امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
04/22 1393

ایران و جهان- افزایش یافتن قیمت خودرو و کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها، بازار چند روز اخیر سرمایه را سبز  کرده بود اما کدورت دولت از افزایش قیمت خودرو از یک سو و شیوع این کدورت به شورای رقابت از سوی دیگر زمینه منفی شدن بازار سهام را فراهم کرده است. این درحالی است که رییس سازمان بورس امروز به مجلس رفته و در جلسه غیرعلنی مجلس، دلایل سقوط شاخص را برای نمایندگان تشریح می کند.

به گزارش ایران و جهان، درپی برخی سیاست های حمایتی دولت از صنعت پتروشیمی که کاهش هزینه های تولید این شرکت ها را از محل کاهش نرخ خوراک به دنبال داشت، از هیجان منفی بازار سرمایه کاسته و شاخص توانست در روزهای اخیر صعودی حرکت کند. در ادامه سیاست های حمایتی، افزایش نرخ محصولات خودور اتفاق افتاد که در نهایت موج خوش بینی را درمیان سهامداران ایجاد کرد، اما اعلام کدورت دولت از اافزایش نرخ محصولات خودروسازان و سرایت آن به شورای رقابت، باز هم شاخص را به روال سابق بازگرداند.

فرهاد امیرحسینی، معاون سرمایه گذاری سپه منفی بودن بازار امروز را حاصل سه عامل اصلی معرفی کرده و به ایران و جهان می گوید: در شرایط کنونی سه عامل بیشتر از سایرین شاخص را در شیب کاهش قرار داده است. موضع گیری های جدیدی که درپی خبرکاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها که پیش از این موج مثبتی را در بازار ایجاد کرده بود، شنیده می شود. گفته می شود که مجلس اعلام کرده که دولت حق کاهش نرخ خوراک پتروشیمی ها را به این صورت نداشته است که این مهم یک سیگنال منفی برای بازار محسوی می شود. وی ادامه می دهد: از سوی دیگر نارضایتی دولت و شورای رقابت از افزایش نرخ خودرو عامل دومی است که وضعیت این گروه را دچار هیجان منفی و افزایش حجم عرضه کرده است.

امیرحسینی می گوید: ابهامی که در خصوص مذاکرات هست، بازار را نگران کرده اما عامل سوم سطح مقاومتی است که شاخص پیش رو دارد. به لحاظ تکنیکالی عبور شاخص از این سطح دشوار است و امید آن می رود که شاخص در این روزها، بتواند این محدوده را حفظ کند.

لازم به اشاره است که محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با رسانه ها گفته: رئیس سازمان بورس با حضور در جلسه غیرعلنی امروز مجلس توضیحاتی را در ارتباط با دلایل وضعیت بازار سرمایه در ماه‌های اخیر، ریزش قیمت‌های سهام و کاهش شاخص بورس توضیحاتی را ارائه کرد.

وی می گوید: صالح‌آبادی در این جلسه پیشنهادات خود را در خصوص داشتن یک بازار سرمایه متناسب با شرایط اقتصادی کشور که بتواند به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند، ارائه کرد که عمده مباحث در این باره مربوط به ثبات قوانین و مقررات در این زمینه بود.








کلید وا�?ه ها: شاخص، صالح آبادی، اس ام اس، بورس، دانلود، دولت، مجلس

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود