امروز: شنبه، 8 اردیبهشت 1403
08/18 1392

مریم کائید - اعمال گزارشات حسابرسی اثرات فراوانی را در وضعیت شرکت های بیمه خواهد داشت. این در حالی است که تکلیف بندهای مالیاتی و خسارتی نیز در گزارش مذکور مشخص نیست.
به گزارش خبرنگار ایران و جهان یک مقام آگاه در صنعت بیمه با اشاره به اینکه اعلام وضعیت شرکت های بیمه در دنیا مرسوم است، گفت: انجمن بین المللی ناظران بیمه ای IAIS مقررات متحد الشکلی را برای نظارت بر شرکت های بیمه تدوین کرده است که بحث توانایی مالی یکی از آیتم های مورد توجه در شاخص های این گزارشات است.
این کارشناس بیمه با اشاره به اینکه بیمه مرکزی عضو انجمن بین المللی ناظران بیمه ای نیست، گفت : آئین نامه توانگری مالی شرکت های بیمه نیز که برای نظارت های بیشتر توسط بیمه مرکزی تدوین شده است نیز بسیار مطلوب است .
وی بحث شفافیت در گزارشات مالی شرکت های بیمه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به اینکه آیا گزارشات ارائه شده به بیمه مرکزی شفاف بوده و یا خیر که جای تامل دارد افزود: در گزارش مذکور اشاره ای به این نکته که آیا بندهای گزارشات مالی حساب رسی که بعضا تعهدات زیادی را برای شرکت های بیمه ایجاد می کند ،لحاظ شده یا خیر عنوان نشده است،چراکه به نظر می رسد با اعمال این گزارشات تغییراتی در رده بندی فعلی صورت گیرد .
این مقام آگاه با بیان اینکه با اعمال بندهای حساب رسی برخی شرکت ها بیش از 150 میلیارد ریال زیان خواهند داشت افزود:اعمال گزارشات حسابرسی اثرات فراوانی را در وضعیت شرکت های بیمه خواهد داشت. این در حالی است که تکلیف بندهای مالیاتی و خسارتی نیز در گزارش مذکور مشخص نیست.
این کارشناس مالی از گزارشات شفاف برخی شرکت های بیمه خبرداد و افزود: بحث مغایرت آئین نامه 58 بیمه مرکزی و استاندارد 28 سازمان حسابرسی اختلاف نظر هایی را در ذخایر مالی و فنی گزارشات شرکت ها پدید آورده است که این نکته در گزارش توانگری تاثیری ندارد اما در وضعیت شرکت ها تاثیر گذار است.
وی گزارش توانگری را به عکسبرداری از مقطعی از عملکرد صنعت بیمه عنوان کرد و با اشاره به این که مقام ناظر در بانک ها هرگز بانک ها رتبه بندی نکرده و با وجود مشکلات در برخی بانک ها هرگز بحث توانگری بانک در ایفای تعهدات منتشر نشد افزود: این گزارش بنابر عملکرد شرکت ها در 6 ماهه ابتدای سال جاری نیست و مربوط به سال گذشته است .
ایران و جهان باید این نکته را به سخنان این کارشناس اضافه کند که برخی از شرکت ها در سال گذشته تحریم شدند و این مسئله تاثیر بسزایی را در فعالیت های این شرکت ها داشت. همچنین علی رغم اینکه بسیاری از بیمه ها سهامدارانی از گروه های مشخص دارند،اما موضوع داغ بیمه اجباری یک شرکت خصوصی که به محصولات سهام دار عمده ارائه می کرد از دیگر عوامل موثر در عملکرد شرکت بود.
بررسی ها نشان می دهد که انتشار گزارش مذکور تاثیراتی را در وضعیت سهام شرکت ها در هفته گذشته داشته است که در آینده گزارشی را در این خصوص منتشر خواهیم کرد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود