امروز: پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
08/22 1393

ایران و جهان -روزهای تلخ بازار در نیمه نخست سال، یک بانک دیگر را دردسترسی به پیش بینی ها، متاثر ساخت.

به گزارش ایران و جهان، روند کاهشی و نفس گیر شاخص بورس در ماههای اخیر، پیش بینی، اکثر شرکت ها را در دسترسی به سود حاصل از سرمایه گذاری در سهام بورسی را متاثر ساخته است. نگاهی به عملکرد این شرکت ها اختلاف قابل توجهی که میان پیش بینی و واقعی سود این شرکت هاست را نمایان می کند.

بانک اقتصاد نوین که با سرمایه 11هزار و 312 میلیارد در بازار اول بورس فعالیت می کند در آخرین روز کاری بورس، در محدوده 2715ریال معامله شد.

این بانک با پیش بینی کسب سود خالصی به مبلغ 5هزار و 14میلیارد و 158میلیون ریال در سال مالی جاری، چشم انداز مناسبی را برای سهامداران ترسیم کرد و در نیمه نخست امسال توانست مبلغ یک هزار و 758میلیارد و 132 میلیون ریال آن را محقق کند.

اقتصاد نوین در میان بانکی های بورس در جایگاه پنجم به لحاظ به موقع بودن اطلاعات و قابلیت اتکا قرار گرفته است. چندی پیش سازمان بورس اوراق بهادار 300 شرکت بورسی را از منظر کیفیت افشا و اطلاع رسانی رتبه بندی کرد. در این بررسی " به موقع بودن اطلاعات" از پارامترهایی بود که بانکی ها را در جایگاه متفاوتی قرار داد. امتیاز کامل این فاکتور به شرکت هایی اختصاص می یابد که براساس دستور العمل افشای اطلاعات، جدول زمان بندی ارائه و مطابق آن عمل کرده اند.

" قابلیت اتکا" فاکتور دیگری است که بانکی ها با آن سنجیده شدند. امتیاز کامل قابلیت اتکا به بانک هایی داده شده که انحراف واقعیت از پیش بینی ارائه شده اشان 100 باشد. 100 امتیاز کاملی است که به شرکت هایی که پیش بینی اولیه با محقق شده شان، انحراف نداشته باشد، داده می شود.

بانک اقتصاد نوین امتیاز 67 را به لحاظ به موقع بودن اطلاعات و امتیاز 65 را به لحاظ قابلیت اتکا اطلاعات دریافت کرده است.
این بانک پیش بینی کرده بود که در سال مالی جاری مبلغ 4هزار و 784 میلیارد و 281 میلیون ریال از سرمایه گذاری و سپرده گذاری سود به دست آورد و در نیمه نخست سال توانست یک هزار و 959میلیارد و 592 میلیون ریال از این محل کسب سود کند.

لازم به اشاره است که این بانک در نظر داشت که از معاملات سهام مبلغ 79میلیارد و 281 میلیون ریال سود عایدش شود و در نهایت با کسب مبلغ 7میلیارد و 660 میلیون ریال سود از معاملات سهام، پرونده شش ماهه را بست.

این در حالی است که مدیر عامل این بانک در خصوص چالش های پیش روی نظام بانکی عنوان کرده که در بانک‌هاي خصوصي نيز شرايط افزايش سرمايه مطلوب نيست و شاخص‌هايي مانند بازده حقوق صاحبان سهام در مورد بانک‌هاي خصوصي، در سال‌هاي اخير پايين‌تر از متوسط بازار سرمايه و انتظار سرمايه‌گذاران بوده و همراه کردن سهام‌داران موجود براي شرکت در افزايش سرمايه و نيز جذب سرمايه‌گذاران جديد، به سختي محقق خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود