امروز: جمعه، 14 اردیبهشت 1403
12/11 1393

ایران و جهان - در میان گروه نفتی های بورس، این شرکت هنوز استراتژی سال مالی 94 را برای اهالی بازار سرمایه مشخص نکرده است.

این درحالی است که آخرین مهلت شرکت ها برای ارائه این اطلاعات پایان بهمن ماه بوده است. به گفته محمدرضا معتمد، رییس نظارت بر ناشران بورس شرکت نفت سپاهان در 30 بهمن ماه( آخرین مهلت) اطلاعات را به بورس ارسال کرده بود و همزمان درخواست بازگشت این اطلاعات برای اصلاح نهایی داشت. این اطلاعات به شرکت عودت داده شده و هنوز اطلاعات اصلاح شده ای، به بورس نرسیده است.

در میان شرکت های گروه فرآورده های نفتی، تنها نفت سپاهان است که استراتژی مالی را در اختیار بورس و سهامداران قرار نداده است.

لازم به اشاره است براساس ماده 24 دستورالعمل انضباطی ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، تاخیر در انتشار اطلاعات پیش بینی عملکرد سالانه، موجب تذکر کتبی به ناشر و مدیران ارشد آن با درج در پرونده می شود.
باید در نظر داشت که شرکت های گروه فرآورده های نفتی بورس شامل شرکت های سرمایه گذاری صنعت نفت، نفت پاسارگاد، نفت پارس، نفت سپاهان، نفت ایرانول و نفت بهران می شود که به غیر از شرکت مذکور، سایر شرکت ها اطلاعات را افشا کرده اند. به گفته کارشناسان اگر این شرکت اطلاعات را در مهلت قانونی ارائه می کرد، نیاز به ارسال آن در آخرین لحظات و درخواست برای اصلاح آن به وجود نمی آمد. 

معتمد در گفتگو با ایران و جهان می گوید: شرکت های بسیاری گزارش بودجه 94 را تاکنون منتشر کرده اند، برخی از این پیش بینی ها نیز برای اصلاح به شرکت ها بازگشته است، در نهایت اینکه سازمان به طور جدی این مهم را پیگیری می کند.

معتمد افزود: چنانچه شرکت های باقی مانده این قاعده را رعایت نکنند، متخلف خواهند بود و سازمان بورس پیگیر تخلف می شود.

شرکت نفت سپاهان تا پایان آذرماه امسال مبلغ 1968 ریال سود برای هر سهم ساخت و 70 درصد پیش بینی ها را پوشش داد. این درحالی است که شرکت توانسته بود در مدت مشابه قبل مبلغ 2559 ریال سود برای هر سهم شناسایی کند. این روانکار بورسی در نظر دارد که تا پایان امسال مبلغ 2815 ریال سود به هر سهم اختصاص دهد.

شرکت نفت سپاهان، تولید انواع روغن پایه، روغن نهایی، اکستراکت و اسلاک واکس را در سال مالی جاری به میزان 669 هزار تن پیش بینی کرده است و تا پایان آذرماه حدود 504 هزار و 969 تن از این محصولات را تولید کرده است. این درحالی است که نفت سپاهان درمدت مشابه قبل به میزان 557 هزار و 677 تن این محصولات را تولید کرده بود که این قیاس از کاهش 9.45 درصدی تولید این محصولات تا پایان آذرماه امسال نسبت به مدت مشابه قبل حکایت دارد.

در بررسی های مالی در خصوص عملکرد 9ماهه این شرکت مشخص شد که مقدار فروش نیز نسبت به مدت مشابه قبل کاهش 7.61 درصدی را نشان می دهد. نفت سپاهان پیش بینی کرده بود که در سال مالی جاری مبلغ 16 هزار و 716 میلیارد و 862 میلیون ریال از فروش کسب درآمد کند و تا پایان سه ماهه سوم سال توانست مبلغ 11هزار و 149میلیارد و 245میلیون ریال از فروش کسب کرده و حدود 67 درصد پیش بینی ها را پوشش دهد. این درحالی است که این مبلغ نسبت به فروش در مدت مشابه قبل نیز از کاهش بیش از 3 درصدی حکایت دارد.

جدول زیر شرکت های گروه فرآورده های نفتی را با پیش بینی های 94 و 93 نشان می دهد: 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود