امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
05/4 1393

ایران و جهان - ضد و نقیض های قیمت خودرو، هنوز هم  ادامه دارد، در حالیکه شورای رقابت چندی پیش در اقدامی شگفت، فرمولی جدیدی برای تعیین نرخ خودرو به بازار ارائه کرد اما ماجرای کدورت رییس جمهور از این شیوه قیمت گذاری، شرایط مبهمی را برای سهام و سهامداران این شرکت ها ایجاد کرد.

به گزارش ایران و جهان ، نارضایتی دولت از افزایش قیمت خودرو که در پی کشف فرمول جدیدی از شورای رقابت آغاز شده بود، کدورت رییس جمهور را به همراه داشت، با گسترش دامنه این کدورت به کمیسیون صنایع مجلس، نقیضه گویی ها در این خصوص نیز گسترش یافت. 

عباسپور سخنگوی این کمیسیون در مصاحبه ای به این ضدونقیض گویی ها اشاره می کند و می گوید: وزیر صنعت عنوان می‌کند که نقشی در قیمت‌گذاری خودرو ندارد و در عین حال، سخنگوی دولت نیز اعلام می‌کند که دولت با افزایش قیمت خودرو مخالف است، ولی در نهایت شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت می‌کند. این ضد و نقیض‌گویی در حالی است که رئیس شورای رقابت توسط رئیس‌ جمهور منصوب می‌شود و علاوه بر این، از ۱۵ نفر عضو شورای رقابت، ۳ نفر عضو ناظر از مجلس هستند که حق رأی ندارند و ۸ نفر نماینده دولت و ۴ نفر نیز نماینده بخش خصوصی و قوه قضائیه هستند. وی افزود: به این ترتیب، تعداد نمایندگان دولت در شورای رقابت قابل توجه است و در عین حال، مدیران شرکت‌های خودروساز نیز با دخالت وزیر صنعت منصوب می‌شوند و بخشی از سهام ایران‌ خودرو و سایپا نیز به دولت اختصاص دارد.

در روزهای اخیر، کمیسیون اقتصادی و گروه تحقیق و تفحص با دعوت از رئیس شورای رقابت بازنگری قیمت خودرو را مصوب کردند علاوه بر این 3 نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی و صنایع انتخاب شده و مقرر شد تا نشستهای کارشناسی در شورای رقابت برگزار شود.

محمد علی مدد - عضو ناظر شورای رقابت – با اشاره به این جلسه نیز می گوید: در این جلسه برخی اعضا نسبت به اظهار نظر رئیس شورای رقابت مبنی بر افزایش 5.5 درصدی قیمت خودرو عکس العمل نشان داده و 3 نفر از ناظرین قوه مقننه در شورای رقابت به دلیل اعتراض شدید مجلس اعلام کردند که وظیفه شورای رقابت قیمت گذاری خودرو نبوده است و چرا این شورا قیمت غیرکارشناسی را اعلام کرده و فضای کسب و کار را مختل کرده است.

علی مدد تصریح کرد: نتیجه این جلسه این شد که نظر کارشناسی اعضای شورای رقابت و گروه تحقیق و تفحص و گروهی از کمیسیون اقتصادی و صنایع و معادن مجلس را استخراج کرده و در نهایت قیمت جدید خودروها را اعلام کنیم. وی با تاکید بر اینکه قیمتهای اعلامی خودرو از سوی شورای رقابت مورد قبول نیست، درباره میزان کاهش قیمت خودرو گفت: احتمال می دهیم تا با برگزاری جلسات کارشناسی قیمت خودرو 2 تا 3 درصد کاهش یابد.
وی در مورد زمان اعلام قیمت جدید خودرو گفت: نهایتا طی 2 هفته آینده قیمتهای جدید خودرو اعلام می شود زیرا قیمتهای فعلی غیر منطقی و غیر کارشناسی است.

به نظر می رسد که نارضایتی های اخیر از افزایش قیمت خودرو، خودروسازها را در موضع احتیاط قرار داده و برآن داشته که افزایش قیمتی که هنوز تعداد بیشماری نارضایتی به دنبال دارد را در گزارش های مالی لحاظ نکرده اند. 

ایران خودرو در گزارش سه ماهه اعلام کرد که با توجه به ابهامات مطروحه در مورد اعلام قیمت نهایی مصرف کننده از طرف دولت و به علت رعایت اصل احتیاط از نرخ های فروش سه ماهه اول سال بدون لحاظ افزایش قیمت استفاده شده است. اما سایپا افزایش قیمت را در صورت ها لحاظ کرده است. سایپا که به تازگی سه ماهه را منتشر کرده، با اعلام زیان 84ریالی برای هر سهم در سه ماهه نخست امسال، سهامداران را متعجب کرد و از پیش بینی ها فاصله گرفت. 

سایپا که پیش بینی کرده بود که در سال جاری تعداد 420هزار دستگاه پراید، SKD، V5، S300، H230، تیبا و سراتو تولید کند، در سه ماهه ابتدای سال، تنها به تولید پراید، SKD و تیبا اکتفا کرد و 73هزار و 790 دستگاه از سه مدل خودرو تولید کرد. این میزان تولید پوشش 17.5درصدی را برای شرکت به همراه داشت که بیانگر دور شدن از پیش بینی های اولیه بود.

سایپا که در پیش بینی اولیه سود هر سهم را مبلغ 11ریال اعلام کرده بود با سرمایه جدید ( 17هزار و 443میلیارد و 306میلیون ریال) سود هر سهم را مبلغ 9ریال برآورد کرد اما در سه ماهه نخست سال جاری 84ریال زیان برای هر سهم شناسایی کرد.  این شرکت افزایش نرخ محصولات را ( مصوبه شورای رقابت در تیرماه) در صورت های مالی لحاظ کرد و سود خالص را که در پیش بینی های اولیه مبلغ 116میلیارد و 218میلیون ریال اعلام کرده بود، به مبلغ 153میلیارد و 599میلیون ریال رساند. اما در سه ماهه مبلغ یک هزار و 470میلیارد و 947میلیون ریال زیان خالص شناسایی کرد. 

سایپا در سه ماهه مبلغ 671میلیارد و 787میلیون ریال سود ناخالص شناسایی کرد اما رقم بالای هزینه های عمومی اداری و تشکیلاتی این شرکت را به اعلام مبلغ 144میلیارد و 575میلیون ریال زیان عملیاتی واداشت. 
به نظر می رسد در صورت کاهش قیمت خودرو، محاسبات این شرکت تغییر کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود