصور بود.
مدیرعامل رضوی در معرفی صنایع پیشتاز در هفته آینده خاطر نشان کرد: بانکی ها و سیمانی ها را می توان در فهرست سهام جذاب در هفته آینده قرار داد. البته با رسیدن خبرهای مثبت خودرویی، می توان سهام برخی خودرویی ها را نیز در این گروه جای داد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود