امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
07/17 1397

گروه سایبان - بیمه ما می گوید که با توجه به شمول شرکت های بیمه در بازار ارز ثانویه و موضوع افرایش قیمت ارز، حق بیمه قرارداد شرکت " ایران ایر"، مستلزم دریافت الحاقیه است و حداقل باید دوبرابر شود.


به گزارش رازپول، انعقاد قرارداد با شرکت هواپیمایی هما برای شرکت های بیمه علاوه بر اینکه یک پرتفوی مطلوب است به لحاظ کاری نیز جایگاه و اعتبار ویژه دارد.

بیمه ما اذعان دارد که عواملی نظیر توانگری مالی بالای این شرکت ، برخورداری از اتکایی مطمئن ، پشتوانه فنی وعلمی مناسب، ارائه نرخ و شرایط فنی مورد تایید بیمه مرکزی ، شفافیت صورت های مالی  در بورس وچابکی در ارائه خدمات، در این انتخاب موثر بوده است.

هواپیمایی هما که پیش از این با شرکت بیمه ایران قراردادهایش را منعقد کرده است، امسال پرتفوی خود را به یک شرکت خصوصی سپرد، هرچند که مدیران بیمه ما نیز از نام آشنایان و چهره های مطرح بیمه ایران هستند.

 

اما بررسی جرئیات بیشتر این قرارداد نشان می دهد که بیمه ما چگونه این پرتفوی ارزشمند را به دست آورده است؟

تیم جدید بیمه ما به لحاظ حرفه ای و تخصصی توان اغنای این شرکت هواپیمایی را داشته است و توانسته با ارزیابی این پرتفوی مهم قراردادی را منعقد کند که 13درصد این قرارداد واگذاری اتکایی اجباری و 86.5 درصد واگذاری اتکایی اختیاری شده است. به عبارت دیگر 13 درصد آن به بیمه مرکزی و 86.5 درصد آن بین شرکت هایی که قبولی اتکایی دارند و تعداد آنها نیز محدود است تقسیم شده است. از نگاه دیگر 99.5 درصد این پرتفوی 357,683 میلیون ریالی به صورت اتکایی واگذار شده است و جز مشارکت در منافع اثری در صورت های مالی بیمه ما نخواهد داشت چراکه سهم نگهداری  این شرکت بیمه ای پایین است. بنابراین با توجه به چرخش 99.5درصدی این پرتفوی در فضای محدودی از صنعت وقت آن نرسیده است که اصلاح ساختار در شرکت های بیمه صورت گیرد و سایر شرکتها نیز قبولی اتکایی داشته باشند.

 

از سوی دیگر شرکتی که به لحاظ تخصصی و مدیریتی توان ورود به پرتفوی های مهم کشوری را دارد با محدودیت های سرمایه ای رو به رو است و نمی تواند بخش بیشتری از این پرتفوی میلیاردی را برای خود نگهداری کند.


سهام داران این مجموعه را گروه توسعه مالي مهرآيندگان-سهامي عام- با 16.5درصد، شركت تعاوني اعتباركاركنان بانك ملت با 14.96درصد، شركت تعاوني مصرف كاركنان بانك ملت با 14.45درصد، شركت تعاوني خردمندان صابرعصر با 13.59درصد، شركت بانك ملت-سهامي عام با 6.66درصد، شركت گروه مالي ملت-سهام عام با 6.65درصد، شركت مديريت سرمايه آتيه خواهان-سهامي خاص با 4.58درصد و شركت بيمه اتكائي امين-سهامي خاص با حدود یک درصد سهام تشکیل می دهند.


بنابراین اثر این پرتفوی در رشد حق بیمه های بیمه ما در سال جاری غیرقابل انکار است، در حالی که درآمد این شرکت از این پرتفوی میلیاردی بدون احتساب الحاقیه در یک سال حدودا  178 میلیون تومان به علاوه کارمزد اتکایی آن خواهد بود.


در آخرین مصوبات هیات وزیران شرکت های اتکایی باید سرمایه خود را به 250 میلیارد تومان برسانند. از نظر بیمه مرکزی علاوه بر رعایت ضوابط اجرایی در بند 4 آیین نامه 40.5 شرکت های بیمه ای که می خواهند قبولی اتکایی داشته باشند باید سرمایه پرداخت شده را تا 250 میلیارد تومان ارتقا دهند و نسبت توانگری مالی آنها 120 باشد.

بنابراین به نظر می رسد شرکت هایی که از توان تخصصی ارزیابی صحیح ریسک هابرخوردارند می توانند با ارتقا وضعیت مالی خود به بازارهای اتکایی ورود کنند و البته بیمه ما که در جمع سهام داران خود بیمه اتکایی امین را نیز دارد می تواند از این فرصت نهایت بهره را ببرد.

امیرحسین قربانی، معاون فنی بیمه "ما" پیش از این گفته بود هواپیماهای ناوگان هوایی هما   شامل انواع مدل های ایرباس، بوئینگ،  ای .تی ار،  فوکر وسایر مدل ها می باشد که پس از اخذ تاییدیه فنی  از مدیریت های ذیربط  در بیمه مرکزی، چهار بیمه نامه  شامل بیمه بدنه و مسئولیت ، بیمه نامه فرانشیز بدنه ، بیمه نامه جنگ بدنه و بیمه لوازم یدکی برای آنها  صادر شده است. علاوه بر این به دلیل  تجمیع سبد پرتفوی بیمه ای بیمه گذار نزد بیمه "ما" ، بیمه نامه سایر رشته ها  از جمله بیمه نامه گواهینامه خلبانان در سررسید خود  نزد بیمه "ما"  صادر می شود.

 

قربانی افزود : توانستیم  ضمن دریافت بخشی از حق بیمه  وپرداخت سهم بیمه گران اتکایی، گام های اولیه را  مطمئن بر داریم.

 

مدیرعامل این شرکت چندی پیش اعلام کرد که قرارداد اتکایی این پرتفوی به خارج از کشور واگذار نشده است . بهاری فر اذعان دارد که برای این قرارداد در حال رایزنی با بیمه گذار برای ارائه الحاقیه هستیم چراکه با توجه به افزایش قیمت ارز بیمه گذار ملزم به خرید الحاقیه است و در صورت وقوع خسارت های احتمالی پرداخت ها با توجه به شرایط قرارداد صورت می گیرد. به گفته وی با توجه به موضوع استفاده بیمه ها از ارز ثانویه حق بیمه این قرارداد تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد و به حدود 90 میلیارد تومان خواهدرسید.



حجت بهاری فر اذعان دارد که با انعقاد قرارداد با هواپیمایی هما سایر شرکت های هواپیمایی تمایل خود را برای انعقاد قرارداد با بیمه ما اعلام کرده اند.


این در حالی است که معاونت بانک و بیمه وزارت اقتصاد و سندیکا در حال ورود به این مسئله است که شرکت هایی که سرمایه 150 میلیارد تومانی دارند نیز به بازار اتکایی وارد شوند.

سهام داران به بازدهی شرکت های بیمه ای امیدوار نیستند و کسری ذخایر شرکت های بیمه و توزیع سودهای موهوم در گذشته باعث شده است رغبت سرمایه گذاری در این بازار کم شود .

اما بهاری فر می گوید که باید برای سرمایه گذاران جذابیت ایجاد شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود