امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
08/7 1393

گروه تالار- واکاوی در شرکت های بیمه ی بورسی نشان می دهد که این شرکت ها در بین 300 شرکت بازار توانسته اندنتایج قابل تاملی به دست آورند .

به گزارش ایران و جهان،در لیست سازمان بورس اوراق بهادار که به تازگی 300 شرکت بورسی را از منظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی رتبه بندی کرده است شرکت های بیمه نیز دیده می شود . نگاهی به امتیازات 5شرکت بیمه ای فعال در بورس، قابلیت اتکا و به موقع بودن اطلاعات آنها را به نمایش گذاشته است.

قابلیت اتکا، فاکتوری که توسط آن انحراف واقعیت از پیش بینی ارائه شده توسط شرکت، سنجیده می شود. به گفته کارشناسان، قابلیت اتکا، فاکتور مهمی است که به نوعی می توان پیش بینی های اولیه شرکت را با آنچه در پایان دوره محقق می کند، راستی آزمایی کرد.

در این بررسی " به موقع بودن اطلاعات" از پارامترهایی بود که بیمه ای را در جایگاه متفاوتی قرار داد. امتیاز کامل این فاکتور به شرکت هایی اختصاص می یابد که براساس دستور العمل افشای اطلاعات، جدول زمان بندی ارائه و مطابق آن عمل کرده اند.


مسلما رتبه‌بندی شرکت‌ها از منظرکیفیت افشا و اطلاع رسانی مناسب ارتباط خاصی با موضوعاتی همچون اندازه شرکت و نوع صنعت دارد، به‌طوری‌که هرچه این دو متغیر روند مثبتی را تجربه کنند انتظار می‌رود رتبه افشای شرکت‌ها افزایش یابد. اما افزایش اعتبار شرکت‌هایی که با رتبه شفافیت بالایی مواجهند و در عین حال از کیفیت و سرعت اطلاع رسانی بالایی برخوردار هستند می‌تواند در توسعه رقابت شرکت‌ها موثر واقع شود. رتبه‌بندی شرکت‌ها که می‌تواند قدرت رقابتی آنها را معرفی کند، اعتبار شرکت‌ها را افزایش داده است. 

این در حالی است که بورس‌های معتبر جهانی نیز از این روش استفاده مهمی می‌برند. کارشناسان حسابداری می‌گویند افشا در حسابداری تقریبا تمام فرآیند گزارشگری را در بر می‌گیرد و موارد بااهمیت و رویدادهای مالی و تجاری شرکت را مشخص می‌سازد، به همین دلیل افشای به موقع اطلاعات از آن جهت که فرصت مقایسه وضعیت‌های مختلف شرکت‌ها را ایجاد می‌کند برای سهامداران نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

بیمه البرز، بیمه ملت، بیمه پارسیان، بیمه آسیا و دانا، 5 شرکت بیمه ای فعال بورسی هستند که در نیمه نخست سال با اختلاف قابل توجهی نسبت به یکدیگر رتبه هایشان دیده می شود.
رتبه بندی های این شرکت ها و امتیازاتی که از به موقع بودن اطلاعات و قابلیت اتکا اخذ کرده اند در جدول زیر مشاهده می شود. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود