امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
08/7 1393

گروه تالار- بانک های بورسی به تازگی در بررسی ها زیر ذره بین بورس قرار گرفتند و انضباط مالی این شرکت ها، از این منظر، کارنامه شش ماهه دریافت کرد.

به گزارش ایران و جهان،سازمان بورس اوراق بهادار به تازگی 300 شرکت بورسی را از منظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی رتبه بندی کرده است . در این بررسی " به موقع بودن اطلاعات" از پارامترهایی بود که بانکی ها را در جایگاه متفاوتی قرار داد. امتیاز کامل این فاکتور به شرکت هایی اختصاص می یابد که براساس دستور العمل افشای اطلاعات، جدول زمان بندی ارائه و مطابق آن عمل کرده اند.

" قابلیت اتکا" فاکتور دیگری است که بانکی ها با آن سنجیده شدند. امتیاز کامل قابلیت اتکا به بانک هایی داده شده که انحراف واقعیت از پیش بینی ارائه شده اشان 100 باشد. 100 امتیاز کاملی است که به شرکت هایی که پیش بینی اولیه با محقق شده شان، انحراف نداشته باشد، داده می شود. 

اما از نظر علمی رتبه‌بندی شرکت‌ها از بعد کیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب ارتباط خاصی با موضوعاتی همچون اندازه شرکت و نوع صنعت دارد، به‌طوری‌که هرچه این دو متغیر روند مثبتی را تجربه کنند انتظار می‌رود رتبه افشای شرکت‌ها افزایش یابد.در این بین افزایش اعتبار شرکت‌هایی که با رتبه شفافیت بالایی مواجهند و در عین حال از کیفیت و سرعت اطلاع رسانی بالایی برخوردار هستند می‌تواند در توسعه رقابت شرکت‌ها موثر واقع شود. رتبه‌بندی شرکت‌ها که می‌تواند قدرت رقابتی آنها را معرفی کند، اعتبار شرکت‌ها را افزایش داده است. 

اما بانک های کارآفرین، انصار، صادرات، سینا، اقتصاد نوین، پارسیان، تجارت، پاسارگاد، ملت و پست بانک، 10 بانکی هستند که به تازگی امتیازات خود را از بورس دریافت کرده اند.این امتیازات هر چند که عملکرد قابل قبول بانک ها در مقایسه با سایر شرکت ها را نشان می دهد مسلما در جهت بهبود عملکرد بانک ها نیز مثمر ثمر خواهد بود .

شرح امتیاز اخذ شده بانکی های بورس در سه ماهه دوم سال و مقایسه آن ها با سه ماهه اول سال در جدول ذیل آمده است. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود