امروز: دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
07/15 1398


گروه سایبان - سال گذشته بود که انعقاد قرارداد هواپیمایی هما با شرکت بیمه ما با نیم درصد سهم نگهداری سروصدای زیادی را در صنعت بیمه به پا کرد و هیات مدیره این شرکت در گزارش خود به مجمع جذب پرتفوی ناوگان هواپیمائی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را یکی از افتخارات عملکردش گزارش کرده بود، اما حالا مدیرعامل این شرکت اعتراف کرد که هما حق بیمه این قرارداد را طبق توافقات پرداخت نکرده است!


حجت بهاری فر مدیرعامل بیمه ما در گفت و گویی که به تازگی با چابک آنلاین داشته است اعتراف کرده که شرکت هواپیمایی ایران ایر به شرکت بیمه ما بدهکاربوده و به دنبال گرفتن حق بیمه خود هستیم و ایران ایر تعهد داده که تمام حق بیمه را پرداخت خواهد کرد! به گفته وی، با وجود آنکه شرکت ایران ایر بیمه گزاربزرگی است اما باید نحوه پرداخت حق بیمه خود را مشخص کند.


مدیرعامل شرکت بیمه ما بیان کرد: شرایطی کاملا حرفه ای در شرکت بیمه ما حاکم است ودلیلی وجود ندارد که برای بالابردن حجم پرتفوی شرکت هر بهایی را پرداخت و برای شرکت بدهکاری ایجاد کرد زیرا در برابر سهامداران هم مسئولیتی وجود دارد و منافع تمام ذی نفعان باید تامین شود.

درجریان  مناقصه  برگزار شده  توسط شرکت " ایران ایر" در سال گذشته، شرکت سهامی بیمه "ما"  توانست با نیم درصد سهم نگهداری قرارداد ناوگان هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد. قراردادی که در همان مقطع سروصدای بسیاری داشت که چگونه نهاد ناظر اجازه می دهد شرکت هایی با سهم نگهداری پایین قراردادهای بزرگی را منعقد کنند؟


به هر حال این قرارداد در سال گذشته در پرتفوی بیمه ما به عنوان درآمد شناسایی شده و در گزارش عملکرد هیات مدیره به مجمع در آن مقطع زمانی منعکس شد اما حالا بهاری فر مدیرعامل این شرکت بیمه ای ادعا کرده است که با وجود تاکید و اصرار شرکت هواپیمایی ایران ایر(هما) مبنی بر تمدید بیمه نامه، قرارداد این شرکت هواپیمایی با شرکت بیمه ما به دلیل عدم پرداخت حق بیمه و حفظ منافع شرکت بیمه ما تمدید نشد!


انعقاد قرارداد با شرکت هواپیمایی هما برای شرکت های بیمه علاوه بر اینکه یک پرتفوی مطلوب است به لحاظ کاری نیز جایگاه و اعتبار ویژه دارد.

هواپیمایی هما که پیش از این با شرکت بیمه ایران قراردادهایش را منعقد کرده بود، سال گذشته پرتفوی خود را به یک شرکت خصوصی سپرد، هرچند که مدیران بیمه ما نیز از نام آشنایان و چهره های مطرح بیمه ایران اند.

اما بررسی جرئیات بیشتر این قرارداد نشان می دهد که بیمه ما چگونه این پرتفوی ارزشمند را در سال گذشته به دست آورده است؟

طبق اطلاعات افشا شده از سوی این شرکت در سال گذشته 13درصد این قرارداد واگذاری اتکایی اجباری و 86.5 درصد واگذاری اتکایی اختیاری بود. به عبارت دیگر 13 درصد آن به بیمه مرکزی و 86.5 درصد آن بین شرکت هایی که قبولی اتکایی دارند و تعداد آنها نیز محدود است تقسیم شده. از نگاه دیگر 99.5 درصد این پرتفوی 357,683 میلیون ریالی به صورت اتکایی واگذار و جز كارمزدمشارکت در منافع اثری در صورت های مالی بیمه ما نمی توانست داشته باشد چراکه سهم نگهداری  این شرکت بیمه ای پایین است.

بنابراین اثر این پرتفوی در رشد حق بیمه‌های بیمه ما در سال گذشته غیرقابل انکار بود، در حالی که درآمد این شرکت از این پرتفوی میلیاردی در یک سال نیم درصد و حدودا  178 میلیون تومان به علاوه کارمزد اتکایی آن می توانست باشد.

قرارداد ناوگان هوایی معمولا به صورت ارزی صادر می شود و احتمالا این قرارداد نیز ارزی بوده است که البته معادل ارزی آن اعلام نشد.

مبلغ حق بیمه این قرارداد که به نوعی می توان واژه «فرانتینگ» به آن اطلاق کرد و از اول مردادماه سال گذشته به امضا رسیده بود به صورت 5 درصد نقد و  الباقی در 8 قسط  مقرر بود که تسویه شود و این به آن معناست که از نظر سرمایه گذاری نیز به دلیل عدم دریافت حق بیمه به صورت کامل در یک مرحله سرمایه گذاری مناسبی هم نمی توان برای آن متصور بود.

امیرحسین قربانی، معاون فنی بیمه "ما" پیش از این گفته بود هواپیماهای ناوگان هوایی هما   شامل انواع مدل های ایرباس، بوئینگ،  ای .تی ار،  فوکر وسایر مدل ها می باشد که پس از اخذ تاییدیه فنی  از مدیریت های ذیربط  در بیمه مرکزی، چهار بیمه نامه  شامل بیمه بدنه و مسئولیت ، بیمه نامه فرانشیز بدنه ، بیمه نامه جنگ بدنه و بیمه لوازم یدکی برای آنها  صادر شده است. علاوه بر این به دلیل  تجمیع سبد پرتفوی بیمه ای بیمه گذار نزد بیمه "ما" ، بیمه نامه سایر رشته ها  از جمله بیمه نامه گواهینامه خلبانان در سررسید خود  نزد بیمه "ما"  صادر می شود.

قربانی افزود : توانستیم  ضمن دریافت بخشی از حق بیمه  وپرداخت سهم بیمه گران اتکایی، گام های اولیه را  مطمئن بر داریم.

مدیرعامل این شرکت چندی پیش اعلام کرد که قرارداد اتکایی این پرتفوی به خارج از کشور واگذار نشده است . بنابراین با توجه به اینکه بیمه های ایران و مرکزی در بازار بیمه های اتکایی سهم قابل توجهی دارند بخش قابل توجهی از این پرتفوی به این شرکت ها رسیده است و البته بیمه اتکایی امین نیز در این پروژه ظاهرا مشارکت دارد.

نکته دیگر اینکه با توجه به انعقاد قرارداد و قطعا انعکاس آن در سامانه سنهاب و اخذ پوشش های اتکایی با توجه به واگذاری اتکایی در این قرارداد در صورت بروز خسارت های احتمالی بیمه ما موظف به پرداخت خسارت و باید سهم اتکایی سایر شرکت ها بازیافت میشد در حالی که حق بیمه ای دریافت نشده !

بیمه ما سال گذشته اذعان داشت که عواملی نظیر توانگری مالی بالای این شرکت ، برخورداری از اتکایی مطمئن ، پشتوانه فنی وعلمی مناسب، ارائه نرخ و شرایط فنی مورد تایید بیمه مرکزی ، شفافیت صورت های مالی  در بورس وچابکی در ارائه خدمات، در این انتخاب موثر بوده است. اما حالا باید این پرسش را از مسئولین این شرکت مطرح کرد در صورتی که قرارداد با خسارتی همراه بود چگونه قرار بود که خسارت جبران شود. آیا این نتیجه اکچوئری درست ریسک به دست مدیران توانند بیمه ما است؟

بنابراین با شناسایی این درآمد در صورت های مالی بیمه ما چندین نکته قابل تامل است.

اول اینکه پرداخت مالیات که براساس حق بیمه صادره صورت می گیرد باید اجرایی شود در حالی که طبق گفته های مدیرعامل حق بیمه وصول نشده است!

دوم اینکه شناسایی این درآمد در تقسیم سود پایان سال تاثیر دارد و قطعا سهامداران سود خود را مطالبه کرده اند.

سوم اینکه علی رغم دریافت حق بیمه باید دیون بیمه گران اتکایی پرداخت شود چراکه عقد قرارداد جاری شده و اگر حادثه ای پیش می آمد بیمه گران اتکایی ملزم به پرداخت خسارت بوده اند.

چهارم اینکه سرفصل سرمایه گذاری های بیمه ما نیز متاثر بوده است و قطعا اگر این منابع وصول می شد در سرمایه گذاری های شرکت نیز تاثیر به سزایی داشت.

پنجم اینکه با توجه به وصول نامشخص به نظر می رسد که بیمه ما در دوره زمانی مشخص باید ذخیره مطالبات مشکوک الوصول شناسایی کند.

ششم اینکه اگر حق بیمه در موعد مقرر پرداخت نشده چرا بیمه ما قرارداد مذکور را فسخ نکرده است؟

هفت اینکه با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از اتکایی اجباری و اتکایی اختیاری این بیمه نامه با بیمه مرکزی بوده است، آیا مقام ناظر در سررسید اقساط نسبت به دریافت پول حساسیت داشته است؟ یا این مبالغ در حساب بدهی بیمه ما به نهاد ناظر نشسته است؟

قطعا وصول و سرمایه گذاری این منابع برای برخی بیمه گران اتکایی که دارای زیان انباشته اند تاثیر بسزایی را در صورت های مالی آنها خواهد داشت.

پرسش نهایی این است که آیا روند انعقاد قرارداد با این بیمه گذاران در صنعت بیمه ادامه دارد و اهمال و سهل انگاری مدیران بیمه ما توسط شرکت های دیگر ادامه خواهد داشت یا سندیکای بیمه گران و نهاد ناظر راهکاری را برای چنین پرتفویی مدنظر خواهند گرفت؟

قطعا رازپول از دریافت پاسخ مدیران این شرکت نسبت به این موضوع استقبال می کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود