امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/3 1393

ایران و جهان- درحالی رییس کمیسیون اصل 44 از بررسی دلایل ریزش شاخص، در  جلسه ای با حضور وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس خبر می دهد که امروز نیز شاخص با ثبت 200واحد کاهش به روند نزولی ادامه داد. کاهش های اخیر شاخص بسیاری از سهامداران را متضرر و در صف های فروش قرار داده است.

با این حال، سخنگوی سازمان بورس نسبت به آینده بازارسرمایه امیدواری کرده و وضعیت کنونی بازار را فرآیند کوتاه مدت عنوان می کند. اما آمار نشان می دهد که شاخص بورس از ابتدای سال تا آخر خرداد ماه بیش از 7درصد کاهش داشته است. به باور کارشناسان، روند نزولی شاخص همچنان ادامه دار به نظر می رسد. نگرانی از ریزش های شاخص وسعت بیشتری یافته و رییس کمیسیون اصل 44را هم به ابراز آن واداشته است. 

در هفته های اخیر رییس سازمان بورس، در جلسات هم اندیشی مختلفی با بخش های مختلف بازار سرمایه، برای برون رفت از وضعیت کنونی حاضر شد. ارباب سهام در جلسه ای با حقوقی های بازار و در جلسه دیگر با مدیران عامل حدود 30کارگزاری گفتگو کرد. با این وصف روند نزولی شاخص هنوز ادامه دارد. 

به گفته کارشناسان عمده دلیل ریزش های شاخص از بی اعتمادی سرمایه‌گذاران به بازار نشات می گیرد. به اعتقاد آن ها، ابهام در صنایع بورسی از یک سو همچنین سایه مذاکرات، بازار را تحت الشعاع قرار داده است. فعالان بازار براین باورند که در این شرایط حقوقی ها حرکت نمی‌کنند و می توان این مهم را در کاهش حجم معاملات مشاهده کرد. 

حمیدرضا فولادگر در گفت و گو با فارس می گوید: وزیر اقتصاد در این مورد، یکسری جلسات را با مسئولان سازمان بورس داشته است تا راه حل‌های مناسب برای بهبود وضعیت شاخص‌های بورس ارائه شود، ما نیز این مسئله را در مجلس پیگیری خواهیم کرد. تا پیش از این، شاخص‌های بورس در حال رشد بود و در عین حال این موضوع، رکود را در بازارهای دیگر به همراه داشت. فولادگر ادامه می دهد: باید بررسی کنیم تا مشخص شود که آیا ریزش شاخص‌های بورس به معنی این است که مردم سرمایه‌های خود را به بازارهای دیگر برده‌اند یا خیر.

این درحالی است که رییس کمیسیون اصل 44 یادآوری می کند: در بازارهای دیگر اقتصادی نیز با رکود روبرو هستیم، مشخص نیست که دلیل ریزش شاخص های بورس چه چیزی است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود