امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
04/17 1393

ایران و جهان- بیمه سهام تجربه ای که برای سومین بار از هفتم تیر در بازار سرمایه تجربه شد. پیش از این نیز اوراق مذکور در مقاطعی از سال 91 و 922 به بازار ورود کرده بود. در مرداد 91 و زمستان 92 پس از ریزش های مداوم شاخص، اوراق اختیار فروش تبعی به کمک سهامداران آمد. اما اوراق اختیار فروش تبعی اینبار با محدوده مشخصی و برای آن دسته از شرکت هایی که سهامدار عمده آن درخواست کرده بودند، منتشر شده است. 

کارشناسان بازار براین باورند که این اوراق با توجه به محدودیت هایی که همراه دارد، تنها می تواند به سهامدار جز کمک کند.

در این خصوص با مجتبی باباکشی زاده تحلیلگر بازار سرمایه، اوراق اختیار فروش تبعی گروه صنعتی پاکشو را مرور کرده آن را در بازه زمانی مشابه با سرمایه گذاری در بانک با میانگین سود 18درصدی مقایسه می کنیم.

این تحلیگر ضمن اشاره به پیام ناظر در خصوص اوراق اختیار فروش این سهم به ایران و جهان می گوید: عرضه اوراق اختيار فروش تبعي سهام شرکت گروه صنعتي پاکشو با شرایط زیر انجام شده است. (قیمت اعمال: 9300 ریال، تاریخ اعمال: 12/07/1393، سقف خرید: 50000 اختیار فروش برای هر کد معاملاتی، شرايط تسويه تعهدات در تاريخ اعمال:پرداخت مابه التفاوت قيمت اعمال و قيمت پاياني سهم پايه به دارنده اختيارفروش تبعي بصورت نقدي و يا به صورت غيرنقدي از طريق انتقال سهم پايه از سوي عرضه کننده به دارندة اوراق و يا انتقال سهم با قيمت اعمال از دارنده اختيارروش تبعي به عرضه کننده). 

وی ادامه می دهد: با توجه به شرایط مذکور سهامدار با خرید اوراق اختیار فروش تبعی، در تاریخ 1393.4.17 و با قیمت سهم 9071ریال (تا زمان تنظیم گزارش)، و قیمت 72ریال خرید اوراق اختیار فروش تبعی به ازای هر سهم، بازده ای معادل 1.7 درصد در تاریخ اعمال خواهد داشت.لازم به اشاره است که قیمت روزانه سهم با توجه به دامنه نوسان 8درصدی سهم قابل تغییر است.

باباکشی زاده می گوید: سهامدار در این تاریخ و با قیمت فوق باید 360هزار تومان در ازای بیمه 50هزار سهم خود، پرداخت کند. در نتیجه قیمت تمام شده این سهم و بیمه آن مبلغ حدود 46میلیون تومان خواهد بود. سهامدار باید سهم خود را تا تاریخ اعمال که همان سررسید اوراق است نگه دارد و در غیر اینصورت، اوراق اختیار فروش تبعی باطل خواهد شد.

این تحلیگر افزود: فرض بر آن است که سرمایه گذار مبلغ46 میلیون تومان را در یک حساب کوتاه مدت سرمایه گذاری کند، در این شرایط وی می تواند در بازه زمانی که برای سهم مورد مثال قرار داده شده( 87روز از روز خریداوراق ) با قرار دادن سرمایه در یک حساب کوتاه مدت، با در نظر گرفتن میانگین سود18درصدی در زمان مشابه، معادل 1.5درصد در ماه بازده داشته باشد که این سود تا تاریخ اعمال اختیار فروش پاکشو، 4.29درصد خواهد بود.
وی یادآوری می کند: این بدان معنی است که اوراق بیمه سهم پاکشو در مدت زمان مشخص با قیمت اعمال تعیین شده در قیاس با سرمایه گذاری همان مبلغ در بانک و کسب سود معین بانکی، بازدهی کمتری دارد. گرچه باید یادآور شد که قیمت سهام در دامنه نوسان 8درصدی به صورت روزانه می‌تواند اعداد این محاسبه را تغییر دهد.



.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود