امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
05/28 1393

ایران و جهان- کش مکش میان برخی از بهارستانی ها، شورای رقابت، خودروسازان و بازار، سرانجام به کاهش سه درصدی پراید، تیبا، سمند و پ�?و 4055 ختم شد. در پی افزایش 5.5درصدی قیمت خودرو و تکدر خاطر رئیس جمهور و اعتراض برخی از نمایندگان مجلس، افزایش قیمت خودرو که به تصویب شورای رقابت رسیده بود، به فاز ابهامات بازنگری ورود کرد. مصاحبه ها و گفتگوهای نمایندگان معترض به افزایش صورت گرفته از یک سو و صحبت های خودروسازان و دبیر انجمن مربوطه از سوی دیگر بر حاشیه های این صنعت افزود.

برهمین اساس، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نیز از به نتیجه رسیدن این مذاکرات خبر می دهد و می گوید: با مذاکراتی که شورای رقابت با خودروسازان داشته است، قیمت خودروهای پر تولید، سه درصد کاهش خواهد یافت. بر این اساس در شرکت سایپا احتمالا پراید و تیبا و در شرکت ایران خودرو، پ�?و 405 و سمند به میزان 3 درصد قیمت نهایی را کاهش می دهند. وی می افزاید: این کاهش قیمت به احتمال زیاد تا دو روز آینده از طرف خودروسازان اعلام خواهد شد.

در این خصوص، با احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان گفتگو کردیم وی به گفتن چند جمله در این خصوص بسنده کرد و به ایران و جهان گفت: خودروسازان با همفکری شورای رقابت، تخفیف مذکور را برای همراهی با مردم درنظر گرفتند. وی می گوید: برای ادامه دار نشدن، کش مکش این کاهش لحاظ شد. نعمت بخش ادامه می دهد: خودروسازان درصدد افزایش تولیدات و کاهش سایر هزینه ها هستند تا بتوانند زیان را به صفر برسانند.
چندی پیش، شورای رقابت در اقدامی شگفت، فرمولی جدیدی برای تعیین نرخ خودرو به بازار ارائه کرد اما ماجرای کدورت رییس جمهور از این شیوه قیمت گذاری، شرایط مبهمی را برای سهام و سهامداران این شرکت ها ایجاد کرد.

به گزارش ایران و جهان ، نارضایتی دولت از افزایش قیمت خودرو که در پی کشف فرمول جدیدی از شورای رقابت آغاز شده بود، کدورت رییس جمهور را به همراه داشت، با گسترش دامنه این کدورت به کمیسیون صنایع مجلس، نقیضه گویی ها در این خصوص نیز گسترش یافت.

عباسپور سخنگوی این کمیسیون در مصاحبه ای به این ضدونقیض گویی ها اشاره می کند و می گوید: وزیر صنعت عنوان می‌کند که نقشی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد و در عین حال، سخنگوی دولت نیز اعلام می‌کند که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است، ولی در نهایت شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت می‌کند. این ضد و نقیض‌گویی در حالی است که رئیس شورای رقابت توسط رئیس‌ جمهور منصوب می‌شود و علاوه بر این، از ۱۵ نفر عضو شورای رقابت، ۳ نفر عضو ناظر از مجلس هستند که حق رأی ندارند و ۸ نفر نماینده دولت و ۴ نفر نیز نماینده بخش خصوصی و قوه قضائیه هستند. وی افزود: به این ترتیب، تعداد نمایندگان دولت در شورای رقابت قابل توجه است و در عین حال، مدیران شرکت‌های خودروساز نیز با دخالت وزیر صنعت منصوب می‌شوند و بخشی از سهام ایران‌ خودرو و سایپا نیز به دولت اختصاص دارد.
در روزهای اخیر، کمیسیون اقتصادی و گروه تحقیق و تفحص با دعوت از رئیس شورای رقابت بازنگری قیمت خودرو را مصوب کردند علاوه بر این 3 نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی و صنایع انتخاب شده و مقرر شد تا نشستهای کارشناسی در شورای رقابت برگزار شود.

محمد علی مدد - عضو ناظر شورای رقابت – با اشاره به این جلسه نیز می گوید: در این جلسه برخی اعضا نسبت به اظهار نظر رئیس شورای رقابت مبنی بر افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو عکس العمل نشان داده و 3 نفر از ناظرین قوه مقننه در شورای رقابت به دلیل اعتراض شدید مجلس اعلام کردند که وظیفه شورای رقابت قیمت گذاری خودرو نبوده است و چرا این شورا قیمت غیرکارشناسی را اعلام کرده و فضای کسب و کار را مختل کرده است.
علی مدد تصریح کرد: نتیجه این جلسه این شد که نظر کارشناسی اعضای شورای رقابت و گروه تحقیق و تفحص و گروهی از کمیسیون اقتصادی و صنایع و معادن مجلس را استخراج کرده و در نهایت قیمت جدید خودروها را اعلام کنیم. وی با تاکید بر اینکه قیمتهای اعلامی خودرو از سوی شورای رقابت مورد قبول نیست، درباره میزان کاهش قیمت خودرو گفت: احتمال می دهیم تا با برگزاری جلسات کارشناسی قیمت خودرو 2 تا 3 درصد کاهش یابد.

اما ناراضیتی ها از افزایش قیمت خودروسازان را در موضع احتیاط قرار داد تاجاییکه ایران خودرو بر خلاف سایپا، افزایش قیمت را در عملکرد سه ماهه شرکت لحاظ نکرد.

ایران خودرو در گزارش سه ماهه اعلام کرد که با توجه به ابهامات مطروحه در مورد اعلام قیمت نهایی مصرف کننده از طرف دولت و به علت رعایت اصل احتیاط از نرخ های فروش سه ماهه اول سال بدون لحاظ افزایش قیمت استفاده شده است. اما سایپا افزایش قیمت را در صورت ها لحاظ کرده است.

ایران خودرو این شرکت که پیش بینی کرده بود تعداد 490هزار دستگاه در سال مالی جاری تولید کند توانست تا پایان تیرماه تعداد 177هزار و 116 دستگاه خودرو گروه پیکان، گروه پ�?و، گروه سمند، دنا و رانا تولید کند.
از سوی دیگر سایپا که پیش بینی کرده بود در سال مالی جاری تعداد 420هزار دستگاه انواع پراید، تیبا، سراتو، SKD ، S300 و H230 تولید کند در سه ماهه نخست به تولید 73هزار و 790 دستگاه انواع پراید، SKD و تیبا بسنده کرد. این شرکت تا 25مردادماه جاری بیش از 133هزار دستگاه انواع خودرو پراید، تیبا، وانت و سراتو تولید کرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود