امروز: یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
04/4 1393

ایران و جهان- از هفته آینده بازدهی 20درصدی سهام 29شرکت تضمین می شود. این تضمین با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی صورت می گیرد. این درحالی است که در میان فهرست 299شرکت، نام هیچ صندوق سرمایه گذاری دیده نمی شود.

به گزارش ایران و جهان، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی از هفته آینده برای 29شرکت بورسی منتشر می شود و قیمت فروش این اوراق به گونه ای است که سهامداران با خرید آن و در اختیار داشتن سهام مربوطه، به میزان حداقل 20 درصد سالیانه (به صورت روزشمار و متناسب با تعداد روزهای باقیمانده تا تاریخ اعمال) بازدهی کسب می‌کنند، سعید مستشار با بیان این مطلب می گوید: این اوراق با بازه زمانی 6ماهه است و پس از آن منقضی خواهد شد. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند اوراق اختیار فروش تبعی منتشر کنند، می گوید: صندوق های سرمایه گذاری، ابزاری با مدیریت حرفه ای هستند که شامل این طرح نمی شوند.
به گفته مستشار با تضمین بازدهی سهم  خود با اوراق مذکور ،خیال سهام داران را از بابت حمایت از سهم راحت می کنند .اما کارکرد صندوق ها، مدیریت حرفه ای آن است.

وی ادامه داد: لحاظ کردن بازده 20درصدی، حداقل بازدهی تضمین شده سهام خواهد بود و درصورت بازده مازاد (افزایش قیمت سهم به بالاتر از قیمت اعمال) آن نیز به سرمایه گذاران تعلق خواهد گرفت. مدیر روابط عمومی سازمان بورس افزود: اگر قبل از پایان یافتن مدت مقرر(6ماه) بازدهی سهم، بیش از میزان تضمین شده باشد، سهامدار اختیار فروش سهم را دارد، در واقع خرید این اوراق مانع فروش سهم در هر زمانی که سهامدار بخواهد، نخواهد بود.

وی در خصوص اینکه آیا این اوراق نیز قابلیت خرید و فروش دارند، گفت: این اوراق بازار ثانویه نداشته و در زمان سررسید قابل اعمال بوده و امکان خرید و فروش ندارند.

مستشار یادآور شد: انتشار این اوراق بر اساس درخواست سهام داران عمده صورت می گیرد و در صورت تمایل سهام داران عمده سایر شرکت ها ، انتشار اوراق تبعی به راحتی امکان پذیر خواهد بود .

به گزارش سنا، فهرست 29شرکتی که از روز شنبه با انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، بازدهی 20درصدی سهامشان را در 6ماه تضمین می کنند به شرح زیر است:  تاریخ اعمال برای تمام اوراق فوق سوم دی ماه ۹۳ بوده و دوره معاملاتی آن نیز از ۷ تیر ماه تا ۳۰ آذر ماه ۹۳ است. 

روش محاسبه قیمت فروش اوراق اختیار فروش تبعی در هر روز انجام و سهامداران باید در پایان هر روز معاملاتی حداقل به میزان اوراق اختیار فروش تبعی هر سهمی را که تحت مالکیت دارند، مالکیت سهام مربوطه را نیز در اختیار داشته باشند. در غیر این صورت مازاد اوراق اختیار فروش تبعی نسبت به تعداد سهام مربوطه باطل خواهد شد.

یادآور می شود، بيمه كردن سهام در اصل اوراق اختيار فروش تبعي است و به اين معني است كه در اين ابزار حركات، نوسانات و زيان سهام بيمه مي‌شود.يعني سهامدار عمده اوراق را مي فروشد و كسي كه اين اوراق را خريداري مي‌كند، در صورت پايين‌تر آمدن قيمت سهم، ‌زيان آن جبران مي‌شود.
این ابزار اوراق مالی ساختارمندی است که هدف اصلی آن پوشش ریسک سرمایه گذاران از طریق تضمین اصل سرمایه آن هاست. از سویی این ابزار نوعی تضمین برای سهامدار عمده به شمار می رود، چراکه در شرایط نوسانی بازار سرمایه سهامدارن عمده دیگر برای حمایت از سهم لازم نیست که میزان سهاماشان را در بازار سرمایه افزایش دهند همچنین در شرایطی که بازار سرمایه با افت قیمت ها مواجه می شود، دیگر عرضه های سنگین، برای سهام شرکت ها انجام نخواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود