امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/11 1397

گروه سایبان - درجریان  مناقصه  برگزار شده  توسط شرکت " ایران ایر"، شرکت سهامی بیمه "ما"  با نیم درصد سهم نگهداری قرارداد ناوگان هوایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را به دست آورد.

به گزارش رازپول، انعقاد قرارداد با شرکت هواپیمایی هما برای شرکت های بیمه علاوه بر اینکه یک پرتفوی مطلوب است به لحاظ کاری نیز جایگاه و اعتبار ویژه دارد.

هواپیمایی هما که پیش از این با شرکت بیمه ایران قراردادهایش را منعقد کرده است، امسال پرتفوی خود را به یک شرکت خصوصی سپرد، هرچند که مدیران بیمه ما نیز از نام آشنایان و چهره های مطرح بیمه ایران هستند.

اما بررسی جرئیات بیشتر این قرارداد نشان می دهد که بیمه ما چگونه این پرتفوی ارزشمند را به دست آورده است؟

13درصد این قرارداد واگذاری اتکایی اجباری و 86.5 درصد واگذاری اتکایی اختیاری است. به عبارت دیگر 13 درصد آن به بیمه مرکزی و 86.5 درصد آن بین شرکت هایی که قبولی اتکایی دارند و تعداد آنها نیز محدود است تقسیم شده است. از نگاه دیگر 99.5 درصد این پرتفوی 357,683 میلیون ریالی به صورت اتکایی واگذار شده است و جز مشارکت در منافع اثری در صورت های مالی بیمه ما نخواهد داشت چراکه سهم نگهداری  این شرکت بیمه ای پایین است.

بنابراین اثر این پرتفوی در رشد حق بیمه های بیمه ما در سال جاری غیرقابل انکار است، در حالی که درآمد این شرکت از این پرتفوی میلیاردی در یک سال نیم درصد و حدودا  178 میلیون تومان به علاوه کارمزد اتکایی آن خواهد بود.

قرارداد ناوگان هوایی معمولا به صورت ارزی صادر می شود و احتمالا این قرارداد نیز ارزی بوده است که البته معادل ارزی آن اعلام نشده است.

مبلغ حق بیمه این قرارداد که از اول مردادماه امسال به امضا رسیده به صورت 5 درصد نقد و  الباقی در 8 قسط تسویه خواهد شد و این به آن معناست که از نظر سرمایه گذاری نیز به دلیل عدم دریافت حق بیمه به صورت کامل در یک مرحله سرمایه گذاری مناسبی هم نمی توان برای آن متصور بود.

امیرحسین قربانی، معاون فنی بیمه "ما" پیش از این گفته بود هواپیماهای ناوگان هوایی هما   شامل انواع مدل های ایرباس، بوئینگ،  ای .تی ار،  فوکر وسایر مدل ها می باشد که پس از اخذ تاییدیه فنی  از مدیریت های ذیربط  در بیمه مرکزی، چهار بیمه نامه  شامل بیمه بدنه و مسئولیت ، بیمه نامه فرانشیز بدنه ، بیمه نامه جنگ بدنه و بیمه لوازم یدکی برای آنها  صادر شده است. علاوه بر این به دلیل  تجمیع سبد پرتفوی بیمه ای بیمه گذار نزد بیمه "ما" ، بیمه نامه سایر رشته ها  از جمله بیمه نامه گواهینامه خلبانان در سررسید خود  نزد بیمه "ما"  صادر می شود.

قربانی افزود : توانستیم  ضمن دریافت بخشی از حق بیمه  وپرداخت سهم بیمه گران اتکایی، گام های اولیه را  مطمئن بر داریم.

مدیرعامل این شرکت چندی پیش اعلام کرد که قرارداد اتکایی این پرتفوی به خارج از کشور واگذار نشده است . بنابراین با توجه به اینکه بیمه های ایران و مرکزی در بازار بیمه های اتکایی سهم قابل توجهی دارند بخش قابل توجهی از این پرتفوی به این شرکت ها رسیده است و البته بیمه اتکایی امین نیز در این پروژه ظاهرا مشارکت دارد.

بنابراین با توجه به چرخش 99.5درصدی این پرتفوی در فضای محدودی از صنعت وقت آن نرسیده است که اصلاح ساختار در شرکت های بیمه صورت گیرد و سایر شرکتها نیز قبولی اتکایی داشته باشند.

نکته دیگر اینکه با توجه به واگذاری اتکایی در این قرارداد در صورت بروز خسارت های احتمالی بیمه ما موظف به پرداخت خسارت خواهد بود و سهم اتکایی سایر شرکت ها را بازیافت خواهد کرد.

بیمه ما اذعان دارد که عواملی نظیر توانگری مالی بالای این شرکت ، برخورداری از اتکایی مطمئن ، پشتوانه فنی وعلمی مناسب، ارائه نرخ و شرایط فنی مورد تایید بیمه مرکزی ، شفافیت صورت های مالی  در بورس وچابکی در ارائه خدمات، در این انتخاب موثر بوده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود