امروز: سه شنبه، 18 اردیبهشت 1403
02/2 1393

مریم الله یار - بسیاری از بزرگان بازار سرمایه بر این باورند که صندوق مشترک توسعه  بازار که نقدنیگی جدید از طریق آن به بازار تزریق می شود، باید در سهام و صنایع بنیادی و به صورت خرید از سطح بازار، سرمایه گذاری کند. این گروه گرچه کلیت بازار محسوب نمی شوند اما با دغدغه های بازار آشنا هستند. در این خصوص ایران و جهان در با 10تن از مدیران عامل کارگزاری ها و شرکت ها، گفتگو کرده است. از این گروه سوال شده که اگر شما در مقام تصمیم گیری برای سرمایه گذاری این میزان نقدینگی قرار داشتید در چه سهم و صنعتی ورود می کردید و این ورود به صورت خرید از بازار خواهد بود یا خرید بلوکی را برنامه ریزی می کردید.

محمد کفاش مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن
وی در پاسخ به ایران و جهان می گوید: منابع مذکور را در دو بخش سرمایه گذاری می کردم. بخش اول در جهت حمایت از سهامی که به لحاظ روانی بر بازار تاثیرگذارند. و بخش دوم را در سهام بنیادی و بزرگی که که P/Eپایین دارند در تمام صنایع نظیر بانکی ها، پتروشیمی، پالایشگاهی و دارویی ها.
کفاش توضیح می دهد: با درنظر گرفتن سود نقدی این صنایع، سرمایه گذاری در این بخش حتی در شرایط نامناسب بازار، کسب سود را تضمین می کند. وی می گوید: سرمایه گذاری به صورت خرد را مناسب تر می دانم که به نوعی محرک بازیگران بازار نیز باشد.

مهرداد نعمتی مدیر عامل کارگزاری بانک سپه
نعمتی ابراز می دارد: با نگاه توسعه بازار و انتفاع میان مدت، سهام و صنایعی که اثر بیشتری در پرتفوی بازار دارند و با رشد آن ها کلیت بازار حرکت می کنند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری قلمداد می شوند.
وی ادامه می دهد: سهام و صنایعی که طی یکسال اخیر نشان دادند که اگر آن ها روند صعودی داشته باشند لیدر بازار محسوب خواهند شد. 
چادرملو و گل گهر در صنایع معدنی، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان در فولادی، مپنا، پالایشگاه بندرعباس، نفت و گاز پارسیان و هلدینگ خلیج فارس، بانک صادرات و ملت، سرمایه گذاری غدیر و امید گزینه ای سرمایه گذاری مدیر عامل کارگزاری بانک سپه بود. وی می گوید: خرید از بازار برای ایجاد تعادل مناسب تر از خریدهای بلوکی می دانم به نحوی که نقش بازار گردانی صندوق درست ایفا شود.

غلامرضا سلیمانی مدیر عامل سرمایه گذاری غدیر
سلیمانی به ایران و جهان می گوید: طبیعی است که خرید را به صورت خرد انجام خواهم داد. به طور کلی در پرتفویی سرمایه گذاری را برنامه ریزی می کردم که بتواند در کل شاخص تاثیرگذار باشد.

محسن عینی قائم مقام کارگزاری نواندیشان
وی معتقد است: ماهیت این صندق دستوری است که به منظور کنترل بازار تشکیل شده در نتیجه قرار گرفتن در مقام تصمیم گیری این صندوق لزوما نمی تواند به معرفی سهم و صنایع منجر شود.
عینی می گوید: ماهیت این صندوق سرمایه گذاری و کسب سود نیست. بلکه به صورت دستوری با شرایط بازار برنامه ریزی می شود. وی ادامه می دهد: با شرایط بازار و طبق دستور سهامی که با فشار عرضه های زیاد مواجه بوده را خرید می کردم. عینی یادآور می شود: گرچه ماهیت این صندوق ها سرمایه گذاری با هدف کسب سود نیست اما سودآوری آن بدیهی است.

مهدی مقدسی مدیر عامل کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران
وی به ایران و جهان می گوید: اگر من در مقام تصمیم گیری این صندوق برای سرمایه گذاری نقدینگی مذکور بودم به کلیت بازار توجه کرده و به سهامی که برای آن ها صف فروش تشکیل شده ورود می کردم. مقدسی ادامه می دهد: به نظر می رسد برای ایجاد تعادل بازار کنترل فشار عرضه ها اهمیت بیشتری داشته باشد. 

فرهاد رمضان مدیرعامل گروه اقتصادی آزادگان
بعد از افزایش نرخ سود بانک ها بخشی از نقدینگی بازار سرمایه به بانک ها رفت. در نتیجه با تغییر P/E بازار پولی P/E بازار سرمایه نیز کاهش یافت. فرهاد رمضان با بیان این نکته ادامه می دهد: در این شرایط سهامی که P/E پایین تری دارند همچنین سود نقدی بهتری در مجمع تقسیم خواهند کرد و پتانسیل افزایش درآمد در سال جاری را داشته باشند، خصوصیات اصلی محسوب می شوند که صندوق به آن ورود خواهد کرد. 
خودرویی ها و قطع سازها، بانک ها، فولادی ها و سهام شرکت های غذایی و کشاورزی گزینه های سرمایه گذاری مدیر عامل گروه اقتصادی آزادگان عنوان شدند.

زینت مرادی نیا عضو هیات مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین
مرادی نیا خاطر نشان می کند: صنایعی که پیش بینی سود هر سهم مناسبی دارند که بتوانند سود نقدی مناسبی را در مجمع تقسیم کنند و پتانسیل پرداخت آن را نیز داشته باشند، گزینه بهتری برای سرمایه گذاری با نقدینگی تازه محسوب می شود.

مجید پور نعمت مدیرعامل کارگزاری فیروزه آسیا
وی به سرمایه گذاری با نگاه بلندمدت اشاره کرده و می گوید: سهم هایی که به لحاظ بنیادی در سطح کنونی بازار بسیار ارزنده بوده همچنین P/E آنها به P/E بازار نزدیک است گزینه هایی مناسبی برای سرمایه گذاری صندوق هستند. سهامی که سودآوری مناسبی را در بودجه پیش بینی کرده و پتانسیل پوشش دادن آن را داشته باشند.
صنایع فلزی، پالایشگاهی، پتروشیمی و بانک ها گزینه های مدیرعامل فیروزه آسیا عنوان شدند.

کمال خانزاده مدیر عامل کارگزاری رضوی
وی معتقد است: براساس اساسنامه این صندوق استرات�?ی آن مشخص می شود با این وصف می توان نقدینگی تازه را میان سهامی که ریزش داشتند و سهامی که به لحاظ بنیادی قوی هستند، تقسیم کرد. وی می گوید: معدنی ها، فولادی، پتروشیمی ها، بانکی ها و مخابرات سهام بنیادی هستند که می توانند برای سرمایه گذاری توسط صندوق لحاظ شوند.

فرهاد امیرحسینی معاون شرکت سرمایه گذاری سپه
وی به ایران و جهان می گوید: با توجه به ابهامی که در تک تک صنایع وجود دارد، سرمایه گذاری در سهام بنیادی که روند سود آوری مشخص و کم ریسکی را دارند، مناسب به نظر می رسد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود