امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
06/10 1393

ایران و جهان- تاثیر حضور حقوقی ها بر بازار سرمایه برکسی پوشیده نیست اما کمبود  نقدینگی از عمده مشکلات این بخش بوده که بر معاملات این گروه نیز بی تاثیر نبوده است. رییس سازمان بورس از سازوکار تازه ای برای حضور پررنگ حقوقی ها در بازار سرمایه خبر می دهد.

علی صالح آبادی رییس سازمان بورس به مشکلات حقوقی ها اشاره کرده و می گوید: جلسات متعددی با حقوقی ها برگزار شده یکی از مشکلات عمده در بخش حقوقی کمبود نقدینگی است، با این وصف این گروه تا حد توانایی مالی، در بازار حضور دارند. 

سخنگوی سازمان بورس به سازوکارهای اندیشیده شده برای حضور پررنگ تر حقوقی ها در بازار پرداخته و می گوید: مجموعه های حقوقی داریم که سرمایه اشان در بازار سرمایه نیست، بخش های حقوقی هم هستند که در بازار سهام دارند، در این سازوکار، این حقوقی ها با هم مذاکره می کنند ، در نتیجه آن بخشی که نقدینگی داشته و تخصص ورود به بازار را ندارد، به حقوقی که تخصص دارد و با کمبود نقدینگی مواجه است، نقدینگی داده و آن شرکت به میزان نقدینگی ،بخشی از پرتفوی خود را در اختیار شرکت دیگر قرار میدهد. یعنی به جای اینکه آن شرکت خرید های خرد از بازار انجام دهد، بخشی از پرتفوی این شرکت را خواهد داشت. صالح آبادی می گوید: این یکی از سازوکارهاست و راهکارهای دیگری نیز وجود دارد.

توصیه رییس سازمان بورس به سهامداران
با ادامه دارشدن کاهش شاخص بورس، رییس سازمان بورس، توصیه هایی برای سهامداران خرد دارد.

سهامداران امروز را نیز با کاهش قیمت سهامشان به پایان رساندند. به گفته کارشناسان، با فرض ثبات در متغیرها، شاخص در روزهای آتی، به محدوده 71هزار و 800واحدی نزدیک می شود. 
رییس سازمان بورس در توصیه به سهامداران خرد به ایران و جهان می گوید: اوراق تبعی، بهترین گزینه برای سرمایه گذاران غیرحرفه ای این است که اوراق تبعی را برای پوشش ریسک استفاده کنند. 

لازم به اشاره است که سرمایه گذارانی که از اواخر نیمه دوم سال گذشته به بازار سرمایه ورود کرده اند درصد بالایی از سرمایه اشان به زیان تبدیل شده است. رییس سازمان بورس در پاسخ به ایران و جهان، در خصوص زیان این سرمایه گذاران می گوید: بازار سرمایه ریسک دارد، گرچه کسانی که در این بازار سرمایه گذاری می کنند انتظار بازدهی بیشتری دارند. کمااینکه سال گذشته سرمایه گذاران بازدهی بیش از 100درصدی کسب کردند، از سوی دیگر، سرمایه گذارانی که در بخش مسکن یا طلا ورود کرده اند، نیز با کاهش قیمت مواجه شده اند. در نتیجه می توان گفت که کسانی که در بازار سرمایه ورود می کنند با پذیرش ریسک، سرمایه گذاری می‌کنند.

سخنگوی سازمان بورس ادامه می دهد: بازار سرمایه، تنها سهام نیست، اوراق مشارکت و اوراق اجاره هم هست که بازدهی 20درصدی داشته علاوه برآن ریسک هم ندارد و سرمایه گذاران می توانند هرزمان که بخواهند نسبت به فروش آن اقدام کنند. در نتیجه گزینه مناسبی برای کسانی که ریسک پذیر نیستند، محسوب می شود.

صالح آبادی یادآور می شود: کسانی که سهام خریداری می کنند طبعا ریسک‌پذیرند، اما اصولی را برای کاهش ریسک درنظر بگیرند، این اصول می تواند تشکیل سبد متنوعی از سهام باشد که بتوانند ریسک خودرا کاهش دهند، همچنین قرارداد آتی سهم نیز هست که البته به سهامداران غیرحرفه ای توصیه نمیشود، ولی صاحبان پرتفوی های حرفه ای برای پوشش ریسک می توانند از آن استفاده کنند. 

این مقام در توصیه به سهامداران خرد گفت: اوراق تبعی، بهترین گزینه برای سرمایه گذاران غیرحرفه ای بوده که بتوانند ریسک را پوشش دهند. سرمایه گذارانی که نگران بازدهی بودند، سهامداران عمده سود 10درصدی را تضمین کرده اند. با فرض اینکه سرمایه گذاران سبد متنوعی را برای خود تهیه کرده اند. بهترین روش برای سرمایه گذاران خرد و ناآشنا بوده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود